■ တီတစ္ေကာင္၏ ေျမာက္ဦးေဗဒ ■





▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
■ တီတစ္ေကာင္၏ ေျမာက္ဦးေဗဒ ■
▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
ၿမီခ်စ္ေက၊ တီျဖစ္ေတ (ရခုိင္စကားပုံ)
နန္းေတာ္ကုန္းသည္ အနည္းငယ္ျမင့္သျဖင့္ အရိပ္သည္ ကတၱရာလမ္းေပၚ၊ ေဆးရုံေပၚ၊ ၀န္ထမ္း အေဆာက္အဦးမ်ား အေပၚ ျပန္႔က်ဲေနသည္။ နန္းေတာ္ကုန္း အေရွ႕တံခါး၏ ကႏၱ၀င္ ေလွကားထစ္မ်ားသည္ ညိဳေမွာင္လာၾကၿပီ၊ အေနာက္တံခါးတြင္ လာဦးခုိက္ေနေသာ မညီမညာ ကတၱရာလမ္းေပၚ၌ကား ေနေရာင္ လင္းလက္ေနဆဲ။ အရပ္ရွစ္မ်က္ႏွာ ေတာင္စြယ္ေတာင္တန္းမ်ားသည္ စိမ္းလုလု၊ ညိဳလုလု၊ ျပာလုလုႏွင့္ ႏုခ်င္တုိင္း ႏုကာ လွခ်င္တုိင္း လွေနၾကသည္။

 ေတာင္ထိပ္မ်ားတြင္ ေရွးေဟာင္းေစတီေတာ္တုိ႔ စံပယ္ေနၾကသည္။ တခ်ဳိ႔ ပလက္တီနမ္၊ တခ်ဳိ႕ ခဲပုပ္၊ တခ်ဳိ႕ ျမေရာင္၊ တခ်ဳိ႕ ေစတီေတာင္တုိ႔၌ စိန္ဖူးကင္းမဲ့လ်က္ ထီးေတာ္က်ဳိးလ်က္ ရွိၾကသည္။ ေျမာက္ဦးအား ထာ၀စဥ္ ေစာင့္ေရွာက္ၾကည့္ရႈေနေသာ သူေတာင္စင္တုိ႔ ကြန္းခုိရာ ဗိမာန္မ်ားဟု ဆုိရမည္။ သူရဲခုိေပၚမွ ရဲမက္တုိ႔ႏွင့္လည္း တူေပ၏။

ဂ - ငယ္ေကြ႔ ပေစာက္ေကြ႕မ်ားျဖင့္ ေခ်ာင္းငယ္တစ္ခုသည္ ၿမိဳ႕ထဲ၌ ကဗ်ာဆန္ဆန္ (ၿမိဳ႕လူထုအတြက္ကား စီးပြားေရး ဆန္ဆန္) စီးဆင္းလ်က္ရွိေနသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း သုံးရာငါးဆယ္ခန္႔က ဥေရာပ ဘုန္းေတာ္ႀကီးတစ္ပါး ဤၿမိဳ႕သုိ႔ ေရာက္ဖူးေလသည္။ အီတလီကြ်န္းဆြယ္မွ ေရာင္စုံ ၿပိဳးျပက္လွပေသာ ေရႊေရာင္ေငြေရာင္ လႊင့္ေသာ စာေပယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာတန္ေဆာင္ ထြန္းလင္း ေျပာင္ေသာ ဗင္းနစ္ၿမိဳ႕ကုိ ေျမာက္ဦးႏွင့္ ႏႈိင္းခဲ့ဖူးပါေလသည္။

ႏွစ္ဆယ္ရာစု၏ ေနာက္ဆုံး ဆယ္စုႏွစ္တြင္ ၿမိဳ႕နယ္သည္ ၿမိဳ႕ျပရနံ႔ကုိ ျမည္းစမ္း ရႈရႈိက္ခြင့္ရခဲ့သည္။ တီဗြီအင္တာတုိင္မ်ားသည္ ဓနိမုိးမ်ားေပၚမွ ထုိးထြက္ေနၾကသည္။ ေရာ့ခ္ေတးသံမ်ားသည္ ကတၱရာလမ္းငယ္ကုိ ျဖတ္ေျပးၿပီး ၿဖိဳလက္စ ေတာင္နံရံမ်ားကုိ လာ ရုိက္ခတ္သည္။ ဂ်င္းအက်ီ ၤ၀တ္ထားေသာ မိန္းကေလးမ်ားသည္ တရုတ္စက္ဘီးမ်ားစီး၍ ေက်ာင္းတက္ေနၾကသည္။

 ႏုိင္ငံတကာ ဘီယာဘူးမ်ားသည္ ငါးသုံးလုံးေငြ႔ ေ၀့၀ဲေနေသာ ကြမ္းယာဆုိင္မ်ားအေပၚ ခပ္တည္တည္ တက္ထုိင္ေနသည္။ ဗြီဒီရုံမ်ားထဲသုိ႔ ေခါင္းရြက္ေစ်းဗန္းႏွင့္ မိန္းကေလးမ်ား တန္း၀င္သြားၾကသည္။ ေခ်ာင္းထဲ၌ အ၀တ္ဗလာ ကုိယ္တုံးလုံး ကေလးငယ္မ်ား ျမဴတူးေနၾကသည္။ စပါးအျပည့္ႏွင့္ ေလာင္းမ်ား၊ ျဖန္႔ၾကက္ေနေသာ ပုိက္ကြန္မ်ား၊ ေရထဲသုိ႔ ငိုက္ဆင္းေနေသာ ယုိင္နဲ႔နဲ႔ အိမ္သာမ်ား၊ နန္းေတာ္ကုန္း တံတုိင္းအုိမ်ားသည္ မီးေလာင္ျပင္မွ တုိးထြက္ေနေသာ မီးေလာင္အိမ္တုိင္ ငုတ္တုိင္မ်ားႏွင့္ တူသည္။

ဘာသာေရးပြဲေတာ္ေန႔မ်ား၌ ရင္ခုန္တက္ၾကြဖြယ္ စည္ေတာ္သံမ်ားသည္ ေတာင္၀န္းရံမ်ား တုန္ခါလုနီး ဟိန္းျမေနတတ္သည္။ ေျမာက္ဦး၏ အေရွ႕ မ်ဳိးဆက္သည္ အေနာက္သုိ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လာပါသည္။ ‘ဂြတ္ေမာနင္း’ ဟု ဥေရာပ မိတ္ေဆြအား လက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္ရန္ အသင့္ရွိပါေပသည္။
နန္းေတာ္ကုန္းသုိ႔ အေတြး တသီတန္းျဖင့္ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ျဖတ္ခဲ့ၾကသည္။ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ဆုိသည္မွာ တရားတုိက္၀င္မည့္ အေမ၊ လုိက္ပုိ႔သူ ကြ်န္ေတာ္၊ တုိလီမုိလီ ဆြဲျခင္းတစ္ခု၊ တရားစာအုပ္မ်ား ပါသည္။ အိပ္ရာလိပ္ထဲ၌ အ၀တ္အစား အနည္းငယ္ ေစာင္ပါး ႏွစ္ထည္၊ ျခင္ေထာင္တစ္လုံးတုိ႔ ပါသည္။ အေမ့မ်က္ႏွာသည္ လန္းဆတ္ ၾကည္လင္ေနသည္။ အသက္အရြယ္ ႀကီးရင္ၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေျခလွမ္းမ်ား ေလးဖင့္မေန၊ ေပါ့ပါးလွေခ်သည္။

 အေမ့မ်က္၀န္း၌ လူငယ္တုိ႔၏ ေတာက္ပမႈ ျပန္ရွင္လာသည္။ လူလတ္ အရြယ္တစ္ဦး၏ အားမာန္ကုိ ျမင္ရသည္။ ဇရာကုိ ခုခံတုိက္ခုိက္ေနရေသာ လူႀကီးတစ္ဦး၏ တည္ၿငိမ္မႈကုိ ေတြ႔ရသည္။ အေမသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေအးျမ လွပေနသည္။ ေျမာက္ဦးႏွင့္ အေမ တူညီေနပါသလားဟု ကြ်န္ေတာ္ ေတြးေနမိသည္။ အေမ့ရင္ထဲတြင္ ဓမၼ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ေတြ႔လုိေသာ ဆႏၵ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈရသကုိ ရယူလုိေသာ ဆႏၵသာ ရွိမည္ဟု ထင္သည္။

သုခအတြက္ ေပ်ာ္ဖက္၊ ဒုကၡအတြက္ အံႀကိတ္ဖက္၊ ခ်စ္လွစြာေသာ အေဆြခင္ပြန္း၊ လူလားေျမာက္ သားသမီးမ်ား၊ လိမၼာေသ ခ်စ္စဖြယ္ ေျမးငယ္မ်ား၊ ျမတ္ႏုိးယုယ ခ်စ္ခင္ေသာ ႏွင္းဆီပင္မ်ား၊ သစ္ခြမ်ား၊ သဇင္ညႇာတံမ်ား၊ ႏုိင္ငံျခား ပိန္းပင္မ်ား၊ ေရႊေရာင္ ေဒလီယာပြင့္ႀကီးမ်ားကုိ ခဏတာ စြန္႔ပစ္ခဲပါသည္။ အေမမုန္းတီးေသာ၊ စိတ္ညစ္ညႇဳးေနေသာ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ရႈံးနိမ့္က်န္ခဲ့ရပါသည္။ အေမ ႏုိင္ မႏုိင္ကုိ ေ၀ခြဲ မတတ္ေသာ္လည္း မရႈံးတာေတာ့ ေသခ်ာပါသည္။ လူ႔ဘ၀မွာ ႏုိင္ဖုိ႔ထက္ မရႈံးဖုိ႔က အေရးႀကီးတယ္ မဟုတ္လား။

အေမက အိပ္ရာလိပ္ႏွင့္ ျခင္းကုိ တလွည့္သယ္မည္ ေျပာေသာ္လည္း ကြ်န္ေတာ္က မေပး။ ေတာရြာေက်ာင္းသုိ႔ ခရီးတစ္၀က္သာ ပုိ႔ႏုိင္မည့္ ဆုိက္ကားကုိလည္း မငွားေတာ့။ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္၊ အေမႏွင့္၊ အေတြးမ်ားႏွင့္ ကြ်န္ေတာ္ ေကနပ္ေနသည္။ ၾကည္ႏူးေနသည္။ ၿမိဳ႕ျပဆန္လာလွ်င္ သည္လုိမ်ဳိး ေက်နပ္ၾကည္ႏူးႏုိင္မႈ ရွိႏုိင္ပါဦး မည္လားဟု ရင္ထဲ ထင့္ကနဲ ျဖစ္သြားသည္။
ရုံးႀကီးေရွ႕ ကတၱရာလမ္းမွ အေရွ႕ဘက္သုိ႔ ခ်ဳိးဆင္းလုိက္သည္ႏွင့္ ပီဘိေက်းလက္ ျဖစ္သြားေတာ့သည္။ ရႊံ႕လမ္းသည္ မၾကာမီက ရြာခဲ့ေသာ ေဆာင္းဦးမုိးေၾကာင့္ ဗြက္ထေနသည္။ ကြဲ်ႏြားေျခရာ လူေျခရာ၊ ဆုိက္ကားေျခရာမ်ား၊ ရႈပ္ရွက္ခတ္လ်က္ လမ္းေဘးတြင္ ၀က္ သားအမိတစ္အုပ္၊ ေျမႀကီးကုိ ႏႈတ္သီးခြ်န္မ်ားျဖင့္ ထုိးဆြေနၾကသည္။

ဖုိးေခါင္ေတာင္တန္းမွျဖာထြက္လာေသာ ဘီးလူမေတာင္တန္းသည္ အေရွ႕ေတာင္ဘက္သုိ႔ လွပသြယ္လ်စြာ တန္းဆင္းသြားသည္ကုိ ျမင္ေနရသည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္တည္ခဲ့သမွ် ပုထုိးေတာင္မ်ား၏ ဌာပလႈိဏ္ခန္း တည္ရွိေသာ ဘုရားေပါင္း ေတာင္ဆင့္၊ ထုိႏွင့္ဆက္၍ ျမ၀ါေတာင္ သွ်ျမ၀ါေစတီေတာင္၊ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ ေစတီတြင္ ပုထုိးတစ္ဆူတည္တုိင္း ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆးကုိ ဤ လႈိဏ္ဂူတြင္ ဌာပနာခဲ့ၾကသည္။

လူသားတုိ႔၏ ေလာဘေၾကာင့္ ေပေလာ၊ ယဥ္ေက်းမႈကုိ တန္ဖုိးထားျမတ္ႏုိးရမွန္း မသိေသာ လူမ်ားကုိပင္ အျပစ္ဆုိရမည္ေလာ။ ဆင္းရဲျခင္းသည္ပင္လွ်င္ တရားခံေလာ၊ ယဥ္ေက်းမႈ ႏွလုံးအိမ္ကုိ ၀မ္းစာတစ္လုပ္အတြက္ ေရႊတစ္ဆင္စာအတြက္၊ အိမ္တစ္ေဆာင္၊ ကားတစ္စီး အတြက္ ေဖာက္စားေနၾကသည္မွာ သည္ၿမိဳ႕ငယ္အတြက္ ရုိးေနသည္ဆုိလွ်င္ မမွား။ သွ်င္ျမ၀ါသည္ ဘဂၤလားနယ္ထိ ရခုိင္အင္ပါယာခ်ဲ႕ထြင္ေသာ မင္းဘာႀကီး၏ မင္းတုိင္ပင္ အမတ္ ပညာရွိျဖစ္သည္။ မိမိ၏ အမ်ဳိးသား၊ မိမိႏုိင္ငံ လုံၿခံဳေရးအတြက္ မိမိ ဘ၀ကုိ ဒ႑ာရီဆန္ဆန္ စေတးခဲ့ေသာ သူ႔အထုပၸတၱိကား ရခုိင္ ဂႏၱ၀င္ ပုံျပင္ တစ္ပုဒ္ ျဖစ္သည္။

ျမ၀ါေတာင္ေျခတြင္ သွ်င္ျမ၀ါေက်ာက္တုိင္ ရွိသည္။ သူ၏ ၿခံ၀င္းသည္ သန္႔ရွင္းေနသည္။ ယခင္ညစ္ပတ္ရႈပ္ပြေနေသာ မ်ဳိးျခား က်ဴးေက်ာ္တဲမ်ား မရွိေတာ့၊ ေဆာက္လက္စ အေဆာက္အဦးသစ္မ်ား၊ ၀န္ထမ္းအိမ္ရာမ်ား၊ ရုံးမ်ားက ေနရာယူထားၾကသည္။ အမိုးအကာကား မရွိၾကေသး။ သစ္ေတာ သစ္တန္းမ်ာသည္ နီရဲ သစ္လြင္ေနၾကသည္။

ညာဖက္သုိ႔ ျခေသၤ့လည္ျပန္ ေစာင္းငဲၾကည့္လွ်င္ ေရႊဂူေတာင္ကုိ ျမင္ရသည္။ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၌ မုိးၾကမ္းလွ်င္ သက္ႏုေတာင္မ်ား ၿပိဳက်တတ္သည္။ ေတာင္ထိပ္ရွိ ေစတီအုိသည္ လမ္းေပၚသုိ႔ ၿပိဳက်လုနီးနီး မုိးေနသေယာင္ ရွိသည္။ ေရႊဂူေတာင္ ေစတီေတာ္သည္ ၿမိဳ႕ငယ္၏ ဖြားဖက္ေတာ္ ျဖစ္သည္။

 ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕တည္ နရမိတ္လွ မင္းေစာမြန္၏ ထီးတည္နန္းတည္ ဘုရားငါးဆူမွ တစ္ဆူျဖစ္ေပသည္။ နန္းေတာ္၏ အေရွ႕ေျမာက္ေတာင့္တြင္ ငါးရာစုႏွစ္ တစ္၀က္ေက်ာ္ ခဲ့ၿပီ။ နန္းေတာ္၌ မင္းဆက္ျပတ္ခဲ့ၿပီ။ တံတုိင္းရုိးႏွင့္ ျမက္ဆုိးမ်ားသာ အတိ၊ ေစတီေတာကား မုိးဒဏ္ ေလဒဏ္၊ ေလာကဓံကုိ ႀကံ့ႀကံ့ခံဆဲပင္၊ ရခုိင္ျပည္နယ္ကုိ သိမ္းယူၿပီးေနာက္ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕၀န္ နႏၵပက်န္က ေစတီကုိ မြမ္းမံခဲ့သည္။
ရခုိင္ဗိသုကာႏွင့္ ျမန္မာ့ဗိသုကာ လက္ရာတုိ႔သည္ ေရာယွက္ေနသည္။ ထုိမွ ႏွစ္ေလးဆယ္၊ ႏုိင္င့ေရး၊ စီးပြားေရး ျပႆနာမ်ား၊ နယ္စပ္အေရးအခင္းမ်ား၊ အုံၾကြမႈမ်ား၊ စစ္ပြဲငယ္မ်ားျဖင့္ ရႈပ္ေထြးေပြလီၿပီးေနာက္ အေရွ႕အိႏၵိယ ကုမၸဏီ အဂၤလန္ဘုရင္မႀကီၚႏွင့္ ဘာကင္ဟမ္ အက်ဳိးစီးပြားအတြက္ ရခုိင္ျပည္သည္ ၿဗိတိသွ် အင္ပါယာထဲသုိ႔ ေရာက္ရွိခဲ့ရ ျပန္ေခ်သည္။

၁၈၂၄ ခု အဂၤလိပ္ျမန္မာ ပထမစစ္ပြဲတြင္ ရခုိင္ျပည္ ဇာတ္ခုံထက္၌ ဗုိလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ေမာရစ္ဆင္ႏွင့္ ၀န္ရွင္ေတာမင္းႀကီး ေရာဘတ္ဆင္တုိ႔သည္ ဇာတ္လုိက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။

ရခုိင္ျပည္ကုိ သိမ္းၿပီးေနာက္ ေခတ္ေရွ႕ေျပးေသာ ဥေရာပယႏၱရား၏ ပထမဆုံး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရုံးကုိ ေရာဘတ္ဆင္သည္ ေရႊဂူေတာင္ေပၚ၌ တည္ေထာင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ေလသည္။
အဂၤလိပ္ေခတ္၊ ဂ်ပန္ေခတ္၊ စစ္ႀကိဳေခတ္၊ စစ္ၿပီးေခတ္၊ လြတ္လပ္ေရးေခတ္၊ သမုိင္းေခတ္တုိ႔သည္ ဤေနရာကုိ ျဖတ္သန္း သြားခဲ့ၾကေပၿပီ။ ေနာက္လည္း ျဖတ္သန္းသြားၾကဦးမည္။

သမုိင္းနာရီမ်ားထဲ ေျမာက္ဦးသည္ ယေန႔ထိရွိေနဆဲ၊ ရွင္သန္ေနဆဲ၊ ေျမာက္ဦးသည္ ရခုိင္ျပည္ျဖစ္တည္မႈႏွင့္ မည္သည့္ အတုိင္းအတာထိ တပ္တူက်ပါသနည္း။
လာမည့္ရာစု၊ ေထာင္စုမ်ားတြင္ ဆက္လက္ျဖစ္တည္ဦးမည္ေလာ။ ေျမာက္ဦးသဇင္သည္ ဘယ္မူဟန္ႏွင့္ ပြင့္မည္နည္း။ ကြ်န္ေတာ့္ ေျခလွမ္းမ်ား တုံ႔ဆုိင္းသြားၾကသည္။
ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ သားအမိသည္ ေရွ႕သုိ႔ ဦးတည္ေနေသာ လမ္းမႀကီးမွ ေျမာက္ဘက္ လမ္းသြယ္ က်ဥ္းက်ဥ္းသုိ႔ ဆင္းေလွ်ာက္လာခဲ့ၾကသည္။ စကားမေျပာျဖစ္ၾက။

အတန္ငယ္ ေလွ်ာက္ၿပီးေနာက္ ေတာင္ၾကားလမ္းက်ဥ္းတစ္ခုကုိ ျဖတ္သန္းရသည္။
လမ္းသည္ အနည္းငယ္ေကြ႔ေကာက္၏ ထုိ႔ေတာက္ ရတနာ့မာန္ေအာင္ ေစတီေတာ္ကုိ ဘြားခနဲ ၀မ္းသာၾကည္ႏူးစြာ ဖူးေျမာက္ရေပသည္။ သည္ပတ္၀န္းက်ငတြင္ ဥပစၧကံျဖင့္ ေသဆုံးသူမ်ားအတြက္ သင္းခ်ိ ၤင္းတစ္ခု လြန္ခဲ့ေသာ အခိန္က ရွိခဲ့ဖူးသည္။

ယခုေတာ့ ယေတာ၊ ကုိင္းေတာမ်ား၊ လူရိပ္ ေက်ာင္းရိပ္၊ ဓမၼရိပ္၊ ဓမၼအနံ႔၊ ရတာန့မာန္ေအာင္ ေစတီေတာ္သည္ ဆည္းဆာေကာင္းကင္ထဲသုိ႔ သပၸာယ္လွပစြာ ငြားစြင့္ ထုိးထြက္ေန၏။ ေတာရေဆာက္တည္ေသာ ရဟန္းေတာ္တစ္ပါးႏွင့္ မတူဘဲ ဥာဏ္ပညာ ျပည့္စုံၿပီး ရုပ္ဆင္းအဂၤါခန္႔ညားေသာ အမ်ဳိးေကာင္းသား လူငယ္တစ္ဦးႏွင့္ တူေနသည္။
ေနမင္းသည္ သူ၏ အလင္းတန္းမ်ားကုိ မၾကာမီရုပ္သိမ္းေတာ့မည္။ ေနျခည္မ်ားသည္ ေစတီေတာ္ ထိပ္ဖ်ား၌ ပူေဇာ္ကန္ေတာ့ ေနၾကသည္။ ေရြ႕လ်ားေနေသာ တိမ္ပ်ဳိပန္းႏုိမ်ားသည္ ဆရာအရွင္အား ကန္ေတာ့ၿပီး ေနာက္သုိ႔ ခပ္ယုိ႔ယုိ႔ ဆုတ္သြားေသာ တပည့္မ်ားႏွင့္ တူေနသည္။

ေျမာက္ဦးေခတ္ ဘုန္းတန္းခုိး အထက္ဆုံးျဖစ္ေတသာ ဆယ့္ခုႏွစ္ ရာစုႏွစ္အလယ္က မင္းႏွင့္ ျပည္သူတုိ႔ တည္ခဲ့ေသာ ေစတီေတာသည္ ကြ်န္ေတာ့္အား တစ္စုံတစ္ရာကုိ ေျပာေနသေယာင္ ရွိသည္။ ေစတီေတာ္၏ ေတာင္ဘက္တံခါး၀မွ ၀င္ကာ ျဖတ္ေလွ်က္ခဲ့ၾကသည္။
ေစတီအုတ္ရုိး၊ တံတုိင္း၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ အေမ၏ ခရီးပန္းတုိင္ ေတာရေက်ာင္းသုိ႔ ေရာက္သည္။ ယခင္က လူရိပ္လူေယာင္ ကင္းေသာေခ်ာင္၊ ယခုတရားေဆာင္၊ ဓမၼရုံ၊ ေက်ာင္းဇရပ္၊ ဘုရား သိမ္၊ သစ္ပင္ပန္းပင္မ်ား၊ ျပန္လည္တူးေဖာ္ထားေသာ ကန္ငယ္၊ ေရျပင္က ၿငိမ္သက္ျပာညိဳလ်က္၊ ၾကည္ႏူးစရာ ၿငိမ္းခ်မ္းေနေျမ။

အေမ့အား ဓမၼမိတ္ေဆြမ်ားက ႀကိဳၾကသည္။ ေနရာထုိင္ခင္းေပးၾကသည္။ စကားမ်ား ေျပာၾကသည္။ ကြ်န္ေတာ့္ တာ၀န္ၿပီးဆုံး ခဲ့ၿပီ။ ရင္၌ ပီတိျပည့္၀ွန္း၏။ ေတာင္ေစာင္းေပၚရွိ အေဆာက္အအုံငယ္သုိ႔ တက္ရာတြင္ ၎မွ ဆင္းလာေသာ ကြ်န္ေတာ့္ မိတ္ေဆြႏွင့္ ဆုံၾကသည္။

ကြ်န္ေတာ္ႏွင့္ စစ္ေတြ၌ ရန္ကုန္တကၠသုိလ္၌ စာသင္ဖက္၊ ယဥ္ေက်းမႈ အသင္းအဖြဲ႔မ်ားတြင္ ေပ်ာ္ရႊင္တက္ၾကြစြာ လုပ္ကုိင္ခဲ့သူ၊ ကြ်န္ေတာ့္ထက္ ေလးငါးႏွစ္ခန္႔ ႀကီးသည္။
သူက ေလးဆယ္စြန္းၿပီ။ ကြ်န္ေတာ္က ဥေရာပစံႏႈန္းအရ ဘ၀ မစေသး၊ သူသည္ မိဘလက္ငုပ္ စီးပြားေရးကုိ လုပ္ရင္း ေအာင္ျမင္ေနသူ တစ္ဦး၊ ေက်ာင္းေ၀ယာ၀ိစၥမ်ားကုိ လူအားေငြအား စုိက္ထုတ္ၿပီး လုပ္ကုိင္သည္။

စစ္ေတြမွလာၿပီး သီတင္းႏွစ္ပါတ္ တရားေဆာင္၀င္မည္။ ကြ်န္ေတာ့္ မိတ္ေဆြ စိတ္ႏွလုံး ခ်မ္းေျမ့ေနေၾကာင္း သူ႔မ််က္၀န္း၊ သူ႔မ်က္ႏွာ၊ သူ႔အသံတုိ႔မွာ တင္ဟပ္ျပေလသည္။ သူက ေက်ာင္း၀င္း အႏွ႔ံ လုိက္ျပသည္။ သည္၀င္းေတြကုိ မနိမ့္မျမင့္ ေတာင္ကုိးလုံးက ၀န္းရံထားေၾကာင္း သမုိင္းအစဥ္အလာကုိ ရွင္းျပသည္။


ဟုိအေ၀းမွ ရခုိင္ရုိးမသည္ မႈန္ရီမႈိင္းျပ ေနသည္။ ေနေရာင္ေပ်ာက္လုဆဲ ကာလ ၀န္းက်င္သည္ တိတ္ဆိတ္ေနသည္။ ေတာရိပ္ေတာင္ရိပ္တုိ႔ျဖင့္ စိမ္းျမညိဳျမ လွေသာ ေအးၿငိမ္းေသာ လုံၿခံဳေသာ စပါးဆန္ေရ ၀ေျပာေသာ သည္ေဒသကုိ နန္းၿမိဳ႕ေနရာ ေရြးခ်ယ္ခဲ့ေသာ မင္းေစာမြန္၏ ႏွလုံးသားကုိ ေ၀မွ်ခံစား နားလည္မိပါသည္။ စစ္တုိ႔ျဖင့္ ေလာင္ကြ်မ္းေနေသာ ျပည္သူႏွင့္ သူ႔ဘ၀အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ကြန္းရိပ္သာကုိ သူေရြးခ်ယ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
အေမ့ကုိ ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ေက်ာင္း၀င္းမွ ခြာခဲ့သည္။ မိတ္ေဆြက ေစတီေတာ္ ေျမာက္တံခါးထိ လုိက္ပုိ႔သည္။ ေမွာင္ေခ်ၿပီ။ သူက တရားစမ္းၾကည့္ရန္ တုိက္တြန္း တစ္၀က္ျဖင့္ ကမ္းလွမ္းသည္။
ပစၥဳပၸန္ျဖစ္တည္မႈသည္ ျငင္းမရ၊ ေရွာင္မရေသာ အရာျဖစ္သည္။

ပူေလာင္သည္ ျဖစ္ေစ၊ ေအးၿငိမ္းသည္ျဖစ္ေစ၊ မိမိဘ၀သည္ မိမိကိစၥ၊ မိမိပစၥည္းသာျဖစ္သည္။ လက္လႊဲအပ္ႏွံ၍ ရေသာ ပစၥည္းမ်ဳိး မဟုတ္ပါ။ တမလြန္ကုိ မဆန္းစစ္မိေသး၍ တမလြန္အတြက္ မျပင္ဆင္ရေသးပါ။ အဆုံးစြန္ေသာဘ၀၌ နိဗၺာန္ကုိ မ်က္ေမွာက္ျပဳရလုိပါ၏ ဟု ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ား ကုသုိလ္ေက်ာင္းမႈ ျပဳၾကပါသည္။ စပ္ကူးမတ္ကူးကာလတြင္ သံသရာ၌ အဖန္တလဲလဲ က်င္လည္ၿပီး အဆုံးစြန္ေသာ ဘ၀တြင္ကား နိဗၺာန္တံခါး ပြင့္လိမ့္မည္ဟု ယုံၾကည္ၾကပါသည္။
သုကၡ ဒုကၡတုိ႔ျဖင့္ ေရာယွက္ေနေသာ လူ႔ဘ၀သည္ ျမတ္ႏုိးစရာဟု မွတ္ယူလွ်င္ သံသရာဆုိသည္မွာ ခ်စ္သူႏွင့္ ခရီးသြားျခင္း ျဖစ္လိမ့္မည္။

 ေကာင္းမႈ ျပဳရန္၊ မေကာင္းမႈကုိ ေရွာင္ရန္ စိတ္ႏွလုံးကုိ သန္႔ရွင္းစင္ၾကယ္ရန္ ဤသုံးခ်က္သည္ တရား၏ အနစ္သာရ ျဖစ္ေၾကာင္း “သဗၺပါပႆ အကရနံ၊ ကုသလႆ ပသႆမၸဒါ၊ သစိတၱပရိ ေယာမဲပဏံ၊ ဧတံဗုဒၶါ ႏုပသနံ” ဟု ပါတိေမာက္ေဒသ၌ ဗုဒၶ ေလးေလးနက္နက္ ဆုံးမသြန္သင္ခဲ့သည္။ ငယ္စဥ္က သင္ခဲ့ေသာ ေလာကသရာပ်ဳိ႕၌ “ေကာင္းမႈ ျမတ္ႏုိး ေကာင္းေအာင္ႀကိဳး၍၊ ေကာင္းက်ဳိးကုိယ္၌ တည္ေစမင္း” ဟု ရခုိင္သူျမတ္ ေရးခဲ့သည္။
ေကာင္းမႈ ျပဳသူအတြက္ ဘုရားသခင္၏ လက္ေဆာင္မြန္သည္ ေကာင္းမႈ ဆက္လက္ျပဳရန္ ျဖစ္သည္ဟု အေမရိကန္ ဒႆနဆရာ အီမာဆင္ ေျပာခဲ့ဖူးသည္။
ယဥ္ေက်းေသာ လူသားသည္ လူသားထုအတြက္ မိမိတုိ႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြက္ ေကာင္းမႈ ျပဳရန္ တာ၀န္ရွိသည္။ ၀တၱရားရွိသည္။

သမုိင္းေခတ္၏ တာ၀န္မ်ားသည္ မိမိတုိ႔၏ ပခုံးေပၚ၌ ရွိေနၾကသည္။ ေက်ပြန္မႈ၊ မေက်ပြန္မႈ၊ ဒီဂရီမ်ားသည္ ဘ၀၏ တန္းဖုိးကုိ ေဖာ္ညႊန္းၾကသည္။ ေကာင္းမႈျပဳရန္မွာ ဗီဇတာ၀န္ဟု ခံယူသည္။ သည္လုပ္ရပ္အတြက္ လက္ငင္းဘ၀သည္ လည္းေကာင္း၊ ေနာင္ဘ၀အတြက္ လည္းေကာင္း မည္သည့္အရာကုိမွ် မေမွ်ာ္ကုိးလုိပါ။
ယခုဘ၀၌ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးသျဖင့္ ေနာင္ဘ၀တြင္ ခ်မ္းသာ ၾကြယ္၀လုိၾကသည္။

ယခုဘ၀၌ ေအာငျ္မင္ခ်မ္းသာ၊ ေနာင္ဘ၀မွာ ခ်မ္းသာသည္ထက္ ခ်မ္းသာ၊ ဘရူႏုိင္းမွ ဘုိကီးယားႏွယ္ဘ၀ကုိ ေမွ်ာ္လင့္ေတာင့္တသူမ်ားႏွင့္ ႀကံဳဖူးသည္။ ပညာကုိ တန္းဖုိးထားသူမ်ားက အုိင္စတုိင္းႏွယ္၊ ယန္းေပါဆတ္ႏွယ္ ပညာရွင္ဘ၀ သုခမိန္ဘ၀ကုိ ခံယူလုိၾကမည္။ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ ရည္ရြယ္ခ်က္ ျမင့္မားသူတုိ႔ အဖုိ႔ ေဒဂူးလ်ားလုိ၊ ဘူထေရာ့ဂါလီလုိ ဘ၀မ်ဳိးကုိ ေမွ်ာ္မွန္မည္။ နိဗၺာန္ဆု မပန္ဘဲ ထုိဆုိသည္ ဆုပန္သည္မွာ ပုထဇဥ္တုိ႔ သဘာ၀၊ မိမိေတာ့ ဘာဆုမွ မပန္၊ ဘယ္သူမွလည္း မျဖစ္ခ်င္။

 ဥေရာပတြင္၊ အေမရိကန္တြင္ လူ မျဖစ္ရသည္မွာ အလြန္နစ္နာပါသည္ ဟုလည္း တစ္ခါတစ္ရံမွ် သိမ္ငယ္သိမ္ဖ်င္း မေတြးမိဘူး။ တုိက်ဳိးႏွယ္ မဟာရန္ကုန္ႏွယ္ မက္ထရုိပုိလီတန္တြင္ ေမြးဖြားႀကီးျပင္းသြားသူ ျဖစ္ရပါလုိ၏ဟုလည္း မဲ့ေျပာင္ေထ့ေငါ့ မေျပာခ်င္ပါ။
လွပစိမ္းလန္းေသာ၊ ကဗ်ာဆန္ေသာ၊ ဂႏၱ၀င္ဆန္ေသာ၊ စက္မႈ မဖြံ႔ၿဖိဳးေသာ၊ ဆင္းရဲမြဲေတေသာ၊ အသိပညာနယ္က်ဥ္းေသာ၊ ေရာဂါဘယ ထူေျပာေသာ မိခင္ေျမ၌သာလွ်င္၊ ဒုကၡသုခကုိ ေပြ႔ဖက္ၿပီး မိမိတုိင္းျပည္၌ လူျဖစ္ရျခင္းကုိ တန္ဖုိးထားလုိပါသည္။ ျဖစ္ႏုိင္လွ်င္ လက္ရွိဘ၀ကုိ ပုိက္ဆုိင္လ်က္ မင္းေစာမြန္ၿမိဳ႕ငယ္တြင္ သည္မိ သည္ဖ သည္ဇနီး သည္သမီး သည္မိတ္ေဆြတုိ႔ႏွင့္ ျပန္လည္ ေမြးဖြားရပါ လုိ၏။

ေသြးပ်က္စရာ၊ ေခြးအ အူသံမ်ားသည္ ဟုိေထာင့္ သည္ေထာင့္မွ ထြက္ေပၚလာေနၾကသည္။ ပတ္၀န္းက်င္၌ အလင္း မရွိေတာ့။ ၾကယ္မ်ားသည္ မႈံပ် မွိတ္မွိတ္၊ မိမိေရွ႕ မလွမ္းမကမ္းမွ ျဖတ္ေျပးသြားေသာ ေခြးတစ္အုပ္ကုိ တရိပ္ရိပ္ ျမင္လုိက္မိသည္။ ေတာလမ္းက်ဥ္းသည္ ၀ုိး၀ါးလြမ္းေခ်ၿပီ။
ခ်စ္ေသာ မိခင္ေျမ၌ လမ္းေပ်ာက္သည္ဟူ၍ မရွိပါ။


ေမာင္ခုိင္ေအာင္
(၁၉၉၄)
(AKYAB POST ညီအစ္ကုိမ်ား ျပန္လည္ ရုိက္ႏွိပ္ေပးပါသည္။)





EmoticonEmoticon

Comments system

Flag Counter