ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ - (၂၁)ရာစုပင္လုံသုိ႔ UNFC မွ စာတမ္းဖတ္ၾကားတင္သြင္း
======================================
၂၀၁၆ ခုႏွစ္၊ စက္တင္ဘာလ(၂)ရက္ေန႔တြင္ ျပည္ေထာင္စုၿငိမ္းခ်မ္းေရးညီလာခံ - (၂၁)ရာစုပင္လုံ၌ ဖက္ဒရယ္ဒီမုိကေရစီျပည္ေထာင္စုဆုိင္ရာ အဓိကက်ေသာ မူ၀ါဒ၊ လကၡဏာမ်ားႏွင့္ လုံၿခဳံေရး၊ ကာကြယ္ေရးဆုိင္ရာမူ၀ါဒမ်ားကုိ အပုိင္းလုိက္ခြဲ၍ UNFC ကုိယ္စားလွယ္မ်ားမွ အႏွစ္ခ်ဳပ္တင္ျပ ဖတ္ၾကားတင္သြင္းခဲ့ၾကသည္။
အပုိင္း(၁)ျဖစ္သည့္ ဖက္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲရာတြင္ အေျခခံရမည့္မူမ်ားႏွင့္ ဥပေဒျပဳေရး ဆုိင္ရာက႑ရပ္မ်ားကုိ UNFC ဒုတိယဥကၠ႒ႏွင့္ NMSP ဒုတိယဥကၠ႒ ႏုိင္ဟံသာမွ လည္းေကာင္း၊ အပုိင္း(၂)ျဖစ္သည့္ ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၊ အစုိးရစနစ္၊ အာဏာခြဲေ၀ျခင္း က႑ရပ္မ်ားကုိ UNFC အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးႏွင့္ KNPP ဒုတိယဥကၠ႒ ခူဦးရယ္မွ လည္းေကာင္း၊ အပုိင္း(၃)ျဖစ္သည့္ အာဏာခြဲေ၀ျခင္းထဲက ထပ္တူျပဳအာဏာ၊ အခြန္ဘ႑ာႏွင့္ သယံဇာတခြဲေ၀မႈ၊ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ဆုိင္ရာတရားရုံး၊ လက္နက္ကုိင္တပ္ဖြဲ႔က႑ရပ္တုိ႔ႏွင့္ပတ္သက္၍ UNFC အဖြဲ႔၀င္ KIO မွ ဒုတိယဗုိလ္မွဴးႀကီး ဆင္၀ါးက လည္းေကာင္း၊ အပုိင္း(၄)ျဖစ္သည့္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ပုံစနစ္၊ အဓိပၺါယ္ဖြင့္ဆုိျခင္း က႑ရပ္တုိ႔ကုိ UNFC အဖြဲ႔၀င္ SSPP ၏ ဒုတိယဥကၠ႒ ဗုိလ္ခ်ဳပ္စ၀္ခြန္ဆုိင္မွ လည္းေကာင္း၊ အပုိင္း(၅) ျဖစ္သည့္ လုံၿခဳံေရး၊ ကာကြယ္ဆုိင္ရာမူ၀ါဒတုိ႔ကုိ UNFC တြဲဖက္အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴး(၁) ႏွင့္ ANC အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ဦးထြန္းေဇာ္မွလည္းေကာင္း အသီးသီးတင္ျပခဲ့ၾကသည္။
တင္ျပသည့္အခါတြင္ UNFC အဖြဲ႔၀င္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအားလုံးကုိယ္စား တင္ျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အဆုိပါစာတမ္း တုိ႔အား အမ်ားျပည္သူေလ့လာႏုိင္ေစရန္ ထုတ္ျပန္လုိက္ပါသည္။
-------------------------------------------------------------------
ဖက္ဒရယ္ဒီမုိကေရစီျပည္ေထာင္စုဆုိင္ရာ အဓိကက်ေသာ
မူဝါဒ ႏွင့္ လကၡဏာမ်ား
==========================================
ဖက္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒေရးဆြဲရာတြင္ အေျခခံရမည့္မူမ်ား
(၁) အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ (Sovereign Power)
(၂) တန္းတူေရး (Equality)
(၃) ကိုယ္ပိုင္ျပ႒ာန္းခြင့္ (Self-determination)
(၄) ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုမူမ်ား (Federal Principles)
(၅) တိုင္းရင္းသားလူနည္းစုမ်ား၏ အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ျခင္း (Ethnic Minority Rights)
(၆) ဒီမိုကေရစီအခြင့္အေရး၊ အေျခခံလူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ က်ား-မ ဆိုင္ရာတန္းတူညီမွ်မႈ (Democracy, Human Rights and Gender Equality)
(၇) ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ (Multi-Party Democracy System)
(၈) ဘာသာေရးကို အေျခမခံေသာ ႏိုင္ငံ (Secular State)
I. ႏုိင္ငံအမည္နာမ (Name of Country)
(က) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု၏ အမည္ကို “ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏုိင္ငံ” ဟုေခၚဆိုရာတြင္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံဟူ၍ျဖစ္ေစ၊ ဗမာႏိုင္ငံဟူ၍ျဖစ္ေစ၊ အဂၤလိပ္ ဘာသာစကားျဖင့္ Burma သို႕မဟုတ္ Myanmar ဟူ၍ျဖစ္ေစ သံုးႏႈန္းေခၚတြင္ျခင္းသည္ ျပည္ေထာင္စု ႏုိင္ငံအတြင္း ေနထုိင္လာခဲ့သည့္ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအနက္ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးျဖစ္သည့္ ဗမာအမ်ဳိးသားမ်ားကိုသာ ရည္ၫႊန္းေနသည္။
(ခ) သို႔ျဖစ္ပါ၍ စစ္မွန္ေသာ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု တည္ေဆာက္ရာတြင္ ႏုိင္ငံအတြင္းရွိ တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးမ်ားအားလံုး၏ တန္းတူညီမွ်မႈကို ေဖၚေဆာင္ႏုိင္ရန္ ထိုတုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား အားလံုးကို ကုိယ္စားျပဳႏုိင္မည့္ အမည္နာမအသစ္တခု ေဆြးေႏြးသတ္မွတ္သင့္ပါသည္။
II. ဥပေဒျပဳေရးဆုိင္ရာမ်ား (Legislature)
(က) ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္
၁။ ဖက္ဒရယ္ ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကုိ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ဟူသည့္ လႊတ္ေတာ္ (၂) ရပ္ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းရမည္။
၂။ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တို႔သည္ ဥပေဒျပဳအာဏာ ညီတူညီမွ် ရွိရမည္။
(ခ) အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္
၁။ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကုိ ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပါ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္အညီ ျပည္နယ္ အသီးသီးက အေရအတြက္တူညီစြာ ေစလႊတ္သည့္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းရမည္။
၂။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကို ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႕ဝင္ျပည္နယ္အသီးသီးက မိမိတိုု႔ ျပည္နယ္အတြင္း အခ်ဳိးက်ေ႐ြး ေကာက္တင္ေျမာက္ထားသည့္ တုိင္းရင္းသားမ်ဳိးႏြယ္စု ကုိယ္စားလွယ္မ်ား ျဖင့္ဖြဲ႕စည္းရမည္။
၃။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္တြင္ျဖစ္ေစ၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္တြင္ျဖစ္ေစ ကုိယ္စားျပဳေ႐ြးခ်ယ္ခံမည့္သူ သည္ လက္ရွိတာဝန္ ထမ္းေဆာင္ေနသည့္ ျပည္သူ႕ဝန္ထမ္း မျဖစ္ေစရ။
၄။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ အျဖစ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ လည္းေကာင္း ေ႐ြးခ်ယ္ခံမည့္ပုဂၢိဳလ္သည္ သက္ဆုိ္င္ရာျပည္နယ္၏ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳခံထားရသည့္ ျပည္နယ္သားျဖစ္ရမည္။ ျပည္နယ္တုိင္းရင္းသား လူမ်ဳိးအျဖစ္ အသိအမွတ္ ျပဳခံထားရျခင္းမရွိသည့္ လူမ်ဳိးျဖစ္ပါက ထိုျပည္နယ္၏ ျပည္နယ္သားျဖစ္ရမည့္အျပင္ ျပည္နယ္အတြင္း အနည္းဆုံး (၁၀) ႏွစ္ အေျခခ်ေနထုိင္ သူျဖစ္ရမည္။
၅။ (က) အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္အျဖစ္ ဝင္ေရာက္ေ႐ြးခ်ယ္ခံမည့္ပုဂၢိဳလ္သည္ သက္ ဆုိင္ရာျပည္နယ္တြင္ ဘုိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ေနထုိ္င္ခဲ့ေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးျဖစ္ရမည္။ (ဘုိးစဥ္ေဘာင္ဆက္ဆုိသည္မွာ မ်ဳိးဆက္ ၃ ခု ကုိ ဆုိလုိသည္)
(ခ) အထက္ပါ ျပဌာန္းခ်က္သည္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕ဝင္ျပည္နယ္အသီးသီးမွ အသိအမွတ္ျပဳ ထားေသာ ျပည္နယ္တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ မသက္ဆုိင္ေစရ။
၆။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၏ သက္တမ္းကုိ (၄) ႏွစ္ သတ္မွတ္သည္။ ကုိယ္စားလွယ္ ဦးေရ၏ ထက္ဝက္ကုိ (၂) ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္၍ လဲလွယ္ရမည္။ လႊတ္ေတာ္ ပထမသက္တမ္းတြင္ ကုိယ္စားလွယ္ဦးေရ၏ ထက္ဝက္သည္ လႊတ္ေတာ္သက္တမ္း၏ ထက္ဝက္ သာျဖစ္သည္။
၇။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ႏွင့္ ဒုတိယဥကၠ႒တုိ႔ကုိ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ားထဲမွ ဆႏၵမဲေပး၍ ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ရမည္။ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ ႏွင့္ ဒုတိယဥကၠ႒တုိ႔သည္ ျပည္နယ္တစ္ခုတည္းႏွင့္ လူမ်ဳိးတမ်ဳိးတည္းမွ ကုိယ္စားလွယ္မ်ား မျဖစ္ေစရ။
(ဂ) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္
၁။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကို ၿမိဳ႕နယ္အေပၚတြင္အေျခခံ၍ မဲဆႏၵရွင္မ်ားက ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ လိုက္သည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းသည္။
၂။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိ လူဦးေရေပၚတြင္ အေျခခံေသာ ေ႐ြးေကာက္ပဲြမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံသားမ်ားက ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္လိုက္သည့္အမ်ားဆုုံး အႏိုုင္ရသည့္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းသည့္ စနစ္ကိုု က်င့္သုုံးရမည္။
(ဃ) ဥပေဒျပဳပံု
၁။ အဆုိျပဳလာေသာ ဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္ကုိ လႊတ္ေတာ္တစ္ရပ္စီမွ လြတ္လပ္စြာ သီးျခားမဲေပး ဆုံးျဖတ္ ရမည္။
၂။ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးကုိ ျပဌာန္းထားေသာ လုပ္ထုံး လုပ္နည္းႏွင့္အညီ က်င္းပရမည္။
၃။ မဲေပးဆုံးျဖတ္ရန္လုိအပ္ပါက အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (Chamber of Nationalities) ႏွင့္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ျဖစ္ၿပီး (Chamber of People’s Representatives) ထက္ဝက္ေက်ာ္ဆႏၵမဲရွိရသည္။
၄။ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (Chamber of Nationalities) ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ (Chamber of People’s Representatives) တို႔သည္ ဥပေဒျပဳေရးတြင္ အေထာက္အကူျပဳမည့္ လုိအပ္ေသာ ေရးရာေကာ္မတီမ်ားကုိလႊတ္ေတာ္ကိုုယ္စားလွယ္မ်ားအတြင္းမွ ဖြဲ႔စည္းၿပီး လုပ္ထုံးလုပ္နည္းမ်ားကုိ ေရးဆြဲျပဌာန္းေပးရမည္။
၅။ လႊတ္ေတာ္တရပ္ရပ္က အတည္ျပဳၿပီးေသာ ဥပေဒၾကမ္းတခုလံုးကိုျဖစ္ေစ၊ တစိတ္တပုိင္းကို ျဖစ္ေစ အျခားလႊတ္ေတာ္မွ အတည္ျပဳႏုိင္ျခင္းမရွိလွ်င္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္မွ တူညီေသာကိုယ္စားလွယ္ မ်ားျဖင့္ ပူးတြဲညႇိႏိႈင္းေရးေကာ္မတီကို ဖြဲ႕စည္း၍ ညႇိႏႈိင္း အေျဖရွာ ေဆာင္႐ြက္ရမည္။
III. ျပည္နယ္ဖဲြ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒ (State Constitution)
(က) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုအဖဲြ႔ဝင္ျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပည္နယ္ဖဲြ႔စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒမ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စုဖဲြ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ၏ အေျခခံမူမ်ားႏွင့္ မဆန္႕က်င္ေစဘဲ လြတ္လပ္စြာ ေရးဆဲြ ျပဌာန္းက်င့္သံုးခြင့္ ရွိသည္။
(ခ) ျပည္ေထာင္စုအဖဲြ႔ဝင္ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ ယင္းျပည္နယ္မ်ားရွိ ျပည္သူလူထုမ်ားသည္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ ၏ မူရင္းပုိင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
(ဂ) ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအဖဲြ႕ဝင္ ျပည္နယ္မ်ားအားလုံး၏ ဘုံအက်ဳိးစီးပြားအတြက္ က်င့္သုံးရန္ လုိအပ္ ေသာ အခြင့္အာဏာမ်ားကုိသာ ျပည္ေထာင္စုသုိ႔ အပ္ႏွင္းသည္။
(ဃ) ၁။ သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္၏ထူးျခား ခ်က္အလုိက္ ဥပေဒျပဳအာဏာကုိ လႊတ္ေတာ္ (၁) ရပ္ ျဖင့္ျဖစ္ ေစ၊ (၂) ရပ္ျဖင့္ ျဖစ္ေစ လြတ္လပ္စြာ က်င့္သုံးပုိင္ခြင့္ရွိ သည္။
၂။ မတူကဲြျပားေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိး မ်ားစြာေနထုိင္ၾကသည့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဟူသည့္ လႊတ္ေတာ္ (၂) ရပ္ စနစ္ကုိ က်င့္သုံးရမည္။
(င) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီ ျပည္ေထာင္စုဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ ျပည္ေထာင္စုဥပေဒျပဳအာဏာ အၫႊန္း၊ ထပ္တူဥပေဒျပဳအာဏာအၫႊန္းႏွင့္ က်န္ရွိသည္မ်ားကိုု ျပည္နယ္မ်ားက က်င့္သုုံးရမည္။
(စ) ျပည္ေထာင္စုဥပေဒျပဳစာရင္း၊ ျပည္နယ္ဥပေဒျပဳစာရင္းႏွင့္ ထပ္တူဥပေဒျပဳ စာရင္းမ်ားတြင္ အတိ အလင္း ျပဌာန္းထားျခင္းမရွိေသာ အာဏာမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု အဖဲြ႕ဝင္ျပည္နယ္မ်ားတြင္ တည္ရွိ သည္။
(ဆ) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုကုိ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္၊ ျပည္နယ္အဆင့္၊ ကိုုယ္ပိုုင္အုုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသအဆင့္ ႏွင့္ ေဒသႏၱရအဆင့္ဟူ၍ အဆင့္ ေလးဆင့္ျဖင့္ ဖဲြ႕စည္း တည္ေဆာက္ရမည္။
(ဇ) ျပည္နယ္ ဖဲြ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒတြင္ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္အတြင္း အစဥ္တဆက္ ေနထုိင္ခဲ့ၾကေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ား၏စာရင္းကုိ ျပဳစုေဖာ္ျပထားရမည္။
(စ်) ျပည္နယ္တြင္ လႊတ္ေတာ္ (၂) ရပ္က်င့္သုံးရာ၌
၁။ လူမ်ဳိးစုလႊတ္ေတာ္ကုိ ျပည္နယ္အတြင္းရွိ အမ်ဳိးသားအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရနယ္ေျမမ်ားႏွင့္ အခ်ိဳးက် အေရအတြက္တူညီစြာေစလႊတ္သည့္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖဲြ႕စည္းရမည္။
၂။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကုိ ၿမိဳ႕နယ္အေပၚတြင္ျဖစ္ေစ၊ လူဦးေရအေပၚတြင္ျဖစ္ေစ အေျခခံေသာ ေ႐ြးေကာက္ပဲြမ်ားတြင္ ျပည္နယ္သားမ်ားက အမ်ားဆံုး အႏုိင္ရသည့္ စနစ္က်င့္သုံး၍ ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္လုိက္သည့္ ကုိယ္စားလွယ္ျဖင့္ ဖဲြ႔စည္းရမည္။
(ည) ျပည္နယ္အစုိးရကုိ ျပည္ေထာင္စု အဖဲြ႕ဝင္ျပည္ နယ္အသီးသီး၏ ထူးျခားခ်က္အလုိက္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္စနစ္ (Chief Minister) ျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ျပည္နယ္အႀကီး အကဲစနစ္ (Governor) ျဖင့္ျဖစ္ေစ ဖြဲ႔စည္းႏုိင္သည္။ မတူကဲြျပားေသာ တုိင္းရင္းသားလူမ်ဳိးမ်ားစြာေနထုိင္ၾကသည့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္စနစ္ကုိ က်င့္သုံးေစသင့္သည္။
(ဋ) ျပည္နယ္မ်ားသည္ တစ္ခုုႏွင့္ တစ္ခုု တန္းတူရည္တူ အခြင့္အေရးရွိရမည္။
(႒) ျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပည္နယ္အခ်င္းခ်င္း၊ ျပည္နယ္အတြင္းေရး ကိစၥရပ္မ်ားကိုု ဝင္ေရာက္စြတ္ဖက္ခ်င္း မရွိေစရ။
IV. ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးေဆာင္ေသာစနစ္
(Forms of Government)
(က) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု အစုိုးရကုိ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦး ေဆာင္ေသာစနစ္ (Parliamentary System) ျဖင့္ဖဲြ႕ စည္းေစသင့္သည္။
(ခ) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုတြင္ အခ်ဳိးညီဖက္ဒရယ္စနစ္ (Symmetric Federalism) ေနာက္ခံ၌ အခ်ဳိးမညီဖက္ဒရယ္စနစ္ (Asymmetric Federalism) ကုိ က်င့္သုံးေစသင့္သည္။ ထူးျခား၍ အေျမာက္အမ်ားထြက္ရွိေသာ သဘာဝသယံဇာတအမ်ဳိးအစားအေပၚ အေျခခံထားသည့္ ဦးစားေပး အစဥ္မွာ ေအာက္ပါအတုိင္းျဖစ္သည္။
၁။ ကရင္နီျပည္နယ္၊ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ ရခုိ္င္ျပည္နယ္၊
၂။ မြန္ျပည္နယ္၊ ရွမ္းျပည္နယ္၊ ကရင္ျပည္နယ္၊ ျမန္မာျပည္နယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္
၃။ အမ်ဳိးသားမ်ားျပည္နယ္မ်ား။
(ဂ) အခ်ဳိးမညီ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုစနစ္တြင္ ပထမဦးစားေပးအျဖစ္ သတ္မွတ္ေပးထားေသာ ျပည္နယ္ (၃) ခုအေနျဖင့္ ၎ျပည္နယ္ မ်ားတုိ႔မွရရွိေသာသယံ ဇာတဝင္ေငြမ်ားအနက္ သက္ဆုိင္ရာ ျပည္နယ္အား ပုိမုိအက်ဳိးခံစားခြင့္ ရွိေစၿပီးက်န္ရွိေသာ သယံဇာတဝင္ေငြမ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရႏွင့္ အျခားျပည္နယ္မ်ားအၾကား မွ်ေဝသုံးစဲြရမည္။
(ဃ) ျပည္ေထာင္စု အဖဲြ႕ဝင္ျပည္နယ္မ်ားအသီးသီးမွ ရရွိလာေသာ အျခားသယံဇာတဝင္ေငြႏွင့္ အျခား လုပ္ငန္းမ်ားမွ ဝင္ေငြမ်ားကုိလည္း သက္ဆုိင္ရာျပည္နယ္၊ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရႏွင့္ အျခားျပည္နယ္မ်ား အၾကား မွ်ေဝသုံးစဲြရမည္။
(င) ျပည္နယ္မ်ားအၾကား မွ်ေဝသုံးစဲြရန္ သတ္မွတ္ထားေသာဝင္ေငြမ်ားကုိ စီမံခန္႕ခဲြရန္အတြက္ အဖဲြ႕ဝင္ ျပည္္နယ္မ်ားမွ အေရအတြက္ တူညီစြာ ေစလႊတ္ေသာ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဘ႑ာေရး ပူးတဲြစီမံ ခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႕ကုိ ဖဲြ႕စည္းရမည္။
(စ) ဘ႑ာေရး ပူးတဲြစီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔မွ မွ်ေဝေပးေသာဝင္ေငြမ်ားကုိ ျပည္ေထာင္စုအစုိးရႏွင့္ ျပည္နယ္ အစုိးရအသီးသီးတုိ႔သည္ ေအာက္ေဖၚျပပါလုပ္ငန္းရပ္မ်ားတြင္ သံုးစြဲေစသင့္သည္။
၁။ တကၠသိုလ္ပညာေရး၊
၂။ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ား တည္ေဆာက္ ေရး (Infrastructure Development of the State)၊
၃။ သိပံၸၸႏွင့္ နည္းပညာတီထြင္ႀကံဆမႈကုိ အားေပးေသာ အဖဲြ႕အစည္းမ်ား Science and Technology Innovative Institutions ထူေထာင္ ေရး၊
၄။ အရည္အေသြးအပၚအေျခခံၿပီး ယွဥ္ၿပဳိင္မႈ ကုိအားေပးေသာ ဘ႑ာေရးဆုိင္ရာ အဖဲြ႕ အစည္းမ်ား ထူေထာင္ေရး၊
၅။ လူထုက်န္းမာေရးႏွင့္ လူသားလုံၿခဳံေရး၊
၆။ သဘာဝသံယဇာတမ်ား ထုတ္ယူသည့္အတြက္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္ လူထုအေပၚ သက္ေရာက္သည့္ ဆုိးက်ဳိးမ်ားကုိ ျပန္လည္ကုစားေပးေရးႏွင့္ ပ်က္စီးဆုံး႐ႈံးသြားေသာ ေဂဟစနစ္ကုိ ျပန္လည္္ ကုစားေရး။
(ဆ) သယံဇာတဝင္ေငြမ်ားႏွင့္ အျခားဝင္ေငြမ်ားကို စီမံခန္႔ခြဲေသာ ဘ႑ာေရးပူးတဲြ စီမံခန္႔ခဲြေရးအဖဲြ႔၊ ထိုဝင္ေငြမ်ားကို လက္ခံရရွိေသာ ျပည္ေထာင္စုအစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးအရ အသီးသီးတို႔ ရရွိလာ ေသာဝင္ေငြမ်ား တိက်မွန္ကန္စြာ သံုးစြဲျခင္း ရွိ/မရွိကို သီးျခားလြတ္လပ္ေသာ အျခားႏုိင္ငံမ်ားမွ ႏုိင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳစာရင္းစစ္အဖြဲ႕မ်ား အသံုးျပဳ၍ ႏွစ္စဥ္ပံုမွန္ စာရင္းစစ္ေဆးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္သြားရမည္။
(ဇ) ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခုိင္စြာ လည္ပတ္ႏုိင္ေရးႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔ဝင္ျပည္နယ္မ်ား အတြင္း အာဏာရွင္စနစ္ မေပၚထြန္းလာႏုိင္ေစရန္အတြက္ ေအာက္ပါတို႔ကိုေဖၚေဆာင္ရမည္။
၁။ အစိုးရအဆင့္ သံုးဆင့္လံုးအေနျဖင့္ အခြင့္အာဏာ အလြဲသံုးစားမႈမ်ား မျပဳႏုိင္ေစရန္အတြက္ ေစာင့္ၾကည့္ေထာက္ျပ ေဝဖန္ကာ လူထု၏အခြင့္အေရးမ်ားကို ကာကြယ္ေပးမည့္ စစ္မွန္သည့္ လူထုအသင္းအဖြဲ႕မ်ား (Civil Society Organization) ရပ္တည္ လႈပ္ရွားလည္ပတ္ႏုိ္င္ေစရန္ လိုအပ္သည္မ်ားကို ပံ့ပိုးေပးျခင္းႏွင့္
၂။ အေရးႀကီးသည္ဟု ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္က ဆံုးျဖတ္သည့္ကိစၥမ်ားတြင္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲမ်ားျဖင့္ တုိက္႐ုိက္ဒီမိုကေရစီကို က်င့္သံုးျခင္း။
V. အာဏာခြဲေဝျခင္း (Division of Power)
(က) ျပည္ေထာင္စုုအာဏာ
ေအာက္ပါအာဏာမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုတြင္ ထားရွိသည္။
၁။ ႏုိင္ငံျခားေရး
၂။ ေငြစကၠဴထုတ္လုပ္ေရး၊
၃။ စာတုိက္ႏွင့္ေၾကးနန္းဆက္သြယ္ေရး၊
၄။ ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရး၊
၅။ ျပည္ေထာင္စုုတရားေရးက႑၊
၆။ လူမႈဖူလုံေရး (ျပည္ေထာင္စုလူမႈဖူလုံေရး ဆုိင္ရာ ဥပေဒ)
၇။ စက္မႈလက္မႈက႑၊
၈။ အေျခခံအေဆာက္အဦးမ်ား၊
၉။ ေျမယာ (ေျမယာဆိုသည္မွာ ေျမ၊ သစ္ေတာ၊ ေရ၊ ေရလုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ သယံဇာတ အားလံုး ပါဝင္သည္)၊
၁၀။ ႏုိင္ငံသားဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊
၁၁။ ဆိပ္ကမ္းအခြန္ေကာက္ခံေရး၊
၁၂။ ျပည္ေထာင္စုု ဘ႑ာေရး။
(ခ) ျပည္နယ္အာဏာ
ေအာက္ပါအာဏာမ်ားသည္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ထားရွိသည္။
၁။ ရဲတပ္ဖြဲ႔ ႏွင့္ ျပည္နယ္လုံၿခံဳေရးတပ္၊
၂။ ပညာေရး၊
၃။ က်န္းမာေရး (ေဆးရုံ၊ ေဆးေပးခန္း၊ က်န္းမာေရး ဝန္ထမ္းခန္႔အပ္ျခင္း၊ ျပည္နယ္က်န္းမာေရး ဝန္ေဆာင္မႈ)၊
၄။ တရားေရးက႑ (ျပစ္မႈဆိုင္ရာဥပေဒ - Criminal Laws ႏွင့္ တရားမမႈ Civil Laws)၊
၅။ လူမႈဖူလုံေရး (ျပည္နယ္လူမႈဖူလုံေရးႏွင့္ က်န္ အာဏာမ်ားကုိ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ထားသင့္သည္)၊
၆။ ျပည္နယ္အေျခခံအေဆာက္အဦးမ်ား (Local Infrastructure)၊
၇။ ေျမယာ (Indigenous land title, land ownership rights)၊
၈။ ျပည္နယ္သားဆုိင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊
၉။ ျပည္နယ္တစ္ခုအတြင္း ေျမေပၚေျမေအာက္သယံဇာတမ်ား ရွာေဖြ ျခင္း၊ တူးေဖာ္ျခင္း၊ ထုတ္လုပ္ ျခင္းႏွင့္ ေရာင္းခ်ျခင္းမ်ား၊
၁၀။ လယ္သမားဆိုင္ရာ ဥပေဒျပဌာန္းခ်က္မ်ား။
(ဂ) ထပ္တူဥပေဒျပဳအာဏာအညႊန္း
ေအာက္ပါအာဏာမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားတြင္ ထားရွိသည္။ အမ်ဳိးသားလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ အသီးသီးတို႔သည္ ေအာက္စာရင္းပါကိစၥမ်ားတြင္ မိမိတို႔လႊြတ္ေတာ္တစ္ခုခ်င္းစီ အလိုက္ ထပ္တူဥပေဒျပဳပိုင္ခြင့္အာဏာ ရွိေစရမည္။
၁။ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုအတြင္း ေရာင္းဝယ္ခြန္၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းခြန္၊ အျမတ္ခြန္၊ ယစ္မ်ဳိးခြန္အပါအဝင္ အေကာက္အခြန္ဆိုင္ရာကိစၥရပ္မ်ား၊
၂။ သဘာဝပတ္ဝန္းက်င္ထိန္းသိမ္းေရး၊
၃။ မူးယစ္ထံုထိုင္းေဘးျဖစ္ေစတတ္ေသာ ေဆးဝါးမ်ား၊
၄။ ဖြားေသစာရင္းမွတ္ပံုတင္ျခင္း၊
၅။ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔ဝင္ ျပည္နယ္တစ္ခုအတြင္း၌ က်ေရာက္သည့္ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီ ျပည္ေထာင္စု၏ စြမ္းအင္စီမံ ကိန္းလုပ္ငန္းမ်ား၊ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းႀကီးမ်ား၊
၆။ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ ျပည္နယ္တစ္ခုအတြင္း ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတတူးေဖာ္ထုတ္ လုပ္ျခင္း၊ ေရာင္းခ်ျခင္း၊
၇။ ႏိုင္ငံျခားအစိုးရမ်ားႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ားမွ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီ ျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႔ဝင္ျပည္နယ္မ်ားသို႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း ဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္မ်ား၊
၈။ ေဒသဆိုင္ရာ ေရဒီယိုႏွင့္ ရုပ္ျမင္သံၾကား လုပ္ငန္းမ်ား၊
၉။ ဘဏ္ႏွင့္ အာမခံလုပ္ငန္းမ်ား၊
၁၀။ ေနအိမ္၊ ဥပစာ၊ ေျမယာ၊ ဖြားေသစာရင္း မွတ္ပံုတင္ျခင္းပိုင္ဆိုင္မႈ လႊဲေျပာင္းျခင္းဆိုင္ရာ ကိစၥရပ္ မ်ား၊
၁၁။ တကၠသိုလ္ႏွင့္ အသက္ေမြးဝမ္း ေက်ာင္းပညာေရးဆိုင္ရာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ား၊
၁၂။ ဖက္ဒရယ္ဒီမိုုကေရစီျပည္ေထာင္စု အဖြဲ႔ဝင္ျပည္နယ္တစ္နယ္မွတစ္နယ္သို႔ ျဖတ္သန္းစီးဆင္း လွ်က္ရွိေသာ ျမစ္မ်ားႏွင့္ေရေၾကာင္းဆိုင္ရာ စည္းမ်ည္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား၊ ျပည္တြင္းပင္လယ္ ေရေၾကာင္းႏွင့္ ကမ္း႐ုိးတန္းသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းသတ္မွတ္ခ်က္မ်ား (မီးရထား၊ သေဘၤာ၊ ေလယာဥ္ပ်ံ)၊
၁၃။ ဒုကၡသည္ေရးရာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးခိုလံႈခြင့္၊
၁၄။ ရာဇဝတ္မႈဥပေဒႏွင့္ တရားမက်င့္ထံုး ဥပေဒမ်ား၊
၁၅။ ျပည္ေထာင္စု ျပည္သူ႔ဝန္ထမ္းေလ့က်င့္ ေရး သင္တန္းမ်ား၊
၁၆။ အလုပ္သမားဆိုင္ရာ ဥပေဒျပဌာန္း ခ်က္မ်ား၊
၁၇။ ကုန္သြယ္ေရး၊
၁၈။ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရး၊
၁၉။ ထပ္တူဥပေဒျပဳအာဏာမ်ားတြင္ ျပည္နယ္မွလုုပ္ေဆာင္ႏိုုင္သည့္အခ်ိန္တြင္ ျပည္နယ္မ်ားမွ ျပန္လည္ရယူပိုုင္ခြင့္ရွိသည္။
VI. အခြန္ဘ႑ာႏွင့္ သယံဇာတခြဲေဝမႈ (Revenue and Resources Sharing)
(က) ထပ္တူဥပေဒျပဳအာဏာအညႊန္း
၁။ သဘာဝသယံဇာတ တူးေဖာ္ထုတ္လုပ္ျခင္းႏွင့္ ေရာင္းခ်ျခင္း၊ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံျခင္း၊ စြမ္းအင္ ထုတ္လုပ္ျခင္းတို႔အတြက္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳမည္ဆိုလွ်င္ သက္ဆိုင္ ေသာ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားကေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဳမည္ ဆိုလွ်င္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ေသာ္လည္းေကာင္း သေဘာတူညီၿပီးမွ ထိုဥပေဒ အာဏာ တည္ေစရမည္။
(က) ျပည္နယ္မ်ားမွရရွိေသာ အေကာက္ အခြန္ေငြမ်ားကုိ မွ်တစြာ အက်ဳိးခံစားခြင့္ ရွိရမည္။
(ခ) ျပည္ေထာင္စုအေကာက္အခြန္ဝင္ေငြမွ အနည္းဆုံး ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္းကို ျပည္နယ္မ်ားက ခံစား ခြင့္ရွိသည္။
(ဂ) ျပည္နယ္မ်ားအတြက္ ခြဲေ၀ရာတြင္ ၇၅-ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ လူဦးေရအေပၚ အေျခခံရမည္။
(ဃ) က်န္ ၂၅-ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ ဆင္းရဲမႈေလ်ာ႔ခ်ေရးႏွင့္ အေျခအခံအေဆာက္အဦး ဖြ႔ံၿဖိဳးမႈအေပၚ အေျခခံရမည္။
VII. ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာတရားရုံး (Constitutional Court)
(က) ဖက္ဒရယ္ႏွင့္ ျပည္နယ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒႏွင့္ ပတ္သက္ေသာအျငင္းပြားမႈမ်ားကို ေျဖရွင္း ေဆာင္ရြက္ရန္အတြက္ လြတ္လပ္ေသာဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ဆိုင္ရာတရားရုံးကို ဖြဲ႔စည္း ထူေထာင္ရမည္။
(ခ) ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္မ်ား၊ အစုိးရအဖြဲ႔ဝင္ မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမွ အဖြဲ႔အဝင္မ်ား မျဖစ္ေစရ။
(ဂ) ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားသူႀကီးမ်ား၏ သက္တမ္းသည္ အသစ္ ထပ္မံမတုိးႏုိင္ေသာ (Non-renewable) (၁၂) ႏွစ္ သက္တမ္းျဖစ္သည္။
(ဃ) ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာတရားသူႀကီးမ်ားကုိ ေအာက္ပါအတုိင္း ေရြးခ်ယ္ဖြဲ႔စည္းရမည္။
၁။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာတရားသူႀကီးအဖြဲ႔ကုိ တရားသူႀကီး (၉) ဦးျဖင့္ ဖြဲ႔စည္း ရမည္။
၂။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာတရားသူႀကီးမ်ားကုိ ၀န္ႀကီးခ်ဳပ္၊ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌမ်ားမွ (၄) ဦးစီ၊ ျပည္နယ္မ်ားစုေပါင္းကာ (၃) ဦး အဆုိျပဳၿပီး စုစုေပါင္း (၁၅) ဦး အမည္စာရင္းတင္သြင္းရမည္။ ၎ (၁၅) ဦးထဲမွ (၉) ဦးကုိ လႊတ္ေတာ္ (၂) ရပ္က ေရြးခ်ယ္ရမည္။
(င) ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ တရားသူႀကီးအဖြဲ႔ဝင္တစ္ဦးဦးသည္ ဥပေဒတစ္ရပ္ရပ္ကုိ ေဖာက္ဖ်က္ပါ က လြတ္လပ္ေသာ စုံစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္ဖြဲ႔ စည္းၿပီးစုံစမ္းစစ္ေဆးရမည္။ ေကာ္မရွင္၏ စုံစမ္း ေတြ႔ရွိခ်က္ကုိ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္သုိ႔ တင္ျပအစီရင္ခံရမည္။ စံုစမ္းစစ္ေဆးေရးေကာ္မရွင္၏ တင္ျပ ခ်က္အေပၚတြင္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္က ဆံုးျဖတ္ျခင္းျပဳလုပ္ရမည္။
VIII. လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ား (Armed Forces)
(က) လက္နက္ကိုုင္အဖြဲ႔အားလံုုးသည္ အရပ္သား အုုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္တြင္ (Civilian Supremacy) ထားရွိရမည္။
(ခ) ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ကို ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီး ေအာက္တြင္ထားရွိ၍ ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးသည္ အရပ္သားျဖစ္ရမည္။
(ဂ) ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္၊ ဒုကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ၾကည္း၊ ေရ၊ ေလ၊ ဦးစီးခ်ဳပ္ တုိ႔သည္ လူမ်ဳိး တမ်ဳိးစီျဖစ္ရမည္။
(ဃ) ရဲ၊ လံုၿခံဳေရး၊ ေထာက္လွမ္းေရးမ်ားကို ျပည္ထဲေရးဝန္ႀကီးေအာက္တြင္ ထားရွိရမည္။
(င) ျပည္ေထာင္စုုတြင္ တပ္မေတာ္တစ္ခုု တည္းသာထားရွိရမည္။
(စ) ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ကိုု စီမံကြပ္ကဲရန္ စစ္ဦးစီးေကာ္မီတီတစ္ရပ္ကိုု ျပည္နယ္မ်ားမွ တူညီေသာ ကိုုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းရမည္။
(ဆ) ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္အဆင့္တိုင္းတြင္ ျပည္နယ္မ်ား အခ်ိဳးက်ပါဝင္ရမည္။
(ဇ) ျပည္နယ္လံုၿခံဳေရးတပ္မ်ားႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုတပ္မေတာ္ အျမဲတမ္း/အခ်ိန္ျပည့္ စုေပါင္းအင္အားသည္ ျပည္ေထာင္စုလူဦးေရ၏ (၀.၅%) ေအာက္ တြင္ရွိရမည္။
(စ်) ျပည္နယ္လံုုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႔ ထားရွိခြင့္ရွိေစရမည္။ ၎အား ျပည္နယ္အစိုုးရမွ အုုပ္ခ်ဳပ္ကြပ္ကဲ ရမည္။ ႏိုုင္ငံ လံုုၿခံဳေရး အေရးေပၚအေျခအေနတြင္ ျပည္ေထာင္စုုအစိုုးရမွ ျပည္နယ္လံုၿခံဳေရးတပ္ဖြဲ႕မ်ား၏ အင္အား ကို အသံုုးျပဳခြင့္ရွိရမည္။
(ည) ျပည္ေထာင္စုုႏွင့္ ျပည္နယ္ ရဲတပ္ဖြဲ႔ ထားရွိရမည္။
IX. ေရြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ပံုစနစ္ (Electoral System)
၁။ အမ်ားစုအႏိုုင္ရသည့္စနစ္ (Plurality System)
၂။ ၅၀ + ၁ % စနစ္ (အမ်ားဆံုုးအႏိုုင္ရသူႏွစ္ဦး ျပန္ၿပီးအေရြးေကာက္ခံသည့္စနစ္ - True Majority)
၃။ အခ်ိဳးက်စနစ္ (Proportional Representation)
၄။ Alternative Voting (aka) Instant Runoff Voting
X. အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုျခင္း (Concepts)
(က) ဒီမိုကေရစီ
၁။ ပါတီစံုုဒီမိုုကေရစီစနစ္ျဖစ္ရမည္။
၂။ ျပည္ေထာင္စုအဖဲြ႔ဝင္ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ ယင္းျပည္နယ္မ်ားရွိ ျပည္သူလူထုမ်ားသည္ အခ်ဳပ္အျခာ အာဏာ၏ မူရင္းပုိင္ရွင္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။
၃။ လူ႔အခြင့္အေရးကိုု ေဖၚေဆာင္ေပးသည့္ ဒီမိုုကေရစီ ျဖစ္ရမည္။
၄။ တရားဥပေဒစိုုးမိုုးေရး၊ လြတ္လပ္သည့္ တရားစီရင္ေရး၊ ဥပေဒေရွ႕ေမွာက္တြင္ တန္းတူညီမွ်မႈရွိရ မည္။
၅။ လွ်ိဳ႕ဝွက္၊ တိုက္႐ိုက္၊ ပံုုမွန္၊ လြတ္လပ္ၿပီး တရားမွ်တေသာေရြးေကာက္ပြဲရွိရမည္။
၆။ ႏိုုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ စီးပြားေရးျဖစ္စဥ္တြင္ ျပည္သူလူထုုမွ လြတ္လပ္စြာ ပါဝင္ခြင့္ ရွိရမည္။
၇။ တာဝန္ခံမႈ၊ တာဝန္ယူမႈႏွင့္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈရွိရမည္။
(ခ) တန္းတူေရး (Equality)
ႏိုုင္ငံသားတိုုင္းသည္ ႏိုုင္ငံေရး၊ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ တရားဥပေဒေရး၊ ကိစၥရပ္မ်ားတြင္ လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ က်ား-မ၊ ခြဲျခားျခင္းမရွိဘဲ တန္းတူအခြင့္အေရးရွိေစရမည္။
(ဂ) ကိုယ္ပိုုင္ျပဌာန္းခြင့္ (Self-determination)
၁။ ျပည္ေထာင္စုုႏွင့္သက္ဆိုုင္ေသာ အာဏာမ်ားႏွင့္ ပူးတြဲအာဏာမ်ားကိုုသတ္မွတ္ၿပီး က်န္အာဏာ မ်ားကိုု ျပည္နယ္မ်ားမွ ျပဌာန္းပိုုင္ခြင့္ရွိေစရမည္။
၂။ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႕ဝင္ျပည္နယ္မ်ားသည္ ကိုယ္ပိုင္ျပဌာန္းခြင့္ အခြင့္အေရး အျပည့္အဝရွိသည္။
PDF File Download Link >>> https://www.docdroid.net/en…/federal-key-principles.pdf.html
EmoticonEmoticon