ရင္ေလးဖြယ္ ပင္လံု


ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရး ညီလာခံ (၂၁ ရာစု ပင္လံု) ကေတာ့ ၿပီးဆံုးခဲ့ပါၿပီ။ ဒီညီလာခံမွာ မတူကဲြျပားလွတဲ့ အျမင္ေတြကို တင္ျပခဲ့ၾကတာျဖစ္ၿပီး အထစ္အေငါ႔ အလဲြအေခ်ာ္တခ်ဳိ႕နဲ႔ ၿပီးဆံုးခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ျပည္တြင္းျပည္ပ ေလ့လာသူ အမ်ားစုရဲ႕ အေကာင္းျမင္ကိုေတာ့ ရရွိခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။

ႏိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံ ပုဂိၢဳလ္ကလည္း ျပႆနာ ရွိတာက စိုးရိမ္စရာ မဟုတ္ဘဲ ျပႆနာ မရွိခ်င္ေယာင္ ေဆာင္တာက စိုးရိမ္စရာျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၿပီး သတၱိရွိရွိနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းၾကဖို႔လိုေၾကာင္း ေျပာခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီညီလာခံ တင္ျပခ်က္ေတြအရ ေတြ႔ရတာကေတာ့ ရွမ္းနီ၊ ပအိုဝ္း၊ ပေလာင္၊ ‘ဝ’ စတဲ့ လူမ်ဳိးမ်ားက ျပည္နယ္အဆင့္အတန္း ရရွိဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့တာျဖစ္ၿပီး အာခါ၊ လားဟူ၊ လီဆူ စတဲ့ လူမ်ဳိးမ်ားကလည္း ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရဖို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီလိုေတာင္းဆိုလာမႈေတြအေပၚ အဆိုးျမင္နဲ႔ သံုးသပ္လို႔ေတာ့ မရပါဘူး။ ဒါဟာ ၂၀ ရာစုနဲ႔ ၂၁ ရာစုၾကား ကြာဟလာတဲ့ အေျခအေနေတြလို႔ ဆိုရမွာပါ။ လူမ်ဳိးငယ္ အမ်ားအျပားဟာ ၁၉၄၇ ကာလနဲ႔ ယေန႔ကာလၾကား ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ ေလာက္အတြင္း ႏိုင္ငံေရးအရ ႏိုးၾကားလာၾကတာ ျဖစ္သလို လူမႈေရး၊ စီးပြားေရးနဲ႔ အျခားအသိအျမင္ဆိုင္ရာေတြ အားလံုးေလာက္မွာ တိုးတက္ဖံြ႔ၿဖိဳးလာၾကတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါကို အသိအမွတ္ျပဳၾကရမွာ ျဖစ္တယ္။

ဥပမာ- ‘ဝ’ လူမ်ဳိးမ်ားဟာ ၁၉၆၈ ခု မတိုင္မီ ကာလက ေခါင္းျဖတ္ယဇ္ပူေဇာ္တဲ့ ဓေလ့ေတာင္ ရွိေနခဲ့ေသးတာ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ တ႐ုတ္ျပည္ဘက္က ‘ဝ’ ေတြကေတာ့ အလယ္တန္း၊ အထက္တန္းအဆင့္အထိ စာသင္ေနႏိုင္ၾကၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗကပအင္အားမ်ား အဲဒီေဒသေတြမွာ အေျခခံစခန္း ထူေထာင္လာတဲ့ ေနာက္ပိုင္းမွာ သူတို႔ဟာ ႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး အဆင့္ျမင့္လာၾကတာ ျဖစ္တယ္။ နဂိုက အက်ႌေတာင္မရွိတဲ့ အေနအထားကေန အခုလို အဆင့္ကို ေရာက္လာတာပါ။ အခုခ်ိန္မွာေတာ့ သူတို႔ဟာ ‘ဝ’ လူမ်ဳိး သမိုင္းေၾကာင္းေတြကို ျပန္လည္ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ေရွးေခတ္က ဘယ္လိုအေျခခံရွိခဲ့တဲ့ လူမ်ဳိးဆိုတာမ်ဳိး ေျပာဆိုလာၾကတာပါ။ အခု ‘ဝ’ ျပည္နယ္ေတာင္းရာမွာ လက္ရွိ ‘ဝ’ ၿမိဳ႕နယ္ ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္သာမက က်ဳိင္းတံုနဲ႔ ေအာက္ပိုင္းက ၁၀ ၿမိဳ႕နယ္ပါ ‘ဝ’ ျပည္နယ္ထဲမွာ ထည့္သြင္းဖို႔ ေတာင္းဆိုလာတာ ျဖစ္တယ္။

ရွမ္းနီလူမ်ဳိးကေတာ့ ၄၇ ခုႏွစ္ကာလက ယဥ္ေက်းမႈ နိမ့္ေနေသးလို႔ အခြင့္အေရး ဆံုး႐ံႈးခဲ့တာ မဟုတ္ဘဲ ျမင့္ေနခဲ့တဲ့ အတြက္ေၾကာင့္ ဆံုး႐ံႈးတယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဖဲြ႔စည္းထူေထာင္ေရးမွာ ျမစ္ႀကီးနားနဲ႔ ဗန္းေမာ္ခ႐ိုင္ေတြထဲက ရွမ္းလူမ်ဳိးေတြ ေနထိုင္တဲ့ ေျမျပန္႔ေဒသေတြ မပါရင္ ဘယ္လိုမွျဖစ္မွာ မဟုတ္တဲ့အတြက္ သူတို႔ကို ကခ်င္ျပည္နယ္ထဲ ထည့္သြင္းခဲ့တာပါ။ အဲဒီအခ်ိန္က ရွမ္းနီေဒသမွာ ဖဆပလ အမတ္ေတြ ရွိေနခဲ့ပါၿပီ။ သူတို႔က ‘ရီးစ္ဝီလ်ံ’ ေကာ္မရွင္အထိ တက္ၿပီး ကန္႔ကြက္ခဲ့ေသးတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဖဆပလမူကို နာခံၿပီး ဒီကိစၥကို လက္ေလွ်ာ့ခဲ့ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပင္လံုစိတ္ဓာတ္က ေကာင္းပင္ေကာင္ေသာ္ျငားလည္း ၄၇ ဖဲြ႔စည္းအုပ္ခ်ဳပ္ပ ဥပေဒအရ ႏိုင္ငံတည္ေထာင္ရာမွာ သူမနာ ကိုယ္မနာ ပံုစံမ်ဳိး မရွိခဲ့တာကေတာ့ အမွန္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ အခု ၂၁ ရာစုမွာ သင္ခန္းစာယူႏုိင္ဖို႔ ေျပာတာ ျဖစ္ပါတယ္။ အတိတ္ကို ျပန္လွန္တာမ်ားရင္ မေကာင္းႏိုင္ေပမယ့္ သင္ခန္းစာယူရမယ့္ ကိစၥေတြအတြက္ လိုသေလာက္ကိုေတာ့ အတိတ္မွာ ျပန္လည္ရွာေဖြသင့္တာ ျဖစ္ပါတယ္။

အခု တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားဘက္က တင္ျပခ်က္ေတြကို ၾကည့္ရင္ UNFC တင္ျပခ်က္နဲ႔ ‘ဝ’ အဖဲြ႔ တင္ျပခ်က္ၾကားမွာ ကဲြလဲြမႈေတြ ရွိတာ ေတြ႔ရပါတယ္။ UNFC တင္ျပခ်က္မွာ လူမ်ားစုကို ျပန္လည္ကန္႔သတ္လိုတဲ့ သေဘာေတြ ေတြ႔ရၿပီး ‘ဝ’ တင္ျပခ်က္မွာေတာ့ ‘ဝ’ အပါအဝင္ အျခားေသာ လူမ်ဳိးငယ္မ်ားရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္၊ ျပည္နယ္ထူေထာင္ခြင့္ေတြကုိပဲ အပီအျပင္ ေတာင္းဆိုတာ ျဖစ္တယ္။

‘ဝ’ အဖဲြ႔ တင္ျပခ်က္ေတြထဲက အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္ေတြကို အခ်ဳပ္သေဘာ တင္ျပရရင္ (၁) ျပည္ေထာင္စု အသစ္တစ္ခု တည္ေထာင္ေရး၊ (၂) တူညီေသာစာခ်ဳပ္ တစ္ခုတည္းနဲ႔ တုိင္းရင္းသား အသီးသီးရဲ႕ ေတာင္းဆိုမႈမ်ားကို တရားမွ်တစြာ ျပည့္ဝမည္ဟု မယူဆႏုိင္ေၾကာင္း၊ အဖဲြ႔လိုက္ျဖစ္ျဖစ္၊ ႏွစ္ဖက္သေဘာတူညီခ်က္ျဖစ္ျဖစ္ ရခဲ့မယ္ဆိုလွ်င္ ေထာက္ခံသည္၊ (၃) ႏိုင္ငံေတာ္ ကာကြယ္ေရးနဲ႔ ႏိုင္ငံျခားေရးမွလဲြ၍ အျခားအခြင့္အေရး အားလံုးကို တိုင္းရင္းသား ျပည္နယ္မ်ားမွ စီမံေဆာင္ရြက္ရန္၊ (၄) ပုဒ္မ ၅၉ (စ) နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ သူတို႔ မေထာက္ခံေၾကာင္း၊ ေျဖရွင္းရန္ နည္းလမ္းကို တင္ျပထားျခင္း၊ (၅) ေရြးေကာက္ပဲြမ်ားက လူဦးေရနည္းၿပီး ယဥ္ေက်းမႈ မျမင့္ေသးေသာ လူမ်ဳိးမ်ားအတြက္ မွ်တမႈ မရွိေစဘဲ ႏိုင္ငံေရးအရေဘးသို႔ ေရာက္သြားႏိုင္ေစတာပဲ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ တပ္မေတာ္မွ ပါဝင္ေနေသာ ၂၅ ရာခိုင္ႏႈန္းကို တိုင္းရင္းသား လူနည္းစုမ်ားသို႔ ေပးရန္၊ လူဦးေရ ပို၍နည္းသူမ်ားကို ၁၂ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းႏွင့္ ပညာေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ ပိုနိမ့္ေသာ လူမ်ဳိးမ်ားကို ၁၂ ဒသမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ခဲြေဝေပးလိုက္ရန္၊ (၆) လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးရဲ႕ ျပည္နယ္/ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ေတာင္းဆိုမႈကို သက္ဆိုင္ရာ ျပည္နယ္မဲမ်ားနဲ႔ ဆံုးျဖတ္ျခင္းဟာ လူမ်ားစုလူမ်ဳိးရဲ႕ သေဘာျဖင့္ အျခားလူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိး၏ ႏိုင္ငံေရး ရပိုင္ခြင့္ကို ဆံုးျဖတ္သလို ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ ထိုပုဒ္မက ျပင္ရန္လိုေၾကာင္း (ဒါကေတာ့ ရွမ္းျပည္နယ္ထဲရွိ ‘ဝ’ အေနအထားနဲ႔ တိုက္႐ိုက္သက္ဆိုင္ေနတာျဖစ္)၊ ဒါေၾကာင့္ လူမ်ဳိးအေရအတြက္ ႏွစ္ေသာင္းမွ တစ္သိန္း၊ ႏွစ္သိန္း၊ သံုးသိန္း စသျဖင့္ရွိၾကတဲ့ လူမ်ဳိးအသီးသီးမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ ေတာင္းႏိုင္ခြင့္ ရွိရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ လက္ရွိ တအာင္း/ပေလာင္၊ ပအိုဝ္း၊ ဓႏု၊ လားဟူ၊ အာခါ၊ ကိုးကန္႔ စတဲ့ လူမ်ဳိးမ်ားရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ/ျပည္နယ္ ေတာင္းျခင္းမ်ားကို ေထာက္ခံေၾကာင္း၊ (၇) ႏိုင္ငံေရးအရ ေျဖရွင္းၿပီးသည့္ တိုင္ေအာင္ တန္းတူညီမွ်ရွိမႈအတြက္ အခ်ိန္ၾကာျမင့္စြာ သက္ေသျပရန္ လိုသည့္အတြက္ တပ္မ်ားကို ဒီအတိုင္းထားရမွာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၾကားကာလအတြင္း ျပည္ေထာင္စုတပ္သည္ တိုင္းရင္းသားတပ္အား ႏွစ္ဖက္ညိႇႏႈိင္းထားေသာ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္သာ လမ္းညႊန္မႈေပးရန္ျဖစ္ၿပီး တိုက္႐ိုက္ညႊန္ၾကား ကြပ္ကဲခြင့္ႏွင့္ ရာထူးစီမံပိုင္ခြင့္ မရွိေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတယ္။

ၿခံဳေျပာရရင္ေတာ့ လက္နက္ကိုင္မ်ားရဲ႕ တင္ျပခ်က္ေတြမွာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အျပည့္အဝရေရးနဲ႔ လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ားကိုလည္း ဒီအတိုင္း ဆက္ထားေရးပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ UNFC ဘက္က ဒါထက္ပိုတာကေတာ့ ျပည္နယ္မ်ားကို ဗမာျပည္နယ္၊ တိုင္းရင္းသားမ်ားျပည္နယ္ စသျဖင့္ ဖဲြ႔စည္းဖို႔ ဆိုတာေတြနဲ႔ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၊ ေရခ်ဳပ္၊ ေလခ်ဳပ္ေတြကို လူမ်ဳိးတစ္မ်ဳိးစီ ျဖစ္ရမယ္ စတာမ်ဳိးေတြပါပဲ။ ေျပာရရင္ေတာ့ ကြန္ဖက္ဒေရးရွင္း ပံုစံလို အၾကာႀကီးသြားၿပီး တန္းတူမွ တပ္မေတာ္တစ္ခုတည္း လုပ္မယ္၊ တန္းမတူရင္ မလုပ္ေသးဘူးဆိုတဲ့ သေဘာ ျဖစ္တယ္။ တန္းတူမတူ ဆိုတာကို ဘာနဲ႔သတ္မွတ္သလဲ ဆိုတာကလည္း ကဲြလဲြႏိုင္ေသးတာပဲ ျဖစ္တယ္။

ဒီအခ်က္ေတြကေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္တာ မျဖစ္ႏိုင္တာ အပထား၊ ေတာင္းခ်င္တာကို ေတာင္းတယ္ဆိုတဲ့ သေဘာ ျဖစ္ပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကိုယ္တိုင္ကလည္း ဒါေတြကို ႀကိဳတြက္မိလို႔ ေတာင္းခ်င္တာကို ေတာင္းႏိုင္ေပမယ့္ ရမယ္လို႔ေတာ့ အာမမခံႏိုင္ေၾကာင္း ေျပာခဲ့တာျဖစ္တယ္။ ေနာက္ ကိုယ့္ဘက္က ဘာရယူလိုတယ္ ဆိုတာထက္ ဘာကိုေပးမလဲဆိုတာ စဥ္းစားဖုိ႔ လိုေၾကာင္း၊ အသက္အရြယ္ႀကီးလွၿပီ ျဖစ္တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ အေနနဲ႔ အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္မ်ား အတြက္ ဘာေတြခ်န္ေပးခဲ့မလဲ ဆိုတာ စဥ္းစားဖုိ႔ လိုေၾကာင္း၊ ညီလာခံ ကာလမွာလည္း အခုေဆြးေႏြးပဲြမ်ားဟာ ဒီညီလာခံ တက္ေရာက္ေနသူေတြအတြက္ မဟုတ္ဘဲ အနာဂတ္ မ်ဳိးဆက္မ်ားအတြက္ ျဖစ္ေၾကာင္း အာေပါက္ေအာင္ ေျပာခဲ့၊ ေဟာခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ နားမဝင္ၾကဘူးဆိုတာ ေတြ႔ရတဲ့အတြက္ ရင္ေလးမိတာ အမွန္ပါပဲ။

ဒီလိုတစ္ဖက္က ေတာင္းဆိုမႈမ်ား သိပ္ျမင့္လာတဲ့အတြက္ တပ္မေတာ္ဘက္ကလည္း မူေျခာက္ခ်က္ကို ျပန္တင္လာတာပါပဲ။ ဖက္ဒရယ္ ဆိုတာေတာင္ ထည့္မေျပာေတာ့တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီညီလာခံဟာ အစိုးရသစ္ လက္ထက္မွာ ပထမဆံုး ျဖစ္တာေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မယ္၊ မေအာင္ျမင္ဘူး ဆိုတာကိုေတာ့ ေျပာဖို႔ အလြန္ေစာေနပါေသးတယ္။ ၾကားကာလ အမ်ဳိးသားအဆင့္ ေဆြးေႏြးပဲြမ်ားမွာ လြယ္ကူတဲ့ ဘံုသေဘာတူညီခ်က္ တခ်ဳိ႕ ရရွိေအာင္ ေဆြးေႏြးႏိုင္ရင္ေတာ့ ေနာက္ထပ္ ညီလာခံတစ္ခုမွာ တစ္ခါ ထပ္မံေတြ႔ဆံုၾကရစရာ ရွိပါတယ္။ ဒီလိုညီလာခံ က်င္းပလိုက္၊ ေအာက္ေျချဖန္႔ၿပီး ေဆြးေႏြးပဲြမ်ား လုပ္လိုက္နဲ႔ လြယ္ကူတဲ့သေဘာ တူညီခ်က္မ်ားမွ တစ္ဆင့္ ခက္ခဲေသာ အဆင့္မ်ားကို တက္လွမ္းလာႏိုင္မလား ဆိုတာကေတာ့ ႏွစ္ဖက္ပုဂိၢဳလ္မ်ားရဲ႕ အေျမာ္အျမင္မ်ားနဲ႔ပဲ သက္ဆိုင္ေနပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံပုဂိၢဳလ္ရဲ႕ ၾသဇာရွိမႈ၊ စိတ္ဓာတ္ခြန္အား ႀကံ့ခိုင္မႈတို႔ကို အားကိုးမိေပမယ့္ ‘ျပည္တြင္းစစ္ ဆိုသည္မွာ စမိလွ်င္ ၿပီးဆံုးရန္ အလြန္ခက္ခဲေၾကာင္း၊ တစ္ဖက္က တကယ္သေဘာေပါက္လာလို႔ စစ္ရပ္စဲခ်င္လွ်င္ေတာင္ တစ္ဖက္က အင္အားနည္းလို႔ ပရိယာယ္ သံုးတာလို႔ ထင္တတ္ေၾကာင္း၊ ဒါေၾကာင့္ အေလွ်ာ့မေပးရာကေန စစ္ပဲြျပန္ျဖစ္ၿပီး သံသရာ ျပန္လည္သြားတတ္ေၾကာင္း’ စသျဖင့္ေရး သားထားတဲ့ ကစ္ဆင္းဂ်ားရဲ႕ ‘ကေသာင္းကနင္းႏွစ္မ်ား’ (Years of Upheaval) စာအုပ္ထဲက စာပိုဒ္ကိုလည္း တစ္ဖက္က သတိရမိေနပါေၾကာင္း တင္ျပရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္လိုက္ရပါတယ္။

ဘေမာင္ညိဳ


EmoticonEmoticon

Comments system

Flag Counter