ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ရဲ႕ ဖခင္ (သို႕) ကားလ္မာခ့္စ္ အေၾကာင္း





ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ရဲ႕ ဖခင္ (သို႕) ကားလ္မာခ့္စ္ အေၾကာင္း

"သမိုင္းဟာ သူ႔ဟာသူပဲေနတယ္။ သမိုင္းမွာ ၾကီးမားတဲ့စည္းစိမ္ခ်မ္းသာမရွိဘူး။ "သမိုင္း"ဟာ စစ္ပြဲေတြ မဖန္တီးဘူး။ အဲ့လိုေတြလုပ္တာ လူ.. သက္ရွိထင္ရွားေနထိုင္ေနတဲ့လူေတြ။ လူေတြက ပိုင္ဆိုင္လိုတာ
ေတြရွိၾကျပီး ရန္လိုတိုက္ခိုက္ၾကတယ္။ "သမိုင္း"က သူရဲ႕ ရရွိပိုင္ဆိုင္မႈေတြအတြက္ "လူ"ကို နည္းလမ္းသဖြယ္ အသံုးခ်တဲ့ သက္ရွိတစ္ေကာင္မဟုတ္ဘူး။

သမိုင္းဟာ လူတစ္ေယာက္ သူ႔အမည္နာမနဲ႔ ေလာဘေတြအတြက္ ရွာေဖြၾကိဳးပမ္းတဲ့ ျဖစ္စဥ္တစ္ခုပဲ။ သမိုင္းက ဘာမွ မလုပ္ဖူး။"
"ကားလ္မာခ့္စ္"ဂ်ာမန္ အေတြးအေခၚပညာရွင္၊ေဘာဂေဗဒပညာရွင္လူမႈေဗဒပညာရွင္၊ သတင္းစာဆရာႏွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ေတာ္လွန္ေရး၀ါဒီ ၁၈၁၈ ခုႏွစ္ - ၁၈၈၃ ခုႏွစ္ ကားလ္မာခ့္စ္ဟာ လူသားေတြအေပၚ အၾကီးက်ယ္ ဆံုးေသာ သမိုင္း၀င္ လႊမ္းမိုးမႈရွိခဲ့သူ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဒီမိုကရက္အမ်ိဳးသားေရး၀ါဒ ( Democratic Nationalism)
ေပၚထြန္းရာေခတ္၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ားေပၚထြန္းးရာေခတ္ (trade unionism) ႏွင့္ အေတြးအေခၚ
ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရးေခတ္ျဖစ္တဲ့ ၁၉ ရာစုႏွစ္မွာ သူ႔ရဲ႕ အယူအဆေတြေပၚထြန္းခဲ့ပါတယ္။
မာခ့္စ္ရဲ႕ လက္ထက္မွာ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရးဓေလ့တစ္ခုေပၚထြန္းလာခဲ့တယ္လို႔ေတာင္ ဆိုစမွတ္ျပဳခဲ့ရပါတယ္။

ဒါေပမယ့္လည္း မာခ့္စ္ဟာ သူ႔ေခတ္အခါက လူၾကိဳက္မ်ားလွတဲ့ စာေရးဆရာ၊ ေဟာေျပာသူတစ္ဦးမဟုတ္
ခဲ့ပါ။ မာခ့္စ္ရဲ႕ ဆိုစမွတ္ျပဳေလာက္တဲ့ လက္ရာေတြကေတာ့ Das Kapital နဲ႕ Surplus of Value တို႔ပဲျဖစ္ပါတယ္။ Das Kapital ဟာ စာမ်က္ႏွာေပါင္း ၂၅၀၀ ေက်ာ္ပါတဲ့ အတြဲ သံုးတြဲပါေသာ စာအုပ္ျဖစ္ပါတယ္။

မာခ္စ့္ဟာ Capitalism ဆိုတဲ့ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ ဆိုးသြမ္းမႈေတြကို အင္တိုက္အားတိုက္ ျပိဳငိ္ဆိုင္ ေ၀ဖန္ေဟာေၿပာခဲ့ေပမယ့္ လည္း ၁၈၇၀ ခုႏွစ္ မတိုင္မီထိ သူ႔အယူအဆေတြကိ္ု လူၾကိဳက္နည္းခဲ့ပါတယ္။

၁၈၇၀ ေနာက္ပိုင္းမွာေတ့ာ သူရဲ႕အယူအဆေတြဟာ ဂ်ာမနီမွာတင္မကပဲ ပါရီ ၊ ဘရက္ဆဲလ္စ္၊ ေမာ္စကိုနဲ႕ လန္ဒန္တို႔ကို ပ်ံံ႔ႏွ႔ံသြားခဲ့ ပါေတာ့တယ္။ ၁၈၉၀ ခုႏွစ္ ေရာက္တဲ့အခါမွာေတာ့ မာခ္စ့္ရဲ႕ စာအုပ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို အဂၤလိပ္ဘာသာ ၿပန္ဆိုခဲ့တဲ့အတြက္ အေမရိကတိုက္ထိပါ ေရာက္သြားခဲ့ပါတယ္။

ဒါေပမယ့္လည္း အျခားေခတ္ျပိဳင္ ရရွား မင္းမဲ့၀ါဒီျဖစ္တဲ့ မစ္ခ္ေဟးလ္ ဘာကူ ( Mikhail Bakunin) နင္တို႔ ၊ ဂ်ာမန္ ဆိုရွစ္လစ္၀ါဒီျဖစ္တဲ့ ဖာဒီနန္ လာဆဲလ္ ( Ferdinand Lassalle) တို႔ရဲ႕အယူအဆေတြနဲ႔ ယွဥ္လ်င္ေတာ့ မာခ့္စ္ရဲ႕ အယူအဆေတြဟာ လူၾကိဳက္နည္းေနဆဲပါပဲ။

ဒါဟာဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ မာခ့္စ္ဟာ သူ႔ေခတ္သူ ႔အခါမွာ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကား လူၾကိဳက္မ်ားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္တစ္ေယာက္၊ လႈ႔ံေဆာ္သူတစ္ေယာက္မဟုတ္ တာေၾကာင့္ရယ္၊ မာခ့္နဲ႕ အန္ဂ်ယ္စ္တို႔ရဲ႕ လႈပ္ရွားမႈေတြကို ကြန္ျမဴနစ္ဆင္ ရယ္ ဆိုရွယ္လစ္ဇင္ရယ္ဆိုျပီး အစ္ဇင္ေတြ (ism) အျဖစ္ သမုတ္ခံရျပီး အဆိုးျမင္ခဲ့ၾကတဲ့အတြက္ရယ္ေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။

မာ့ခ္စ္ဟာ သူ႕ဘ၀ရဲ႕ အခ်ိန္အမ်ားစုကို လန္ဒန္ေျမာက္ဖက္ပိုင္းက မထင္ရွားတဲ့ သာမညေနရာေလး တစ္၀ိုက္နဲ႕ ဗိတိန္စာၾကည့္တိုက္ ပင္မစာဖတ္ခန္းထဲမွာပဲ စာေရးေတြးေခၚရင္း ကုန္ဆံုးခဲ့ပါတယ္။
မာခ့္စ္ဟာ သီအိုရီသမား ပညာရွင္တစ္ဦး ျဖစ္ပါတယ္။ သူဟာ သူရဲ႕ အေတြးအေခၚအယူအဆေတြ လ်င္ျမန္စြာ ပၚထြက္သေလာက္ စာေရးတဲ့အခါ ေျဖးေျဖးနဲ႔ နာက်င္ခံစားျပီး စာေရးေလ့ရွိပါတယ္။

မာ့ခ္စ့္ဟာ ပညာတတ္ လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းကို ရြံရွာတတ္ျပီး ပစၥည္း ဂုဏ္ျဒပ္မက္ေမာသူလူတန္းစားေတြရဲ႕ အေနအထားေတြကိုလည္း မုန္းတီးခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ေခတ္က ပညာတတ္လူ႔အသိုင္းအ၀ိုင္းေတြဟာ ဦးတည္ခ်က္မရွိပဲ လက္ေတြ႔ဘ၀နဲ႔ ကင္းကြာေနခဲ့သလို အရင္းရွင္၀ါဒကို လိုလားတဲ့ ဘူဇြာအသိုင္း၀ိုင္းဟာလည္း ပစၥည္း၊ ဂုဏ္ျဒပ္မ်ားနဲ႔ မ်က္ကန္းတေစၦျဖစ္ေနခဲ့ၾကပါတယ္။

မာခ့္စ္ရဲ႕ စာေပေတြထဲမွာ အရင္းရွင္စနစ္ရဲ႕ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈနည္းလမ္းေတြကို စနစ္တက်ရွင္းျပ ေ၀ဖန္ခဲ့ပါ တယ္။ မာခ့္စ္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္က အျခား ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရးအေတြးအေခၚပညာရွင္မ်ားနဲ႔မတူတာ
ပါပဲ။ သူရဲ႔၀ါဒေတြဟာ စိတ္ကူးယဥ္မဆန္ပဲ လက္ေတြ႔က်ျပီး တကယ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ လူသားသမိုင္းအေပၚ အျမဲတေစ အေျခခံခဲ့ပါတယ္။

၁၉ ရာစုက ဥေရာပ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲေရး အေတြးအေခၚပညာရွင္ေတြမွာ ဘံုတူတဲ့ သေဘာထား အခ်က္ ေလးခ်က္ရွိ္ပါတယ္။

(၁) လက္ရွိေခတ္အေျခအေနရဲ႕ စနစ္ သို႔မဟုတ္ အယူအဆတစ္ခုရဲ႔ မမွ်တတဲ့ အေျခအေနကို ေ၀ဖန္ရႈံ႕ခ်တယ္။
(၂) သူတို႔ တည္ေဆာက္လိုတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔စည္းကို ပံုေဖာ္တယ္။
(၃) လက္ရွိေခတ္က အရာေတြထဲက ဘယ္ေလာက္ကို ထိန္းသိမ္းထားရမယ္ ဆိုတာကို ထည့္ေတြးတယ္။
(၄) သူတို႔လိုလားတဲ့ အေျခအေနအေျပာင္းအလဲကို ရဖို႔ အထိေရာက္ဆံုး နည္းစနစ္ေတြကို ရွာေဖြတယ္။
မာခ့္စ္မွာေတာ့ အဲ့လို သေဘာထားမ်ိဳး မရွိခဲ့ဘူးလို႔ဆိုပါတယ္။

မာခ့္စ္ရဲ႕ ယံုၾကည္မႈအရေတာ့ အယူအဆေလး တစ္ခု ႏွစ္ခုေလာက္ကို ေထြးေပြ႔တဲ့ လူသားေတြက ၀င္ေရာက္စြက္ဖက္ျပီး ေျပာင္းလဲပစ္လို႔ မရတဲ့ သိပၸံနည္းက် နိယာမေတြက လူသားသမိုင္းကို အစဥ္ထိန္းခ်ဳပ္ထားတယ္ လို႔ ဆိုပါတယ္။

လူသားေတြဟာ သူတို႔ေမြးဖြားလာရတဲ့ ရုပ္၀ထၱဳကမၻာရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကိုခံေနၾကရတယ္။သူတို႔ရဲ႕ အယူအဆ
ေတြဟာ ေမွ်ာ္ကိုးမႈေလာဘေတြပါေနတယ္။ဒီလႊမ္းမိုးခံယူမႈေအာက္မွာ လူသားေတြဟာ သူတို႔ အသက္ရွဴ ၊ လုပ္ကိုင္၊ ေနထိုင္၊ ခ်စ္ခင္၊ ခံစား၊ ေသေၾကၾကရတဲ့ ေလာကသဘာ၀ၾကီးကို မွားယြင္းစြာ ရႈျမင္ နားလည္
ေနၾကတယ္။ သူတို႔ရဲ႕ ရပ္တည္မႈနဲ႕ ရပ္တည္မႈရဲ႕ အဓိပါၸယ္ေတြကို မွားယြင္းစြာ နားလည္ထားၾကတယ္
လို႔ဆိုပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ မာခ့္စ္၀ါဒီေတြက ဒီအယူအဆ နားလည္မႈအလြဲကို စက္မႈအရင္းရွင္
၀ါဒေၾကာင့္ ျဖစ္လာရတဲ့" ပညတ္" အျဖစ္ (အသိထင္ေရာင္လြဲမွားမႈ) အျဖစ္ ေခၚဆိုၾကပါတယ္။
Proletariat လို႔ေခၚတဲ့ ပစၥည္းမဲ့လူတန္းစားေတြဟာ ရုပ္၀ါဒီမက္ေမာတဲ့ (Bourgeois) ဘူဇြာလူတန္းစား နဲ႕ အရင္းရွင္လူတန္းစားေတြရဲ႕ စိုးမိုးမႈ၊ ေခါင္းပံုျဖတ္မႈကို ခံစားေနရၾကတယ္လို႔ဆိုခဲ့ပါတယ္။

ျခံဳေျပာရရင္ တာ့ မာခ့္စ့္ရဲ႔ အရင္းရွင္ကို ဆန္႔က်င္တဲ့ အယူအဆေတြဟာ ေဘာဂေဗဒ၊ လူ႔အဖြဲ႔စည္း၊ ႏိုင္ငံေရးတို႔နဲ႔ ပတ္သက္ျပီး ၄င္းအယူအဆေတြကိ္ု ေပါင္းျပီး "မာခ့္စ္၀ါဒ"လို႔ေခၚပါတယ္။
မာခ္စ့္၀ါဒဟာ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈကို ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့ ဓနရွင္ အရင္းရွင္လူတန္းစားနဲ႕ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈအတြက္ လုပ္အားကိုေပးရေသာ အဖိႏွိပ္ခံ ဂုတ္ေသြးစုပ္ခံ ပစၥည္းမဲ့ လူတန္းစားတို႔ၾကားကြာဟမႈကို မီးေမာင္းထိ္ုးေပးႏိုင္ခဲ့ပါတယ္။

ယင္းကဲ့သို႔ ကြာဟမႈ မညီမွ်မႈေတြေၾကာင့္ ယခင္က လူမႈစီးပြားေရးစနစ္ေတြလိုပဲ အရင္းရွင္စနစ္ဟာ ပ်က္သုန္းရေတာ့မွာျဖစ္ျပီး စနစ္အသစ္ျဖစ္တဲ့ ဆိုရွယ္လစ္၀ါဒက အစားထိုး၀င္ေရာက္မွာလို႔ ေဟာကိန္းထုတ္ခဲ့ပါတယ္။

မာခ့္စ္၀ါဒဟာ ယေန႔ေခတ္ရဲ႕ အလုပ္သမားလူထုအခြင့္ေရးမ်ား၊ အရင္းရွင္စနစ္ အားနည္း ခ်က္မ်ားနဲ႕ လက္ရွိနဲ႕ အနာဂတ္ စီပြားေရးအေတြးအေခၚမ်ားကို နားလည္ဖို႔ အေျခခံအျမစ္ပဲၿဖစ္ပါတယ္။
မာ့ခ္စ္ဟာ အေတြးအေခၚသမိုင္းမွာ ခ်ီးမြမ္းခံရဆံုးျဖစ္သလို ေ၀ဖန္မႈအမ်ားဆံုးခံခဲ့ရတဲ့ သူလည္းျဖစ္တဲ့အျပင္ သမိုင္းတစ္ေလွ်ာက္ လႊမ္းမိုးမႈအရွိဆံုးသူလည္းျဖစ္ပါတယ္။

လက္ရွိပညာရွင္မ်ား၊ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ား နဲ႕ ႏိုင္ငံေရးပါတီအမ်ားစုဟာ ယေန႔တိုင္ မာခ္ခစ္၀ါဒရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈကို ခံေနရဆဲျဖစ္ပါတယ္။ မာခ့္စ္ကို လူမႈသိပၸံ (Social Science) ကို ပံုေဖာ္ေပးဖဲ့တဲ့ ဗိသုကာၾကီး သံုးေယာက္ထဲမွ တစ္ေယာက္အျဖစ္ Émile Durkheim နဲ႕ Max Weber တို႔ႏွင့္ ယွဥ္တြဲ ေခၚဆိုသတ္မွတ္ၾကပါတယ္။




 People's Democracy


EmoticonEmoticon

Comments system

Flag Counter