ျမန္မာ အစိုးရသစ္က ႏိုင္ငံတကာတြင္ စတင္ ပြဲထြက္ႏိုင္ရန္ လုပ္ေဆာင္ေနသည္။
၂၀၁၆ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လလယ္ပိုင္းတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္ အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ႏွင့္
ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က တာဝန္မ်ားကို စတင္ထမ္း
ေဆာင္သည့္ ေနာက္ပိုင္း ပထမဆံုး အႀကိမ္အျဖစ္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔
သြားေရာက္ခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ခရီးစဥ္ မတိုင္မီတြင္ အိမ္နီးခ်င္း အာ
ဆီယံႏိုင္ငံမ်ား
ျဖစ္သည့္ လာအိုႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံမ်ားသို႔လည္း သြားေရာက္ခဲ့သည္။ သမၼတ
ဦးထင္ေက်ာ္ကလည္း အိႏၵိယ ႏိုုင္ငံသို႔ သြားေရာက္ခဲ့သည္။ စက္တင္ဘာလ ၁၄
ရက္ႏွင့္ ၁၅ ရက္ေန႔မ်ားတြင္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ ဝါရွင္တန္ၿမိဳ႕ေတာ္သို႔
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေရာက္ရွိေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ
ၾကာျမင့္ခဲ့သည့္ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို အဆံုးသတ္ေစခဲ့သည့္
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားေပၚေပါက္ခဲ့ၿပီး
၂၀၁၅ ခုႏွစ္ ႏိုဝင္ဘာေရြး ေကာက္ပြဲတြင္ အမ်ိဳးသား ဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္
(NLD) ပါတီ အႏိုင္ရရွိခဲ့ ၿပီးေနာက္ပိုင္း သံတမန္ ေရးရာ ျပကၡဒိန္က
သိသာထူးျခား ပိုမို အလုပ္မ်ားလာေနသည္။
၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္
စတင္ခဲ့သည္ဟု မွတ္ယူႏိုင္သည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားက
လတ္တေလာတြင္ ေနျပည္ ေတာ္ႏွင့္ ေဘဂ်င္းတို႔ၾကား ဆက္ဆံေရး
ထိုင္းမိႈင္းေနမႈမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ေနသည္။ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ စက္တင္ဘာလထုတ္
Pacific Affairs ဂ်ာနယ္တြင္ က်ေနာ္တို႔ ေျပာၾကားခဲ့သည့္အတိုင္း
ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေရး အသြင္ကူးေျပာင္းမႈ၏ ေနာက္ကြယ္မွ အဓိက အေၾကာင္းရင္းတခုမွာ
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကို အလြန္အကၽြံ မွီခိုေနရသည့္ အေပၚ စိုးရိမ္ျခင္း ျဖစ္သည္။
၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွ စ၍ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ေတာင္းဆိုသူမ်ားကို ဖိႏွိပ္ခဲ့ျခင္းမ်ားေၾကာင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံတကာ၏ ပစ္ပယ္မႈႏွင့္ အေရးယူ ပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို
ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ကုန္သြယ္ေရး၊
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ၊ စစ္လက္နက္ပစၥည္းႏွင့္ ေလ့က်င့္ေရး
စသည့္အေၾကာင္းကိစၥမ်ားျဖင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းသို႔ ဝင္ေရာက္လာခဲ့သလို ကုလသမဂၢ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို
ဆန္႔က်င္ရာတြင္လည္း သံတမန္ေရးရာ အေထာက္အကူတခု ျဖစ္လာခဲ့သည္။ ထိုသို႕
ကူညီေစာင့္ေရွာက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မ်ားျပားလွေသာ သယံဇာတမ်ားကို တရုတ္ႏိုင္ငံက
ထုတ္ယူခြင့္ရခဲ့သည္။ မလကၠာေရလက္ၾကားကို ေရွာင္ရွားႏိုင္မည့္
ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္သို႔ ဗ်ဴဟာေျမာက္ ထြက္ေပါက္တခုလည္း ရခဲ့သည္။
သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရွိေနသည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏
ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားမွာ ျပည္သူလူ ထု၏
အလိုမက်မႈႏွင့္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည္။ အထူးသျဖင့္ သဘာသယံဇာတမ်ား ထုတ္ယူသည့္
က႑မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျဖစ္သည္။ သဘာဝ ပတ္ဝန္းက်င္ ထိခိုက္ပ်က္စီးျခင္း၊
သိမ္းယူသည့္ ေျမမ်ားအတြက္ သင့္ေတာ္ မွ်တသည့္ ေလ်ာ္ေၾကး ေငြ မရရွိျခင္းႏွင့္
အလုပ္သမား အခြင့္အေရးကိစၥမ်ား အတြက္ ေဒသခံမ်ားက ဆန္႔က်င္
ကန္႔ကြက္ခဲ့ၾကသလို တရုတ္ ကုမၸဏီမ်ားကလည္း ေဒသခံမ်ားအစား
ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို အလုပ္သမားအျဖစ္ ငွားရမ္းေလ့ရွိခဲ့ၾကသည္။
ထိုအခ်ိန္တြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသားမ်ား (အထူးသျဖင့္ အိမ္နီးခ်င္း
ယူနန္ျပည္နယ္မွ) ႏွင့္ ဝျပည္ေသြးစည္းညီညြတ္ေရးတပ္မေတာ္ (UWSA) ကဲ့သို႔ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားၾကားတြင္
သီးျခားဆက္ႏြယ္မႈမ်ား ရွိခဲ့သည္ဟု အခ်ိဳ႕က ေျပာၾကသည္။ ၂၀၁၁ ခုႏွစ္တြင္
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈတခု ျဖစ္ေသာ အေမရိကန္ေဒၚလာ ၃.၆ ဘီလီယံ
တန္ဘိုးရွိ ဧရာဝတီ ျမစ္ေပၚမွ ျမစ္ဆံုဆည္ စီမံကိန္းကို ဆိုင္းငံ့ျခင္း၊
ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား ျပန္လႊတ္ေပးျခင္း ႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏
လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ရွိေစသည့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ား စတင္ျခင္းမ်ား အပါအဝင္
သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ အဓိက မူဝါဒ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံကို
အပယ္ခံအေနအထားမွ လြတ္ေျမာက္ေစခဲ့ၿပီး သံတမန္ေရးႏွင့္ စီးပြားေရးဆက္ဆံမႈမ်ား
တိုးပြားလာေစ ခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံက အေမရိကန္၊ အိႏၵိယ၊
ဂ်ပန္ စသည့္္ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ မိတ္ဖက္ျဖစ္လာရန္ ဆႏၵရွိလာျခင္းက
ေဘဂ်င္းႏွင့္ ကူမင္း အတြက္ စိတ္အေႏွာက္အယွက္ ျဖစ္စရာ ရွိလာသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ၎တို႔၏ စီးပြားေရး ကိစြမ်ားတြင္ ျပန္လည္ညွိႏိႈင္းစရာ မ်ား
ျဖစ္လာသလို တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကို ဝိုင္းရံေရး ဗ်ဴဟာအတြင္းသို႔ ျမန္မာအစိုးရ
ေပါင္းစည္းသြားႏိုင္ေသာေၾကာင့္
ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း အေမရိကန္သို႔ မသြားေရာက္မီ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသို႔
သြားရန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဆံုးျဖတ္္ခဲ့ျခင္းက သူတို႔၏
စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားကို သက္သာေစခဲ့ပံု ရသည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ႏွင့္
တ႐ုတ္သမၼတ ရွီက်င္ဖ်င့္ တို႔ ပူးတြဲထုတ္ျပန္ခ်က္တြင္ ေဆြမ်ိဳးေပါက္ေဖာ္
ဆက္ဆံေရးကို ထပ္မံအတည္ျပဳခဲ့ၿပီး နယ္စပ္ လံုၿခံဳေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ ရာသီဥတု
ေျပာင္းလဲမႈ၊ သဘာဝ ေဘးအႏၲရယ္ႏွင့္ ကူးစက္ေရာဂါဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားတြင္
ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သြားရန္လည္း ကတိျပဳခဲ့သည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးႏွင့္ အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္
ျမတ္ေရးတို႔ကို ကူညီသြားမည္ဟု ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံကလည္း
“One Belt, One Road” မူဝါဒ စတင္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ႀကိဳဆိုခဲ့သလို
ထိုင္ဝမ္၊ ဇင္က်န္းႏွင့္ တိဘက္ကိစၥမ်ားတြင္ တခုတည္းေသာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ (One
China)ကို သေဘာတူခဲ့သည္။
ရန္ကုန္ႏွင့္ မႏၲေလးၿမိဳ႕မ်ားတြင္ ေဆး႐ံု ၂ ႐ံု ေဆာက္လုပ္ရန္ ႏွင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္-တ႐ုတ္-အိႏၵိယ-ျမန္မာ
စီးပြားေရး စႀကၤ ံ ႏွင့္ “One Belt, One Road” မူဝါဒတြင္ အေရးပါသည့္
ဆက္ေၾကာင္းတခု ျဖစ္ေသာ ရွမ္းျပည္နယ္ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္းမွ ကြမ္လံုတြင္
တံတားတစင္း တည္ ေဆာက္ေပးရန္ တို႔ကိုလည္း ျမန္မာ ႏွင့္ တ႐ုတ္တို႔ သေဘာတူ
လက္မွတ္ေရးထိုး ႏိုင္ ခဲ့သည္။ ပိုမို၍ သိသာထင္ရွားသည္မွာ
ျမန္မာဗဟိုအစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္ အဖြဲမ်ားၾကား အၿမဲတမ္း
ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရရွိရန္ အတြက္ က်င္းပမည့္ ၂၁ ရာစုပင္လံု ညီလာခံသို႔
တက္ေရာက္ရန္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက စည္း႐ံုးရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ ဆက္ဆံေရးကို
ထိန္းသိမ္းရင္း ၎၏ ဗ်ဳဟာေျမာက္ အက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
ဝါရွင္တန္တြင္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကို ၎တို႔၏ ႏိုင္ငံျခားေရး မူဝါဒ
ေအာင္ျမင္မႈမ်ားထဲမွ တခု အျဖစ္သတ္မွတ္ရန္ စိတ္အား ထက္သန္ေနၾကသည့္ အိုဘားမား
အစိုးရက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေႏြးေထြးလိႈက္လွဲစြာ ႀကိဳဆိုၾကဖြယ္
ရွိေနပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို အားေပးသည့္
အေနျဖင့္ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ထပ္မံေလွ်ာ့ခ်မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေပးရန္လည္း
အိုဘားမား အစိုးရက စဥ္းစားေနသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးတြင္ စစ္တပ္က
ဆက္လက္ပါ၀င္ ေနျခင္း ႏွင့္ ႐ိုဟင္ဂ်ာ မ်ားအေရးကို စိုးရိမ္ပူပန္ၾကသည့္
ကြန္ဂရက္လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အစိုးရမဟုတ္သည့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက အေရးယူ
ပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ထပ္မံေလွ်ာ့ခ်ေရးကို တားဆီးကန္႔သတ္ ေနၾကသည္။ အေမရိကန္
ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီးဌာန၏ လူကုန္ကူးမႈဆိုင္ရာ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္
ျမန္မာႏိုင္ငံကို လူကုန္ကူးမႈတုိက္ဖ်က္ ေရးအတြက္ အနိမ့္ဆံုး
အဆင့္သတ္မွတ္ထားသည့္ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား ျပည္မိျခင္းမရွိေသာေၾကာင့္
သို႔မဟုတ္ သိသာထင္ရွားသည့္ အားထုတ္မႈ မျပသႏိုင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ အဆင့္ “၃”
သို႔ ေလွ်ာ့ခ်ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေန ႏွင့္ ပတ္သက္၍
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ အာမခံခ်က္မ်ားကလည္း အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၏ အေရးယူပိတ္ဆုိ႔မႈ
မူဝါဒအေပၚ ၾသဇာ သက္ေရာက္ႏိုင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္လည္း ဦးတည္ခ်က္ထားသည့္
အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို အလွ်င္အျမန္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးလိုက္ျခင္း အစား
တဆင့္ျခင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းက တပ္မေတာ္၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ အေပးအယူ
ညွိႏိႈင္းရာတြင္ NLD အတြက္ ႏိုင္ငံေရးအရ အသံုးဝင္ႏိုင္သလို
ေနာက္ထပ္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးမ်ားကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္လည္း ျပည္တြင္း ႏိုင္ငံေရးအတြက္ အသံုးတည့္ပါလိမ့္မည္။
လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ အေမရိကန္ အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ားက
ျမန္မာႏိုင္ငံက တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေနျခင္း
သို႔မဟုတ္ အေျခခံ အေဆာက္အဦး စီမံကိန္းမ်ားတြင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေန ျခင္း အေပၚ စိုးရိမ္ပူပန္မႈ နည္းလိမ့္မည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ အေမရိကန္ သံအမတ္ႀကီးေဟာင္း ဒဲရစ္မစ္ခ်ယ္က
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ အေျခခံ အေဆာက္အဦး စီမံကိန္းမ်ားသည္
ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိ၍ ျပည္သူမ်ား ကလည္း လက္ခံၿပီး သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ
စိုးရိမ္စရာမ်ား မရွိသေရြ႕ အေမရိကန္က ဆန္႔က်င္သြားမည္ မဟုတ္ေၾကာင္း
မၾကာေသးမီက ေျပာၾကားခဲ့သည္။ အေမရိကန္ အစိုးရႏွင့္ တ႐ုတ္အစိုးရတို႔က
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ တံခါးဖြင့္လွစ္ေရးတြင္ ႏိုင္ငံတကာ
စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔သည့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈကို
အားေပးျခင္းျဖင့္ တဘက္သတ္ဆန္သည့္ အယူအဆမ်ားမွ ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည့္
တင္းမာမႈမ်ားကို ေရွာင္ရွားၾကႏိုင္ပါသည္။ လက္ေတြ႔တြင္ မည္သို႔
ရွိပါမည္နည္း။
စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီမ်ား အေနျဖင့္ ပူေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈရွိသည့္
လူမႈေရး တာဝန္ယူမႈ အေလ့အထကို တိုးျမွင့္သင့္ပါသည္။ ဥပမာျပရလွ်င္ အခ်ိဳ႕က
ISO 26000 စံႏႈန္းႏွင့္ အညီက်င့္သံုးေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္
ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားႏွင့္ အစိုးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ
ေပးထားသည့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ဒီမိုကေရစီနည္းက်
ႀကီးၾကပ္ေဆာင္ရြက္မႈကို တိုးျမွင့္သင့္ပါသည္။ (ျမစ္ဆံု စီမံကိန္း အပါအဝင္)
ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ ေကာ္မရွင္သစ္က ေကာင္းမြန္သည့္
ေျခလွမ္းတခု ျဖစ္ၿပီး ေကာ္မရွင္၏ ပထမဆံုး အစီရင္ခံစာကို ႏို၀င္ဘာလတြင္
ထုတ္ျပန္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရပါသည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ အေမရိကန္တို႔ အေနျဖင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရး အားထုတ္မႈမ်ားကို ကူညီ
ေထာက္ခံသင့္ပါသည္။ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကို တိုက္ဖ်က္ျခင္းက
ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းႏိုင္မႈကို
ျမင့္တက္ေစၿပီး ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီး ျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ား၏
စီးပြားေရးလုပ္ရန္ ကုန္က်စရိတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏိုင္မည့္ နည္းလမ္းတခု
ျဖစ္ပါသည္။ အေျခခံ အေဆာက္အဦ စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ
ယွဥ္ၿပိဳင္ေစ၍ ကန္ထ႐ိုက္ေပးျခင္းမ်ားက ထုတ္လုပ္ေရး တြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈကို
အားေပးရာ ေရာက္ၿပီး အစိုးရအတြက္လည္း လိုအပ္ေနသည့္
အေျခခံအေဆာက္အဦးမ်ားတိုးတက္ေရး
ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ မ်က္ႏွာပန္းလွေစမည္ ျဖစ္သည္။ ဤေနရာတြင္
ဂ်ပန္၊ ကိုရီးယားႏွင့္ အာဆီယံ ကုမၸဏီမ်ားက အေရးပါသည့္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္မ်ား
ျဖစ္ေစႏိုင္ပါသည္။ တ႐ုတ္ ႏိုင္ငံက ဦးေဆာင္သည့္ Asian Infrastructure
Investment Bank (AIIB) သည္လည္း ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေစ်းၿပိဳင္စနစ္ျဖင့္
ယွဥ္ၿပိဳင္ေရးကို ကတိေပး ထားသည့္အတိုင္း တည္ခဲ့လွ်င္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္
ျဖစ္လာႏိုင္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈမ်ားက ပိုမိုပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရန္
ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီသည့္ ဥပေဒမ်ား၊
လက္ေတြ႔က်င့္သံုးမႈမ်ားကို ျဖစ္ေစႏိုင္သည့္ ဥပေဒျပဌာန္းမႈမ်ား
လိုအပ္ေနပါသည္။ ကုလသမဂၢ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ဘန္ကီမြန္းအပါအဝင္ ႏိုင္ငံတကာမွ
ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္သူမ်ားကို မၾကာေသးမီက က်င္းပခဲ့သည့္ ၂၁ ရာစုပင္လံု
ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္ခြင့္ ျပဳခဲ့ျခင္းကလည္း ႀကိဳဆိုရမည့္ တိုးတက္မႈတခု
ျဖစ္ၿပီး ထိုသို႔ ခြင့္ျပဳခဲ့ျခင္းက ေရွ႕ဆက္ေဆာင္ရြက္ေရးအတြက္
တရားမွ်တေရးႏွင့္ တရားဝင္ျဖစ္ေရးတြင္ ယံုၾကည္မႈမ်ားကို
တိုးျမွင့္ေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းတူပင္ ကုလသမဂၢ
အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ေဟာင္း ကိုဖီအာနန္ကို ရခိုင္ျပည္နယ္ အေရးႏွင့္ ပတ္သက္
သည့္ ေကာ္မရွင္တခုကို ဦးေဆာင္ေစခဲ့ျခင္းကလည္း ႐ိုဟင္ဂ်ာ မြတ္ဆလင္မ်ား
ကိစၥကို ေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ျမန္မာ အစိုးရ အေပၚ
ယံုၾကည္လက္ခံႏိုင္မႈကို တုိးတက္ေစႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္
တေလွ်ာက္တြင္ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ ပိုမိုရွိရန္ လိုအပ္ေနၿပီး ဥေရာပသဂမဂၢ
ႏွင့္ အျခားေနရာမ်ားမွ ေလ့လာေစာင့္ၾကည္သူမ်ားကို သြားေရာက္ခြင့္
ျပဳခဲ့လွ်င္ ၎တို႔က အကူအညီမ်ား ေပးႏိုင္ပါလိမ့္မည္။ ေနာက္ဆံုး အေနျဖင့္
ဆိုရလွ်င္ ျမန္မာ့တပ္မေတာ္က အေမရိကန္ ႏိုင္ငံမွ လက္နက္မ်ား
ဝယ္ယူႏိုင္ခြင့္ကို ႀကိဳစားေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ အစိုးရအေနျဖင့္
ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ စစ္တပ္ ခ်င္းဆက္ဆံေရးသည္ ေကာင္းမြန္ေသာအေလ့အထ(ႏ်ဴကလီးယားလက္နက္
မျပန္႔ပြားေရးဆိုင္ရာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား အပါအဝင္)မ်ား တိုးခ်ဲ႕
ႏို္င္ေရးကိုသာ ဦးတည္ၿပီး ကာကြယ္ေရး ကန္ထ႐ိုက္မ်ားရရွိေရး သို႔မဟုတ္ ပထဝီ
ႏိုင္ငံေရး အားသာခ်က္ ရရွိေရးတို႔ မပါဝင္ေၾကာင္း တ႐ုတ္အစိုးရ၏ သံသယမ်ားကို
ေဖ်ာက္ဖ်က္ေပးႏိုင္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ တံခါးဖြင့္လွစ္ျခင္းက ျပည္သူတို႔၏ ဘဝအေျခအေန
တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစရန္ စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္သူမ်ားမွာ
ႏို္င္ငံတကာ ကုန္သြယ္ေရး၏ အက်ိဳးအျမတ္မ်ားကို မခံစားခဲ့ရသည္မွာ ၾကာ
ျမင္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ သံခင္း တမန္ခင္းမ်ား ပ်ားပန္းခတ္ေနျခင္းက
အားတက္ဖြယ္ရာျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူ႔အခြင့္အေရး ႏွင့္
စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအတြက္မူ သြားရမည့္ ခရီးလမ္းက မ်ားစြာက်န္ေနေသးသည္။
ျမန္မာ အစိုးရက တ႐ုတ္ အစိုးရႏွင့္ ေဝးရာသို႔ သြားေနျဖင္း မဟုတ္ပါ။
ျပည္တြင္းဖိအားမ်ားကို ေျဖရွင္းရန္ ႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာမွ အခြင့္အလမ္း မ်ားကို
ဆြဲေဆာင္ရန္ ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရးကို ဟန္ခ်က္ ျပန္လည္
ထိန္းညွိေနျခင္းသာျဖစ္ပါသည္။
ျပည္သူ လူထု သက္သာေခ်ာင္ခ်ိေရးထက္ စီးပြားေရး အက်ိဳး အျမတ္ကို
အေလးေပးျခင္း၊ တိုင္းရင္းသားမ်ား ပါဝင္ေရးထက္ စစ္တပ္ အက်ိဳးစီးပြားကို
အေလးေပးျခင္း သို႔ မဟုတ္ အျခားသူမ်ားထက္ သံတမန္ေရးရာ မိတ္ဖက္အခ်ိဳ႕၏
အက်ိဳးစီးပြားကို အေလးေပးျခင္းစသည့္ အႏုတ္သေဘာေဆာင္သည့္ အယူအဆမ်ားကို
ေရွာင္ရွားႏိုင္ရန္ အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဗ်ဴဟာ သည္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ
ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီေရးကို ေပးသင့္ပါသည္။
ထိုအခ်က္သည္ပင္ ေဒၚ ေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ အေမရိကန္ ခရီးစဥ္၏ အဓိက အေၾကာင္းတခု
ျဖစ္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ပါသည္။
(Jonathan T. Chow သည္ Macau တကၠသိုလ္
လူမႈေရးသိပၸံ မဟာဌာန လက္ေအာက္ရွိ အစိုးရႏွင့္ ျပည္သူ႔ ေရးရာ စီမံ
ခန္႔ခြဲေရးဌာန မွ လက္ေထာက္ ပါေမာကၡ တဦးျဖစ္ပါသည္။ Leif-Eric Easley သည္
Ewha အမ်ိဳးသမီးတကၠသိုလ္ ႏိုင္ငံတကာ ေလ့လာေရးဌာနမွ လက္ေထာက္ ပါေမာကၡႏွင့္
ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံ ဆိုးလ္ၿမိဳ႕ရွိ Asian Institute for Policy Studies
မွ ပညာရွင္ သုေတသီတဦးျဖစ္ပါသည္။ The Diplomat ပါ ၎တို႕၏ Myanmar’s Foreign
Policy Rebalance ကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)
EmoticonEmoticon