■ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ ■





▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
■ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ ■
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
ယခုေခတ္အခါသမယ၌ လမ္း၊ တံတား၊ အေဆာက္အဦး ဖြင့္ပြဲမ်ားႏွင့္ ယုတ္စြ အဆုံး ဘာ မဟုတ္သည့္ သာမန္ကိစၥကေလးမ်ား ျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ရာ၌ပင္ ကရင္၊ ကခ်င္၊ ကယား၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ဗမာ၊ ရခုိင္၊ ရွမ္း စသည့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ၀တ္စုံမ်ားကုိ ၀တ္ဆင္ေစလ်က္ တခမ္းတနား ပါ၀င္ ဆင္ႏႊဲေစ၏။ တုိင္းရင္းသားေပါင္းစုံတုိ႔၏ အကမ်ားျဖင့္လည္း အခမ္းအနားမ်ားကုိ သရုပ္ေဖာ္ အမႊန္းတင္ၾကသည္ကုိလည္း မ်ားစြာ ေတြ႔ျမင္ေနရ၏။ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ အေလးေပး အေရးေပးသည့္ သေဘာေပေလာ၊ သုိ႔မဟုတ္ လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ ေနထုိင္သည့္ ျပည္ေထာင္စု၏ အဓိပၸါယ္ကုိ သရုပ္ေဖာ္ျပျခင္းေပေလာ၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ေရာင္စုံ အ၀တ္တန္ဆာမ်ားျဖင့္ ၎တုိ႔၏ အခမ္းအနားမ်ားကုိ ပုိမုိ၍ လွပတင့္တယ္ က်က္သေရရွိေစရန္ အခမ္းအနား၏ အေဆာင္အောင္ သေဘာထား၍ ျပဳမႈ ေဆာင္ရြက္ျခင္းေပေလာ၊ ဤအျခင္းအရာ သေဘာထားမ်ားကုိ ျပဳသူမ်ားသာ သိၾကေပလိမ့္မည္။

တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ အေရးေပးသည့္ အေလးထားသည့္ သေဘာဆုိပါက ေကာင္းေလစြ။ ထုိထက္မွာမူ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးအေရးကုိ အေပၚယံ ေရႊမႈန္ႀကဲ အေဆာင္အေယာင္ သေဘာမွ် ေဖာ္ျပေနျခင္းထက္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏ အေရးကုိ ကုိယ္ပုိင္ ျပ႒ာာန္းခြင့္ အေျခခံျဖင့္ ေျဖရွင္းလ်က္ အမ်ဳိးသား ေသြၚစည္း ညီညြတ္ေရးကုိ တည္ေဆာင္ၾကမည္ဆုိပါမူ ပုိ၍ ေကာင္းေလစြဟူ၍ ဆင္ျခင္ ေတြးေတာမိေပသည္။

၎ အျပင္ "ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္" ဟူေသာ ေ၀ါဟာရဆုိင္ရာ အေျပာအဆုိ၊ အေရးအသား၊ အသုံးအႏႈန္းမ်ားသည္လည္း ယခင္ေခတ္အခါမ်ားမွာထက္ ပုိမုိတြင္က်ယ္လာ၏။ ေရႊရည္စိမ္ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ "ပ်ားရည္ႏွင့္ ၀မ္းခ်ျခင္း" ေပေလာ၊ သုိ႔မဟုတ္ "အမ်ားေယာင္၍ ေယာင္ရ၊ အေမာင္ ေတာင္မွန္း ေျမာက္မွန္းမသိပါ" ဆုိသကဲ့သုိ႔ မိမိကုိယ္၌က ျပည္ေထာင္စု အေျခခံသေဘာႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုမူမ်ားက ခံယူသိျမင္ျခင္း မရွိပါဘဲလ်က္ အမ်ားက ေျပာဆုိသုံးႏႈန္းျခင္းေၾကာင့္သာ ေျပာဆုိ သုံးႏႈန္းၾကျခင္း ေပေလာ၊ သုိ႔တည္းမဟုတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးေပါင္းစုံ မွီတင္းေနထုိင္ေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္သည္။

 ထုိ႔ေၾကာင့္ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုကုိ တည္ေဆာက္မွသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ စည္းရုံးႏုိင္မည္ဟု ခံယူခ်က္ျဖင့္ပင္ စစ္မွန္ေသာ ျပည္ေထာင္စုကုိ တည္ေထာင္မွသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားကုိ စည္းရုံးႏုိင္မည္ဟူ၍ ခံယူခ်က္ျဖင့္ပင္ ေျပာဆုိသုံးႏႈန္းေနျခင္းေပေလာ။ ဤအခ်င္းအရာ သေဘာထားမ်ားကုိလည္း ျပဳသူမ်ားသာ သိၾကေပလိမ့္မည္။ "ေရႊရည္စိမ္ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္" မ်ားကုိ ဖယ္ရွားၿပီး ဗုိလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ခ်မွတ္ခဲ့ေသာ ျပည္ေထာင္စုမူ၊ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ကုိ သိျမင္ ခံယူလ်က္ ေျပာဆုိသုံးႏႈန္းပါမူ ေကာင္းေလစြ။

ထုိထက္မွာမူ ဒီမုိကေရစီေရး၊ တန္းတူေရး၊ လြတ္လပ္ေရးႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္ ျပ႒ာန္းခြင့္ကုိ အသိအမွတ္ျပဳၿပီး လူမ်ဳိးစု ျပႆနာကုိ ေျဖရွင္းကာ အမ်ဳိးသား ညီညြတ္ေရးကုိ တည္ေဆာက္ၾကပါမူကား အတုိင္းထက္ အလြန္ေကာင္းေလစြဟူ၍ ေတြးျမင္ခံစားမိေပသည္။ လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္၌ "ေတာင္သူလယ္သမားဦးႀကီးမ်ား" ဆုိေသာ ေ၀ါဟာရသည္ တြင္က်ယ္စြာ အသုံးျပဳျခင္း ခံခဲ့ရသည္။ သုိ႔ေသာ ္ေတာင္သူလယ္သမားမ်ား၏ ဘ၀မွာမူ အထူးအခြင့္အေရးမ်ား ဗလာနတၱိ၊ ယခင္ေခတ္မ်ားမွာထက္ပင္ ခါးသီးေသာ ခံစားခ်က္မ်ားကုိ ခံစားခဲ့ၾကရ၏။

ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေျပာဆုိသုံးႏႈန္းၾကရာတြင္လည္း ဤသုိ႔ မျဖစ္ရန္လုိသည္။ မည္သည့္ ျပႆနာကုိ မဆုိ အေပၚယံ အေျပာသက္သက္ျဖင့္ မၿပီးေပ။ ေရႊရည္စိမ္ စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ သေဘာထားမ်ားကုိ ဖယ္ရွားၿပီး ျပႆနာကုိ အေျခခံက်က် ရႈျမင္သုံးသပ္ရန္ လုိသည္။

 ေလာက၌ ျဖစ္ပ်က္တတ္ေသာ သဘာ၀နိယာမတရားမ်ားသည္ လူတုိ႔၏ ဆႏၵႏွင့္ ကင္းလြတ္၏ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျပႆနာတရပ္ကုိ ရႈျမင္ သုံးသပ္ရာတြင္လည္း ဆႏၵစြဲ၊ လူမ်ဳိးစြဲကင္းရွင္းရန္လုိေပသည္။ ထုိ႔အျပင္ ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် သုံးသပ္၍ ရလာေသာ အေျခခံသေဘာတရားမ်ားကုိ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံရန္ လုိ၏။`၎အျပင္ ေျပလည္စြာ ေျဖရွင္းမွသာ ၿပီးေျမာက္ႏုိင္ေပမည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျပည္ေထာင္စုအတြင္းမွ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား ျပႆနာကုိလည္း ဓမၼဓိ႒ာနက်က် သုံးသပ္ရမည္။

 ကုိယ္ပုိင္ျပဌာန္းခြင့္ကုိ အသိအမွတ္ျပဳရမည္။ လူမ်ဳိးစု၊ လူနည္းနည္းစုမ်ား၏ အခြင့္အေရးကုိ အေလးအနက္ထား လက္ခံရမည္။ ဤအေျခခံသေဘာတရားမ်ား ပါေသာ ျပည္ေထာင္စု စိတ္ဓာတ္ျဖင့္ ေျဖရွင္းမွသာ တုိင္းရင္းသား စည္းလုံးညီညြတ္ေရးကုိ အမွန္တကယ္ ရရွိႏုိင္ေပမည္။ "ျပည္ေထာင္စု" ဟူသည္ ျပည္ေထာင္မ်ားကုိ ေပါင္းစည္းထားျခင္းျဖစ္၏။ လူမ်ဳိးအသီးသီးတုိ႔ မွီတင္းေနထုိင္ရာမ်ားကုိ စုေပါင္းထားျခင္းလည္း မည္၏။ ေပါင္းစည္းၾကျခင္း၏ အဓိကရညရြယ္ခ်က္မွာ ဘုံရန္သူကုိ စုေပါင္း ကာကြယ္ရန္ႏွင့္ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားကုိ တည္ေဆာက္ၾကရန္ ျဖစ္၏။

ေရွးပေ၀သဏီေခတ္၌ လူသားတုိ႔သည္ မိသားစု၊ ေဆြမ်ဳိးစု၊ ေသြးတူမ်ားအျဖစ္သာ စုဖြဲ႔ ေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။ အႏၱရာယ္မ်ားႏွင့္ ရန္သူမ်ားကုိလည္း မိမိတုိ႔ အင္အားျဖင့္ ရင္ဆုိင္ တုိက္ခုိက္ျခင္းျဖင့္သာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ေျဖရွင္းခဲ့ၾကဟန္ ရွိသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ပုဂၢလိက ပုိင္ဆုိင္မႈႏွင့္ ေဆြမ်ဳိးစု၊ ေသြးတူစုမ်ား၏ ပုိင္ဆုိင္မႈ (ကြ်ဲ၊ ႏြား၊ သုိး၊ တိရစၧာန္မ်ားႏွင့္ စုိက္ပ်ဳိးေျမယာမ်ား) ကုိ ပုိင္ဆုိင္လာေသာအခါ ေျမယာလုစစ္ပြဲမ်ား၊ အုပ္စု စစ္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားလာ၏။

ဤသုိ႔ျဖင့္ ႀကီးႏုိင္ငယ္ညႇဥ္းသေဘာ၊ အုပ္စုႀကီးမ်ားက အုပ္စုငယ္မ်ားကုိ အႏုိင္အျပဳတုိက္ တုိက္ခုိက္ လုယက္သိမ္းပုိက္မႈမ်ား ရွိလာခဲ့၏။ စိန္ေခၚမႈမ်ား ရွိလာ၏။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ေဆြမ်ဳိးစု၊ မ်ဳိးတူစု၊ ေသြးတူစုမ်ား အခ်င္းခ်င္း ေပါင္းဖြဲ႔သည့္အစုအဖြဲ႔မ်ား ေပၚထြန္းလာ၏။ ဤသည္မွာ ယေန႔ ကမၻာ့ႏုိင္ငံေရးနယ္ပယ္တြင္ တြင္က်ယ္စြာ က်င္းသုံးေနၾကေသာ ျပည္ေထာင္စုမ်ား၏ အေျခခံသေဘာပင္ ျဖစ္ေပသည္။

လူသားတုိ႔သည္ ေဆြမ်ဳိးစု၊ မ်ဳိးတူစု၊ ေသြးတူစု အသုိင္းအ၀ုိင္းမ်ဳိးစုံမွ တျဖည္းျဖည္း ႏုိင္ငံေတာ္အျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းခဲ့ၾကသည္။ ဘာသာစကား၊ ဓေလ့ ထုံးတမ္းယဥ္ေက်းမႈ၊ ေဆြမ်ဳိးေတာ္စပ္မႈအရ ဖြဲ႕စည္းေနထုိင္ခဲ့ရာမွ တခုတည္းေသာ အာဏာပုိင္မႈ (အႀကီးအကဲ) ေအာက္တြင္ ေနလုိျခင္းေၾကာင့္ မ်ဳိးတူစုမ်ား စုဖြဲ႕လာၾကသည္။ လူ႕ယဥ္ေက်းမႈ စတင္လာျခင္းႏွင့္ စုိက္ပ်ဳိးေရး စနစ္ ပုိမုိထြန္းကာလာျခင္းေၾကာင့္လည္း ေဆြးမ်ဳိးစုမ်ား ပုိမုိ စုစည္းလာၾကသည္။

အုပ္စု တစ္စုႏွင့္ တစ္စု အၾကား ရန္လုိမႈ၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ နယ္ေျမလုစစ္ပြဲမ်ားေၾကာင့္ အင္အားႀကီးေသာ အုပ္စု အင္အားငယ္ေသာ အုပ္စုအေပၚ လႊမ္းမုိးတုိက္ခုိက္ သိမ္းပုိက္မႈမ်ား ရွိလာသည္။ ဤကဲ့သုိ႔ေသာ စုဖြဲ႔မႈမ်ားမွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။
မူလႏုိင္ငံေတာ္မ်ားသည္ ဒီမုိကေရစီက်ေသာ၊ လူထုအားျဖင့္ ေရြးခ်ယ္သည့္ လူထုကုိ တုိက္ရုိက္ကုိယ္စားျပဳေသာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ခဲ့ၾက၏။

သုိ႔ရာတြင္ ပစၥည္းဥစၥႏွင့္ ဓနအင္အားကုိ ရွာေဖြ စုေဆာင္းရာတြင္ ထြန္ယက္ စုိက္ပ်ဳိးလုုပ္ကုိင္၍ ရွာေဖြသည္ထက္ လုယက္ တုိက္ခုိက္ သိမ္းပုိက္ျခင္းအားျဖင့္ ပုိမုိရရွိႏုိင္သည့္ သေဘာကုိ ျမင္လာေသာအခါ လုယက္ သိမ္းပုိက္သည့္ စစ္ပြဲမ်ားမွသည္ ပေဒသရာဇ္အင္ပါယာမ်ား ထူေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ နပုိလီယံ၏ အင္ပါယကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး အမ်ဳိးသားေရးစိတ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံကုိ ကာကြယ္ရန္စိတ္မ်ား ျပင္းျပလာခဲ့ၾကသည္။ နပုိလီယံသည္ ဥေရာပ၌ အဂၤလန္မွလႊဲၿပီး က်န္ပေဒသရာဇ္ႏုိင္ငံမ်ားကုိ သိမ္းပုိက္ခဲ့သည္။

ထုိႏုိင္ငံမ်ားတြင္ အမ်ဳိးသားဘုရင္မ်ားကုိ ဖယ္ရွားၿပီး နပုိလီယံ၏ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္မ်ားကုိ ဘုရင္မ်ားအျဖစ္ ခန္႔အပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေစခဲ့သည္။ ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ႏုိင္ငံမ်ားစြာတုိ႔သည္ ကုိယ့္ထီး၊ ကုိယ့္နန္း၊ ကုိယ္လူမ်ဳိး ဘုရင္မ်ားကုိ တမ္းတလာၾက၏။ အမ်ဳိးဘာသာ၊ သာသနာႏွင့္ မိမိႏုိင္ငံကုိ ထူေထာင္လုိေသာ၊ ကာကြယ္လုိေသာ စိတ္မ်ား ေပၚေပါက္ကာ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္ ခဲ့ၾကသည္။ ထုိကဲ့သုိ႔ ေတာ္လွန္ပုန္ကန္မႈမ်ားေၾကာင့္ နပုိလီယံ၏ အင္ပါယာ ၿပိဳကြဲရၿပီး အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံမ်ား ေပၚေပါက္လာ၏။

စက္မႈေတာ္လွန္ေရးေနာက္ပုိင္း၌ နယ္ခ်ဲ႕စနစ္ေပၚေပါက္လာရာ ထုိနယ္ခ်ဲ႕စနစ္မွ ေမြးဖြားေပးလုိက္ေသာ ကုိလုိနီ၀ါဒႏွင့္ ကုိလုိနီႏုိင္ငံမ်ား ေပၚေပါက္လာခဲ့၏။ ယင္းကုိလုိနီႏုိင္ငံမ်ားတြင္ နယ္ခ်ဲ႕ ဆန္႕က်င္ေရး၊ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရးတည္းဟူေသာ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒသည္လည္း ပီျပင္စြာ ေပၚေပါက္ခဲ့ေပသည္။

အမ်ဳိးသားႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္၊ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ အမ်ဳိးသား၊ အျပန္အလွန္ဆက္စပ္ေနသည့္ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံေတာ္ သဘာတရားမ်ား၊ လူမ်ဳိးတုိင္း၏ ကုိင္ပုိင္ျပဌာန္းခြင့္ႏွင့္ အမ်ဳိးသားႏုိင္ငံထူေထာင္ခြင့္ စသည့္ အမ်ဳိးသား၀ါဒသည္ ပမထမကမၻာစစ္ႀကီးအၿပီးတြင္ ထင္ရွားစြာ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေပသည္။ (အေမရိကန္ သမၼတ ၀ုဒ္ရုိး၀ီ (လ္) ဆင္၏ ကုိယ္ပုိင္ ျပဌားန္ခြင့္ႏွင့္ ဆုိဗီယက္ယူနီယံ၏ ေခါင္းေဆာင္လီနင္၏ ကုိယ္ပုိင္ျပဌားန္ခြင့္ သေဘာတရားမ်ား) ပထမ ကမၻာစစ္ႀကီးအျပီး ေပၚေပါက္လာေသာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ားသည္ မ်ားေသာအားျဖင့္ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးတည္းျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းေသာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ားထက္ လူမ်ဳိးအမ်ားအျပားကုိ စုေပါင္းဖြဲ႕စည္းထားေသာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ားသာ ျဖစ္ၾကေပရာ ျပည္ေထာင္စု သေဘာတရားမ်ားသည္လည္း ေပၚထြန္းလာခဲ့ေပသည္။ (ဆြစ္ဇာလန္ျပည္ေထာင္စု၊ ဆုိဗီယက္ျပည္ေထာင္စု၊ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ ယူဂုိဆလားဗီးယား ျပည္ေထာင္စု၊ ခ်က္ကုိစလုိဗက္ကီးယား ျပည္ေထာင္စုတုိ႔သည္ ျပည္ေထာင္စု သေဘာတရား အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ေပၚလြင္ေစသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္ဦးျဖစ္ေသာ (၁၀၄၄) ခုႏွစ္မွစ၍ နန္းတက္သည့္ အေနာ္ရထားမင္းသည္ တုိက္ခုိက္ခုိက္ သိမ္းပုိက္ျခင္းအားျဖင့္ ပေဒသရာဇလ္လက္နက္ ႏုိင္ငံေတာ္ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့၏။ သုိ႔ရာတြင္ အေနာ္ရထား၏ ႏုိင္ငံေတာ္ မေပၚထြန္းမွီ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ နယ္ေျမေဒသအတြင္းတြင္ ပ်ဴလူမ်ဳိးတုိ႔၏ ဗိႆႏုိး၊ ဟန္လင္း၊ သေရေခတၱရာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား၊ မြန္တုိ႔၏ သု၀ဏၰဘူမိႏုိင္ငံေတာ္၊ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ ဒြါရာ၀တီ၊ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား၊ ရွမ္းတုိ႔၏ နန္ေရွာင္ႏုိင္ငံေတာ္ စသည့္ႏုိင္ငံမ်ားသည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ စာေပယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္မ်ားျဖင့္ ျပည့္၀ဖြံ႕ၿဖိဳးတုိးတက္လ်က္ ရွိေနသည္ကုိ ေတြ႔ရေပမည္။ ပ်ဴလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ တိဘက္တုိဘားမား အုပ္စု၀င္မ်ားျဖစ္ၾကၿပီး တိဘက္ ကုန္းျမင့္မွ ဆင္းသက္လာသည္။ ျမန္မာျပည္ေဒသသုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ဗိႆႏုိး၊ ဟန္လင္းႏွင့္ သေရေခတၱရာႏုိင္ငံေတာ္တုိ႔ကုိ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ မြန္လူမ်ဳိးတုိ႔သည္ မလြန္ခမာ အႏြယ္၀င္မ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး သုသဏၰဘူမိႏွင့္ ဟံသာ၀တီႏုိင္ငံမ်ားကုိ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကသည္။

ရခုိင္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ရခုိင္ေဒသသုိ႔ ေရွးဦးေရာက္ႏွင့္ လာၾကေသာ ကမ္းယံလူမ်ဳိး၊ သက္လူမ်ဳိးမ်ားႏွင့္ ေနာက္ပုိင္းမွ ၀င္လာေသာ အာရီယံလူမ်ဳိးမ်ား ေရာေႏွာေနထုိင္ခဲ့ၾကၿပီး ဒြါရာ၀တီ၊ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ပါရိန္၊ ေလာင္းၾကက္၊ ေျမာက္ဦးႏုိင္ငံေတာ္မ်ားကုိ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကေပသည္။
ရွမ္းလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ ဆီႏုိထုိင္း အႏြယ္မ်ားျဖစ္ၾကၿပီး နန္ေခ်ာင္ႏုိင္ငံေတာ္မ်ားကုိ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကေပသည္။ ေနာက္ပုိင္းတြင္ ေစာ္ဘြားနယ္မ်ားျဖင့္ အုပ္စုိးေနထုိင္ခဲ့ၾကသည္။

 ျမန္မာလူမ်ဳိးတုိ႔သည္ တိဘက္ ျမန္မာအႏြယ္မ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး ပုဂံ၊ အင္း၀၊ ပင္းယ၊ စစ္ကုိင္း၊ ေတာင္ငူ၊ အမရပူရ၊ မႏၱေလးႏုိင္ငံေတာ္မ်ားကုိ တည္ေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ ျမန္မာပေဒသရာဇ္ေခတ္သည္ ေအဒီ (၁၀၄၄) ခုႏွစ္၊ အေနာ္ရထာ နန္းတက္ေသာႏွစ္မွ သီေပါမင္းနန္းက်ေသာ သကၠရာဇ္ (၁၈၈၅) ခုႏွစ္ထိ ရွည္ၾကာခဲ့သည္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္ာႏုိင္ငံဟူ၍ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ သမုိင္းေၾကာင္းကုိ ေလ့လာမည္ဆုိပါက ထုိသမုိင္းေၾကာင္း ျဖစ္ေပၚရာ ပထ၀ီအေနအထားကုိလည္း အနည္းငယ္ သိျမင္ထားရန္ လုိေပသည္။ ပထ၀ီအေနအထားမ်ားသည္ ထုိတုိင္းျပည္၏ ရာဇ၀င္သမုိင္းေၾကာင္းကုိ စီမံဖန္တီးရာတြင္ အဓိက အခ်က္တစ္ခ်က္ အေနျဖင့္ ပါ၀င္ေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

 ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ အင္ဒုိခ်ဳိင္းနား ကြ်န္းဆြယ္၏ အေနာက္စြန္း၌ တည္ရွိသည္။ အေရွ႕ဘက္တြင္ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္၊ မဏိပူရနယ္၊ အာသံနယ္ႏွင့္ ျမင့္ေမာက္ေသာ ေတာင္တန္းႀကီးမ်ား၊ ေျမာက္ဘက္တြင္ တိဘက္ႏုိင္ငံမ်ား ရွိခဲ့ၾကေပသည္။
ေရွးျမန္မာမင္းတုိ႔၏ လက္ထက္တန္ခုိးႀကီးေသာ မင္းမ်ားသာလွ်င္ ဤမွ်က်ယ္ျပန္႔ေသာေဒသႏွင့္ ၎ထက္ပုိေသာ ေဒသမ်းကုိ သိမ္းပုိက္ ပုိင္ဆုိင္ခဲ့ၾကၿပီး က်န္အခ်ိန္မ်ားမွာ တစိတ္တေဒသကုိသာ ပုိင္ဆုိင္ကာ ထီးၿပိဳင္နန္းၿပိဳင္ တုိင္းငယ္ျပည္ငယ္ကေလးမ်ား အျဖစ္သာ ေတြ႕ျမင္ၾကရေပသည္။

 ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ အၾကမ္းအားျဖင့္ သုံးသပ္ရလွ်င္ ပင္လယ္ကမ္းေျခဘက္တြင္ ရခုိင္ခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ ဒြါရ၀တီ၊ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ပါရိန္၊ ေလာင္းၾကက္၊ ေျမာက္ဦး။ မြန္တုိ႔၏ သု၀ဏၰဘူမိ၊ ဟံသာ၀တီ (ပဲခူး)။ အလယ္ပုိင္း၌ သေရေခတၱရာ (ျပည္) ႏွင့္ ၎၏ အေရွ႕ဘက္တြင္ ေကတုမတီ (ေတာင္ငူ) ၎၏ ေျမာက္ဘက္၌ ပုဂံ၊ အင္း၀၊ စစ္ကုိင္းစသည္တုိ႔၏ တည္ရာျဖစ္ေသာ ဧရာ၀တီ ျမစ္၀ွမ္းအလယ္ပုိင္း၊ ထုိမွ ေျမာက္ႏွင့္ အေရွ႕ဘက္တုိ႔တြင္ ရွမ္းျပည္မ်ား တည္ရွိခဲ့ၾကေပသည္။

စစ္ကုိင္း၊ အင္း၀၊ ပုဂံျပည္ႀကီး၏ တည္ရာ ဧရာ၀တီျမစ္ အေနာက္ဘက္ကုိ သုနာပရႏၱတုိင္း၊ အေရွ႕ဘက္ကုိ တမၸဒီပတုိင္း ဟူ၍ ေခၚၿပီး ျမန္မာတုိ႔၏ ေဒသျဖစ္သည္။ ပုသိမ္၊ ေျမာင္းျမ၊ ပဲခူး၊ ဟံသာ၀တီ၊ မုတၱမ၊ တနသၤာရီစသည္တုိ႔ကား မြန္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ ေဒသျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။

 ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေျမပုံကုိ ၾကည့္လွ်င္ ရခုိင္ျပည္ကုိ ခ်န္လွပ္ထားေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ေတာင္နံရံတံတုိင္းႀကီး ၀ုိင္းရံလ်က္ရွိသည္ကုိ ေတြ႕ရေပလိမ့္မည္။ အေနာက္ဘက္တြင္ ပတ္ကြိဳင္ေတာင္၊ နာဂေတာင္၊ ခ်င္းေတာင္၊ ရခုိင္ရုိးမေတာင္တုိ႔ပါ၀င္ေသာ ေတာင္တန္းျမင့္ႀကီးသည္ ေက်ာ္ျဖတ္ရန္ ခဲယဥ္းလွ၏။ ၎ေတာင္တန္းနံရံႀကီးကုိ ျဖတ္ေက်ာ္၍ ၀င္ေရာက္ရန္ ခရီးလမ္းမ်ားမွာ စင္စစ္အားျဖင့္ ျမစ္ငယ္မ်ား စီးဆင္းေနေသာ ေတာင္ၾကားမ်ားသာ ျဖစ္ၾက၏။

 ျဗဟၼပုတၱရျမစ္ရွိရာ ဟူးေကာင္းေတာင္ၾကားလမ္း၊ မဏိပူရျမစ္စဥ္အတုိင္း မဏိပူရလမ္း၊ အမ္းေတာင္ၾကားလမ္း၊ေ တာင္ကုတ္ေတာင္ၾကားလမ္း၊ အေရွ႕ဘက္တြင္ တာပင္ျမစ္ေၾကာင္းလမ္း (ဗန္းေမာ္) ကသာမွ ေရႊလီျမစ္ေၾကာင္းလမ္း၊ ျမစ္ငယ္ေၾကာင္းအတုိင္း ကြမ္းလုံကူးတုိ႔ ဆိပ္လမ္း၊ ေတာင္ဘက္တြင္ ဂ်ဳိင္းျမစ္ကုိ ေလွ်ာက္၍ ေကာ့ကရိတ္လမ္း၊ ေမာ္လၿမိဳင္ အေရွ႕ဘက္ေတာင္ကုန္းမ်ားမွာ မျမင့္လွ၍ ေက်ာ္ျဖတ္ရန္ လြယ္ကူသည္။ ဤလမ္းမ်ားသည္ ျမန္မာတုိ႔က ႏုိင္ငံျခားသုိ႔ စစ္ခ်ီရာလမ္းႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားသားတုိ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံသုိ႔ ၀င္ေရာက္ရာ လမ္းမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ရခုိင္ျပည္တုိ႔သည္ ရခုိင္ရုိးမေတာင္တန္းႀကီး၏ အတားအဆီးေၾကာင့္ စစ္မက္ေရးရာမ်ားကုိ ကာဆီးထားသကဲ့သုိ႔ ရွိသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ရခုိင္ျပည္ကုိ ျမန္မာတုိ႔ တုိက္ခုိက္ေသာ အႀကိမ္ေပါင္း အလြန္နည္းသည္။ အေနာ္ရထာမင္း လက္ထက္တြင္ တႀကိမ္၊ အေလာင္းစည္သူ လက္ထက္တြင္ တႀကိမ္၊ အင္း၀မင္းေခါင္လက္ထက္ႏွင့္ တပင္ေရႊထီးတုိ႔ လက္ထက္တြင္ တႀကိမ္ တုိက္ခုိက္ၿပီး ရခုိင္ဘုရင္ မင္းရာဇာႀကီးလက္ထက္တြင္ ျမန္မာျပည္ဘက္သုိ႔ တႀကိမ္သာ လာ္ေရာက္တုိက္ခုိက္သည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။ အမရပူရေခတ္ ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထက္က်မွသာ ျမန္မာတုိ႔သည္ ရခုိင္ျပည္ကုိ အၿပီးသတ္ တုိက္ခုိက္ သိမ္းပုိက္ႏုိင္ခဲ့သည္။

အင္း၀ (ျမန္မာ) ႏွင့္ ဟံသာ၀တီ (မြန္) တုိ႔အၾကားတြင္ သြားလာရလြယ္ကူေသာ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းရွိျခင္းေၾကာင့္ အႀကိမ္မ်ားစြာ စစ္မက္ျဖစ္ပြား ၾကသည္ကုိ ေတြ႔ရေပသည္။ (အႏွစ္ ၄၀ စစ္)။ ျပည္ႏွင့္ ေတာင္ငူတုိ႔သည္ ဟံသာ၀တီႏွင့္ အင္း၀တုိ႔ အၾကားတြင္ရွိေသာ္လည္း ျပည္မွာ ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းလမ္းတြင္ က်ၿပီး ေတာင္ငူမွာမူ ပဲခူးရုိးမ ေတာင္တန္းျဖင့္ ပုိင္းျခား ကာကြယ္ထားသကဲ့သုိ႔ ရွိသည္။

ဟံသာ၀တီႏွင့္ အင္း၀တုိ႔ အျပန္အလွန္ စစ္ျပဳၾကရာတြင္လည္း ဧရာ၀တီျမစ္ေၾကာင္းျဖင့္ ေရေၾကာင္းခ်ီသည္က မ်ားေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သေရေခတၱရာ (ျပည္) သည္ ေရွးအခါက လြတ္လပ္ခဲ့ေသာ္လည္း ေနာင္တြင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးႏွင့္ မြန္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ လက္ေအာက္တြင္ တလွည့္စီ က်ေရာက္ခဲ့ရေပသည္။ ေကတုမတီ (ေတာင္ငူ) မွာကား စစ္မက္ေဘးမွ လြတ္ကင္းခဲ့ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ တျဖည္းျဖည္း အင္အားေတာင့္တင္းလာၿပီးလွ်င္ ေနာင္တြင္ အင္း၀ႏွင့္ ပဲခူး (ဟံသာ၀တီ) တုိ႔ စစ္ပန္းလာေသာအခါ ထုိျပည္ႏွစ္ျပည္လုံးကုိပင္ သိမ္းယူႏုိင္ခဲ့ေပသည္။

ရွမ္းျပည္ကား ျမန္မာျပည္ႏွင့္ တရုတ္တုိ႔၏ ၾကားတြင္ရွိ၍ တခါတရံ သီးျခားလြတ္လပ္ေနၿပီး ရံဖန္ရံခါတြင္ ယုိဒယားလက္ေအာက္သုိ႔ က်ေရာက္ခဲ့ေပသည္။ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံသမုိင္းကုိ ေရးသားေဖာ္ျပရာတြင္ ျမန္မာလူမ်ဳိးတမ်ဳိးတည္း၏ သမုိင္းကုိ ေဖာ္ျပျခင္းထက္ အျခားလူမ်ဳိးမ်ား၏ သမုိင္းအပါအ၀င္ ျပည္ေထာင္စု သမုိင္းကုိသာ ေဖာ္ျပသင့္ေပသည္။

ယေန႔ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သမုိင္းကုိ ေရးသားေဖာ္ျပရာ၌ မြန္လူမ်ဳိးမ်ား၏ သမုိင္းႏွင့္ မြန္ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား အေၾကာင္းကုိလည္းေကာင္း၊ မြန္မင္းဆက္ကုိလည္းေကာင္း၊ ထင္ရွားေသာ ရွမ္းဘုရင္မ်ား အေၾကာင္းကုိလည္းေကာင္း၊ ထုိနည္းတူစြာ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔၏ သမုိင္းႏွင့္ ထင္ရွားေသာ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ားကုိလည္းေကာင္း၊ ထင္ရွားေသာ ရခုိင္ဘုရင္မ်ားအေၾကာင္းကုိလည္းေကာင္း ေဖာ္ျပမႈ၊ သင္ၾကားမႈ နည္းပါးျခင္းေၾကာင့္ သိရွိသူ အလြန္နည္းေပသည္။ အခ်ဳိ႕မွာ ဥကၠလာပမင္း၊ ရွင္ေစာပုဘုရင္မႏွင့္ ဓမၼေစတီမင္းစသည့္ ေလးဆူဓာတ္ပုံ ေရႊတိဂုံေစတီေတာ္၏ ဒါယကာမ်ား ျဖစ္ၾကေသာ ဘုရင္မ်ားကုိ မြန္ဘုရင္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ သီဟသူ၊ အုန္းေဘာင္ခုံမႈိင္း စသည့္မင္းမ်ားကုိ ရွမ္းမင္းမ်ားဟူ၍ လည္းေကာင္း သိၾကသူနည္းေပသည္။ ထုိနည္းတူစြာ ရခုိင္မင္းဆက္မွ ထင္ရွားေသာ မင္းမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ စႏၵသူရိယ၊ မင္းထီး၊ မင္းဘာႀကီး၊ မင္းရာဇာႀကီးစသည့္ မင္းမ်ားအေၾကာင္းကုိကား သိရွိသူ အလြန္နည္းပါးလွေပသည္။ ဤသုိ႔ ျဖစ္ရသည္မွာ သမုိင္းကုိ ေဖာ္ျပရာတြင္ ျပည္ေထာင္စု သမုိင္းအေနျဖင့္ ေဖာ္ျပျခင္းထက္ ဗမာသမုိင္းကုိသာ ေဖာ္ျပေနျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သမုိင္းကုိ ေဖာ္ျပရာတြင္ ျပည္ေထာင္စု သမုိင္းအေနျဖင့္သာ ေဖာ္ျပသင့္ေပသည္။ လူမ်ဳိးတုိ႔၏ သမုိင္းဟူသည္ ေမ့ေပ်ာက္ ခ်န္ထးသင့္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ား မဟုတ္ေပ။

ထုိနည္းတူစြာ သမုိင္းကုိ ေဖာ္ျပရာ၌လည္း ျဖစ္ရပ္မွန္မ်ားအတုိင္း ေရးသားေဖာ္ျပရန္ လုိ၏။ ဤသုိ႔ေဖာ္ျပျခင္းသည္ ပေဒသရာဇ္ေခတ္တြင္ ျဖစ္ခဲ့သည္မ်ားကုိ အေၾကာင္းျပဳ လူမ်ဳိးအခ်င္းခ်င္း အမုန္းပြားရန္ မဟုတ္ေပ။ လူမ်ဳိးတုိ႔၏ သမုိင္းမွတ္တမ္းကုိ သုံးသပ္ၿပီး သင္ခန္းစာယူကာ အနာဂတ္ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ၾကရန္သာ ျဖစ္၏။ (အတိတ္ကာလက ဂ်ပန္လူမ်ဳိးမ်ားသည္ ဖက္ဆစ္စနစ္ျဖင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ အုပ္စုိးခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ယေန႔ခတ္ ဂ်ပန္လူမ်ဳိးမ်ားအား မုန္းတီမႈမ်ား မထားသင့္ေပ။ သုိ႔ရာတြင္ စစ္၀ါဒီ ဖက္ဆစ္တုိ႔၏ သေဘာကုိမူ သုံးသပ္ဆင္ျခင္ အပ္ေပသည္)။ ရွည္ၾကမ်ားေျမာင္လွေသာ သမုိင္းေၾကာင္းသည္ လူမ်ဳိးတမ်ဳိး၏ ေရွ႕ခရီးအတြက္ အင္အားတရပ္လည္း ျဖစ္ေပသည္။

ျမန္မာတုိ႔သည္ အေနာ္ရထာ မင္းလက္ထက္မွစ၍ ရွမ္းတုိ႔ကုိ သိမ္းသြင္းႏုိင္ျခင္း၊ မဏိပူရႏွင့္ အာသံနယ္မ်ားကုိ သိမ္းပုိက္ႏုိင္ျခင္း၊ လင္ဇင္း၊ ဇင္းမယ္ႏွင့္ ယုိးဒယားကုိ ေအာင္ႏုိင္ျခင္း၊ မြန္ - ျမန္မာ အႏွစ္ (၄၀) စစ္ပြဲကုိ အၿပီးသတ္ ေအာင္ျမင္ျခင္း၊ တရုတ္တုိ႔၏ က်ဴးေက်ာ္မႈမ်ားကုိ တြန္းလွန္ႏုိင္ျခင္း၊ ရခုိင္ျပည္ကုိ သိမ္းယူႏုိင္ျခင္း (ဘုိးေတာ္ဘုရားလက္ထက္) ၊ ပန္း၀ါစစ္ပြဲကုိ ေအာင္ႏုိင္ျခင္း စသည္တုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာတုိ႔၏ ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္မ်ား ထက္သန္ခဲ့ၾကသည္။ မြန္လူမ်ဳိး၊ ရခုိင္လူမ်ဳိးတုိ႔မွာမူ ပေဒသရာဇ္ ႏုိင္ငံေတာ္မ်ား ေပ်ာက္ၿပီး ဇာတိေသြး၊ ဇာတိမာန္မ်ား ညႇဳိးႏြမ္းခဲ့ၾကရေပသည္။

သုိ႔ရာတြင္ ျမန္မာတုိ႔သည္ ပထမ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာစစ္ပြဲတြင္ ရႈံးနိမ့္ျခင္း၊
 ၿဗိတိသွ်တုိ႔၏ ႏုိင္လုိမင္းထက္ ျပဳမႈျခင္းကုိ ခံရျခင္း၊ ဒုတိယ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာစစ္ပြဲႏွင့္ တတိယ အဂၤလိပ္ - ျမန္မာစစ္ပြဲမ်ားတြင္ ရႈံးနိမ့္ၿပီး ထီးနန္းပါ ေပ်ာက္ရေသာအခါ အမ်ဳိးသား ဇာတိမာန္မ်ား ညႇဳိးက်ခဲ့ရ ျပန္သည္။ သူ႔ကြ်န္မခံလုိေသာ ျမန္မာတုိ႔၏ ေတာ္လွန္ေရးသည္လည္း စည္းလုံးညီညႊတ္မႈ မရွိျခင္း၊ လက္နက္အင္အား၊ လူအင္အား မမွ်ျခင္းေၾကာင့္ အဂၤလိပ္တုိ႔ သိမ္းပုိက္ၿပီး (၁၀) ႏွစ္ခန္႔အၾကာတြင္ က်ရႈံးကာ အားမတန္ မာန္ေလွ်ာ့၍ မီးခဲျပာဖုံး ႀကိမ္မီးအုံးဘ၀သုိ႔ ေရာက္ရၿပီး အဂၤလိပ္တုိ႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ ၿငိမ္၀ပ္ပိျပား ခဲ့ရေပသည္။ အခ်ဳိ႕မွာမူ အဂၤလိပ္တုိ႔ကုိပင္ အထင္ႀကီးကာ အဂၤလိပ္တုိ႔ ေပးေသာ ရာထူးဌာနမ်ား၌ ႏွစ္ၿခိဳက္ေပ်ာ္ပုိက္လ်က္ ရွိၾကေပသည္။ ျပည္သူအမ်ားမွာကား ကုိယ့္ထီးကုိယ့္နန္း ကုိယ္ၾကငွန္းကုိ တမ္းတ၍ မင္းေလာင္းႏွင့္ တန္ခုိးရွင္မ်ားကုိသာ ေမွ်ာ္လ်က္ရွိၾကေပသည္။

ျမန္မာတုိ႔၏ ညႇိဳးႏြမ္းခဲ့ေသာ ဇာတိမာန္သည္ မီးခဲျပာဖုံးဘ၀မွ ရုရွား - ဂ်ပန္စစ္ပြဲကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍လည္းေကာင္း၊ ပထမကမၻာစစ္ႀကီးကုိ အေၾကာင္းျပဳ၍လည္းေကာင္း ျပန္လည္ႏုိးၾကားလာခဲ့ေပသည္။ ဤသုိ႔ျဖင့္ ၀ုိင္အမ္ဘီေအအသင္းႀကီး ေပၚေပါက္လာခဲ့ၿပီး ထုိအသင္းႀကီးမွ ခ်မွတ္လုိက္ေသာ အမ်ဳိး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ၊ ပညာတည္းဟူေသာ ၀ံသာႏုရကၡိတ တရားမ်ား ေပၚထြန္းလာခဲ့ေပသည္။ ထုိတရားမ်ားသည္ ဦးဥတၱမ၏ "ေၾကက္ေသြးပါရင္ ဇာဂနာႏွင့္ ႏုတ္ပစ္"၊ "ကရက္ေဒါက္ထြက္သြား" စသည့္ ရဲရဲေတာက္ ေဟာေျပာစည္းရုံးမႈမ်ားေၾကာင့္ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္မ်ား ႏုိးၾကားလာခဲ့ေပသည္။ (၁၉၂၀) ခုႏွစ္ ေက်ာင္းသားသပိတ္ႀကီးမွာမူ အမ်ဳိးသားေရး စိတ္ဓာတ္ကုိ တရွိန္ထုိး တြန္းတင္ေပးသကဲ့သုိ႔ ရွိေပသည္။ ဒုိ႔ဗမာအစည္းအရုံးေခတ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ "ဗမာျပည္သည္ ဒုိ႔ျပည္၊ ဗမာစာသည္ ဒုိ႔စာ၊ ဗမာစကားသည္ ဒုိ႔စကား၊ ဗမာျပည္ကုိ ခ်စ္ပါ၊ ဒုိ႔စာကုိ ခ်ီးျမႇင့္ပါ၊ ဒုိ႔စကားကုိ ေလးစားပါ" ဟူေသာ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒသည္ ငြါးငြါးစြင့္စြင့္ ေပၚထြက္လာခဲ့ေပသည္။

"ဗမာ့ထြက္ရပ္ဂုိဏ္း" ေခတ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး၊ လြတ္လပ္ေရး၊ ဒီမုိကေရစီေရး စသည့္ အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လက္နက္ကုိင္ တုိက္ပြဲကုိ ဆင္ႏႊဲခဲ့ၾကေပသည္။

(၁၉၄၆ - ၄၇) ခုႏွစ္မ်ားျဖစ္ေသာ လြတ္လပ္ေရး အႀကိဳကာလသုိ႔ ေရာက္ေသာအခါ ျမန္မာတုိ႔၏ အမ်ဳိးသားေရး၀ါဒသည္ အလွည့္အေျပာင္းတခုသုိ႔ ေရာက္လာၿပီး အမ်ဳိးသားမ်ား ေပါင္းစည္းေရး ၀ါဒ (သေဘာတရား) သည္ ေပၚထြန္းလာခဲ့ေပသည္။ ထုိသုိ႔ ျဖစ္ေပၚရန္ ေစ့ေဆာ္သည့္ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနမ်ားလည္း ရွိခဲ့ေပသည္။

ၿဗိတိသွ်အစုိးရသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ျမန္မာေဒသ၊ ရခုိင္ေဒသ၊ မြန္ေဒသမ်ားကုိ ေပါင္းလ်က္ "ျမန္မာျပည္မ" ဟူ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ၿပီး ရွမ္း၊ ကခ်င္၊ ကရင္၊ ကရင္နီႏွင့္ ခ်င္းေဒသမ်ားကုိမူ ေတာင္တန္း အထူးေဒသမ်ားအျဖစ္ သီးျခားခြဲ၍ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ေပသည္။ ဒုတိယကမၻာစစ္ႀကီးၿပီးေသာအခါ ျမန္မာအမ်ဳိးသားမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရး ႏဳိးၾကားမႈ ကမၻာ့ႏုိင္ငံတကာ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး အမ်ဳိးသားလြတ္ေျမာက္ေရး လႈပ္ရွားမႈ အရွိန္အဟုန္ ျပင္းထန



EmoticonEmoticon

Comments system

Flag Counter