■ ရခုိင့္အနာဂတ္ ဘယ္လုိ ေရွ႕ဆက္မလဲ (၁)■




▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
■ ရခုိင့္အနာဂတ္ ဘယ္လုိ ေရွ႕ဆက္မလဲ (၁)■
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
စစ္ရႈံးလူမ်ဳိးတမ်ဳိးရဲ႕ သမုိင္းအေမြ
စြန္႔ပစ္ခံ ဖုန္းဆုိးတစျပင္
ဆင္းရဲမြဲေတျခင္းနဲ႔ အေၾကာက္တရားဖိစီးေနတဲ့ေျမ
ေျမာက္ဦးနန္းျမဳိ႕တည္တာ ၅၈၅ နွစ္ရွိၿပီ
ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသူရဲေကာင္းမင္းေစာမြန္
၁၄၃၀ မွာတည္တာ ေနာက္ ၁၅ နွစ္ဆုိ နွစ္၆၀၀ျပည့္
အဲဒီပြဲေတာ္ႀကီးကုိ ငါတုိ႔ရခုိင္ေတြ က်င္းပရမယ္
အဲဒီအခ်ိန္ အဲဒီေန႔မွာ
ေျမာက္ဦးကုိ ဘယ္လုိျဖစ္ေစခ်င္သလဲ
ေျမာက္ဦးကုိ ဘယ္လုိျမင္ခ်င္သလဲ
စဥ္းစားပါ အေလးအနက္ထားၿပီးစဥ္းစားပါ
က်ေနာ္ မွီခ်င္မွီမယ္ သြားပီျပန္ပီ
လာမယ့္မ်ဳိးဆက္ေတြအတြက္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ........
အေပၚက စာသားေလးေတြကေတာ့ ဦးဦးလွေစာ (ေခၚ) ကဗ်ာဆရာ ေမာင္ခုိင္ေအာင္ရဲ့ Facebook က Status တခုပါ။ ကဗ်ာလုိ႔ ေခၚရမလား၊ ကြ်န္ေတာ္ မဆုံးျဖတ္တတ္ပါဘူး။

 သူ႔ စာအုပ္၊ သူ႔စာေပေဟာေျပာပြဲမွာ ဇာတ္လုိက္အျဖစ္ ေတြ႕ရတတ္တဲ့ ေျမာက္ဦး ၿမိဳ႕တည္မင္း မင္းေစာမြန္ ရဲ့ ႏွစ္ (၆၀၀) ျပည့္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္ ရဲ့ အနာဂတ္၊ တနည္းအားျဖင့္ ေျပာရရင္ အနာဂတ္ ရခုိင္ျပည္ကုိ (၁၅) ႏွစ္ၾကာ ဘယ္လုိ ေတြ႕ခ်င္သလဲဆုိတဲ့ အိမ္မက္တခုကုိ လူငယ္ေတြၾကားထဲ ထည့္ေပးခ်င္တယ္လုိ႔ ယူဆမိပါတယ္။ ရာဇပလႅင္ေပၚက ဆင္းသြားခဲ့ရတဲ့ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ကုိ လူငယ္ေတြ ဘယ္လုိ ျပန္နန္းတင္မွာလဲ။

 ေခတ္သုံးစကားနဲ႔ ေျပာရရင္ State Building လုိ႔ေခၚတဲ့ တုိင္းျပည္ တည္ေဆာက္ေရး၊ ရခုိင္ျပည္ ျပန္လည္ တည္ေဆာက္ေရး ဘယ္လုိ လုပ္ၾကမလဲဆုိတဲ့ အေမးလုိ႔ ယူဆခ်င္ရင္ ယူဆႏုိင္ပါတယ္။ ႏုိင္ငံေရးသမားတျဖစ္လဲ ဦးဦးလွေစာ ဟာ ဖုန္းဆုိးတစျပင္ ၿမိဳ႕ေျမာက္ဦးကုိ ရာဇဌာနီ ေျမာက္ဦးေျမ အျဖစ္ ေျပာင္းလဲႏုိင္ဖုိ႔၊ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ ႏုိင္ငံေရးအရ ရပုိင္ခြင့္ကုိ ေတာင္းဆုိဖုိ႔၊ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ေလာင္း အျဖစ္ တရြာ၀င္၊ တရြာထြက္ ရခုိင္ျပည္သူေတြကုိ အိမ္မက္ေတြ မီးညႇိဖုိ႔ ႀကိဳးပမ္းေနတာ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူမွာ စုိးရိမ္စရာ အခ်ဳိ႕ ရွိေနတယ္။

သူ ပုံေဖာ္ထားတဲ့ အနာဂတ္ ရခုိင္ျပည္ တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ အလဟာသ ကုန္ဆုံးသြားမယ့္ အခ်ိ္န္ေတြ။ သူ ဦးေဆာင္ လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ ရခုိင္တုိင္းရင္းသားမ်ား တုိးတက္ေရး ပါတီ (ယခု ရခုိင္အမ်ဳိးသားပါတီ) ဟာ လြန္ခဲ့တဲ့ (၅) ႏွစ္က ကုလား - ရခုိင္အဓိကရုဏ္းဆုိတဲ့ အျဖစ္ဆုိးေအာက္မွာ ရခုိင္ျပည္ တုိးတက္ေရး၊ ရခုိင္ျပည္တည္ေဆာက္ေရးဆုိတဲ့ ရည္မွန္းခ်က္ကုိ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏုိင္ခဲ့ပါဘူး။ အဆုိပါ အတိတ္ဆုိးႀကီး တေက်ာ့ျပန္ထလာမွာကုိ သူ စုိးရိမ္တယ္။ ေျမာက္ဦး ၿမိဳ႕တည္ ႏွစ္ (၆၀၀) ျပည့္ဖုိ႔ (၁၅) ႏွစ္အလုိမွာ အခ်ိန္ေတြက တေရြ႕ေရြ႕ ကုန္ဆုံးလ်က္ ရွိေနပါတယ္။

(၂၀၁၀) ေရြးေကာက္ပြဲ ေနာက္ပုိင္း “ရခုိင္ျပည္ကုိ ရခုိင္အမ်ဳိးသားအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေရး”၊ “ရခုိင့္ကံၾကမၼာ ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ား ဖန္တီးခြင့္ရေရး”၊ “ရခုိင့္ သယံဇာတ ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ား ခြဲယူသုံးစြဲခြင့္ရေရး” စတဲ့ ႏုိင္ငံေရးႏႈိးၾကားတက္ၾကြမႈေတြ ျပည္တြင္းမွာ ျပင္းထန္လာတဲ့ အခ်ိန္ွမွာ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ ကုလား - ရခုိင္ အဓိကရုဏ္းႀကီး အက်ဳိးဆက္ အျဖစ္ ဘာသာေရး မႈိင္းေတြ ရခုိင္ျပည္ထဲသုိ႔ တျဖည္းျဖည္း လိွမ့္၀င္လာခဲ့တယ္။

တခ်ိန္က ရခုိင္ေတြၾကားထဲမွာ ရခုိင္ေတာင္ပုိင္း၊ ေျမာက္ပုိင္း ဆုိတဲ့ အစြဲေလး မဆုိစေလာက္ ရွိရုံကလႊဲၿပီး ထူးထူးျခားျခား ၀ိ၀ါဒကြဲျပားမႈ သိပ္မရွိခဲ့ေခ်။ ဒါေပမယ့္ State-Sponsored လုိ႔ တခ်ဳိ႕ ယူဆၾကတဲ့ မဘသ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ ရခုိင္ျပည္ကုိ ကူးလူးဆက္ဆံလာတဲ့ ေနာက္မွေတာ့ အက္ေၾကာင္းေလး နည္းနည္း ထင္လာေနတာ ေတြ႕ေနရပါတယ္။ ဘာသာေရးကုိ ထိရင္ အသက္လွဲဖုိ႔ ၀န္မေလးတဲ့ ရခုိင္ေတြကုိ ဘာသာေရး အရ ဆြဲေဆာင္ဖုိ႔ ဆုိတာ သိပ္ေတာ့ မခက္ပါဘူး။

အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ မဘသ ေအာင္ပြဲကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီးေတာ့ ေက်ာက္ျဖဴၿမိဳ႕မွာ ဆရာေတာ္ေတြက ျပည္ေထာင္စု ႀကံ့ခုိင္ေရးနဲ႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီက ဦးေမာင္ေမာင္အုန္းကုိ နန္းတင္ဖုိ႔ မဲဆြယ္ ေပးေနၾကပါၿပီ။ ျပည္ခုိင္ၿဖိဳး ႏုိင္မွ ရခုိင္ျပည္ ၿငိမ္းခ်မ္းမယ္၊ ဦးေမာင္ေမာင္အုန္း အႏုိင္ရမွ ရခုိင္ျပည္မွ ဘာသာျခား အႏၱာရယ္မွ ကင္းေ၀းမယ္ဆုိတဲ့ အေတြးဟာ အလြန္ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းပါတယ္။

 အဲဒီအေတြးအေခၚ ရခုိင္လူထုၾကားထဲမွာ ဘုန္းႀကီးေတြကတဆင့္ စီးဆင္းသြားရင္ ရခုိင္ျပည္ဟာ အာဏာရွင္ အလုိက် ႀကိဳးဆြဲရာ အက ခံၾကရေတာ့မွာပါ။ ဆရာေတာ္ စကားကုိ ေျပာင္းျပန္ ယူေတြးရင္ ဦးေမာင္ေမာင္အုန္း အာဏာမရရင္ ရခုိင္ျပည္ဟာ ဘာသာျခားေတြရဲ့ အႏၱာရယ္ က်ေရာက္မယ္ဆုိၿပီးေတာ့ ၿခိမ္းေျခာက္တာနဲ႔ အတူတူ ပါပဲ။ လက္ရွိ အစုိးရက တုိင္းျပည္ကုိ ဘာသာျခားေတြ အႏၱရယ္က ကာကြယ္ေပးေနတယ္လုိ႔ ထင္ရင္ အယူမွားကုိ စြဲကုိင္ထားေနတာပါပဲ။ အာဏာအတြက္ ဗုဒၶဘာသာကုိ အသုံးခ်ေနတယ္လုိ႔ပဲ ေျပာရမွာပါ။

 ေရႊ၀ါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးကာလတုန္းက ဘုန္းႀကီးေတြကုိ ေျခေတာက္နဲ႔ ကန္ေက်ာက္၊ ေသနတ္ေဘာင္နဲ႔ စိတ္ရွိ လက္ရွိ ေထာင္းခဲ့တာလဲ သူတုိ႔ပါပဲ။ ဒါကေတာ့ ဘာသာေရး အ၀န္းအ၀ုိင္းထဲက အာဏာရွင္ေတြ Channel ဖြင့္ၿပီး သြားေနတဲ့ လမ္းေၾကာင္း ပါပဲ။

ေနာက္တခုကေတာ့ အရာရာကုိ ဘာသာေရး ရႈေထာင့္တခုတည္းက ၾကည့္ၿပီးေတာ့ ေျပာဆုိေနၾကတဲ့ တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူေတြ၊ ျပည္သူေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သူတုိ႔ကုိ သူတုိ႔ ရခုိင္ျပည္ကုိ ဘာသာျခား၊ လူမ်ဳိးျခား အႏၱရာယ္ကေန ကာကြယ္ေနတယ္လုိ႔ ထင္ေနတာက တကယ့္ အမွားပါပဲ။ တသီးပုဂၢလ လႊတ္ေတာ္အမတ္ေလာင္း ဦးေအာင္ျမင္ေက်ာ္ဆုိရင္ “ဘဂၤလီမ်ားကုိ "ရုိဟင္ဂ်ာ" ေခၚ ဆုိျခင္းအား ဆက္လက္သုံးစြဲသြားမည္ဟု မစၥတာ ဘန္ကီမြန္းက ေျပာဆုိျခင္းအား လႊတ္ေတာ္တြင္ ျပင္းထန္စြာ ကန္႔ကြက္ၿပီး တားဆီးခဲ့သူ" ဟု Self-promotion လုပ္ၿပီးတဲ့ မဲဆြယ္ ဆုိင္းဘုတ္ကုိေလ့ ေတြ႕ရပါတယ္။ အဲဒီလုိ ကန္႔ကြက္လုိက္လုိ႔ ဆက္မသုံးေတာ့ဘူးလား။ သုံးတာ ပါပဲ။

မကန္႔ကြက္ရဘူးလုိ႔၊ မဆုိလုိပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ မဲဆြယ္စည္းရုံးေရးမွာ သုံးရေလာက္ေအာင္ အထူးအဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ စြမ္းေဆာင္မႈ မဟုတ္ဘူး။ ရခုိင္အမတ္တေယာက္ရဲ့ တာ၀န္သာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တခု ေထာက္ျပခ်င္တာက အယ္လ္ဂ်ာဇီရားက လႊင့္တဲ့ Al Jazeera Investigates - Genocide Agenda ရုပ္သံမွာ သမုိင္းဆရာဆုိတဲ့ ဦးသန္းျမင့္က “ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ့ စိတ္ဓာတ္က သူတုိ႔ ဘာသာတရားကုိ မႀကိဳက္ဘူး။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ရခုိင္ေတြရဲ့ စိတ္ဓာတ္ ယေန႔အထိ မူဆလင္ဆုိတဲ့ ဘာသာတရားကုိ လက္မခံဘူး” ဆုိတဲ့ စကားကုိ ထည့္သြင္း ထုတ္လႊင့္ခဲ့တယ္။

ဒါဟာ သူတုိ႔လုိခ်င္တဲ့ Point ပါပဲ။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က မ်ဳိးခ်စ္ႀကီးဆုိၿပီးေတာ့ ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီး ခံေနရတဲ့ အျဖစ္ပါ။ ရခုိင္ျပည္က မူဆလင္အေရး၊ တနည္းအားျဖင့္ ရုိဟင္ဂ်ာအေရးဟာ ႏုိင္ငံတကာမွာ ေပါက္ေနတဲ့ စကားလုံး တလုံးပါ။ ဒီကိစၥကုိ ရခုိင္ႏုိင္ငံေရးသမားေတြ၊ ရခုိင္သမုိင္း ပညာရွင္ေတြ၊ ရခုိင္လူငယ္ေတြကုိပဲ ႏုိင္ငံတကာ မီဒီယာေတြ၊ အဖြဲ႕အစည္းေတြကပဲ ေမးၾကမွာပါ။ ဒါကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ စိတ္ရွိတုိင္း ေျဖေနၾကမယ္ဆုိရင္ မလုိလားအပ္တာေတြ ျဖစ္လာႏုိင္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ကြ်န္ေတာ္ စဥ္းစားမိတာ တခုေတာ့ ရွိပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က အစၥလာမ္ဘာသာဆုိတာ အၾကမ္းဖက္၀ါဒ၊ အၾကမ္းဖက္ ဘာသာ၊ မူဆလင္ေတြဟာ နယ္ေျမခ်ဲ႕ထြင္သူေတြ၊ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ေတြကုိ ၀ါးမ်ဳိမယ့္ သူေတြ စသည္ျဖင့္ ေျပာေနလုိ႔ ကမၻာႀကီးက လက္မခံတဲ့ အေနအထားပါ။ ကမၻာႀကီးက ထင္ခ်င္သလုိထင္ ငါတုိ႔ ေျပာခ်င္သလုိ ေျပာမယ္ဆုိရင္ေတာ့ မေျပာတတ္ပါ။ ဒါေပမယ့္ ဒီ မူဆလင္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး က်ဆင္းေနတဲ့ ရခုိင့္ ဂုဏ္သိကၡာ ျပန္လည္ျမင့္တင္ဖုိ႔ဆုိရင္ ဘယ္လုိ ေျဖရမယ္ဆုိတာ Brain Storming လုပ္ၾကည့္ ဖုိ႔ေတာ့ လုိပါတယ္။

 ဥပမာ - အစၥလာမ္ဘာသာဟာ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ဘာသာတခုပါ။ အခု ရခုိင္ျပည္မွာ ဒုကၡခံစားေနရတဲ့ သူေတြဟာလည္း လူသားတေယာက္ရဲ့ ရပုိင္ခြင့္ ရသင့္ပါတယ္၊ သူတုိ႔လဲပဲ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ရခုိင္ေတြလုိ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ဳိးေဖာက္ခံေနရတဲ့ သူေတြပါ စသည္ျဖင့္ေပါ့။ သူတုိ႔ အေၾကာင္းကုိ ရုိက္ျပေနတဲ့ ဗြီဒီယုိဖုိင္ကုိပဲ ၾကည့္လုိက္ပါ။ ၀မ္းနည္းစရာေကာင္းေအာင္ ရုိက္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

 ဒါကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က မဟုတ္ဘူး၊ သူတုိ႔ လိမ္ေနတာ၊ ဟန္ေဆာင္ေနတာပါလုိ႔ သြားေျပာရင္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ဟာ အၾကင္နာတရား ေခါင္းပါးတယ္ ဆုိၿပီးေတာ့ ျမင္ၾကမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ Boat People ကိစၥမွာ စည္သူေအာင္ျမင့္က ဦးဦးလွေစာကုိ “ဒါကုိ လူ႔အခြင့္အေရး ျပႆနာလုိ႔ ေျပာႏုိင္မလား” အေမးကုိ “Yes” လုိ႔ ေျဖခဲ့တာက သေဘာက်စရာ ေကာင္းပါတယ္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က အျဖစ္မွန္ကုိ မလိမ္ညာမိဖုိ႔ အေရးႀကီးပါတယ္။ အခု Yale တကၠသုိလ္နဲ႔ ပူးေပါင္းၿပီး Genocide Agenda ဟာလည္း သူတုိ႔ရဲ့ ႏုိင္ငံေရး အဆင့္ျမင့္ခ်က္ထဲက တခုပါ။ ဒါေတြကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ သင္ယူတတ္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။

အင္စတီက်ဴးရွင္း အေျမာက္အျမားနဲ႔ ထိေတြ႕ဆက္ဆံၿပီး ႏုိင္ငံတကာ အခင္းအက်င္းမွာ ထုိးေဖာက္ေနတဲ့ သူတုိ႔ရဲ့ Movement ကုိ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔က တန္ျပန္ Facebook Status ေလးတင္လုိက္၊ သတင္းေလး Share လုပ္လုိက္၊ ျပတ္ျပတ္သားသား ကန္႔ကြက္ပါတယ္ ဆုိၿပီး ထုတ္ျပန္ခ်က္ ထုတ္လုိက္ နဲ႔ ဘယ္လုိမွ မယွဥ္ႏုိင္ပါဘူး။ အစစ အရာရာ တည္ေဆာက္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ မေျပာမျဖစ္ ေျပာဖုိ႔ လုိအပ္တာတခုကေတာ့ အဲဒီလုိ ရခုိင္၊ မူဆလင္၊ ႏုိင္ငံတကာ၊ အစုိးရ လက္ခံႏုိင္ေအာင္ သုံးႏႈန္းေျပာတတ္တဲ့ သူေတြကုိ “အမ်ဳိးသား သစၥာေဖာက္” တံဆိပ္ကပ္တဲ့ ျပႆနာပါပဲ။ ဒီတံဆိပ္ကုိ ရသြားတဲ့သူကေတာ့ ေျမာက္ဦး နန္းသက္ ႏွစ္ (၆၀၀) ကုိ တမ္းတေနတဲ့ ဦးဦးလွေစာ လည္း တဦး အပါအ၀င္ ပါပဲ။

ဒါကေတာ့ ရခုိင္ျပည္ကုိ ျပန္လည္တည္ေဆာက္တဲ့ အခါ အဖုအထ ျဖစ္ေနတဲ့ ရခုိင္ေတြၾကားက ဘာသာေရးအေၾကာင္းျပဳ ကိစၥရပ္ေလးေတြပါ။

(ဆက္ေရးပါမည္)
လင္းေက်ာ္ေအာင္
၃၁၊ ၁၀၊ ၂၀၁၅




EmoticonEmoticon

Comments system

Flag Counter