ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာေစဖို႔အတြက္ အစိုးရအေနနဲ႔ က႑ေပါင္းစံုမွာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ေျဖေလ်ာ့မႈေတြလုပ္ဖို႔ လိုအပ္လာၿပီလို႔ City Mart Holding ရဲ႕ မန္ေနဂ်င္းဒါ႐ိုက္တာ ေဒၚဝင္းဝင္းတင့္က အၾကံျပဳတိုက္တြန္းထားပါတယ္။
ဝင္းဝင္းတင့္ ေရးသားသည္။
ျမန္မာ့စီးပြားေရးကို အက်ဳိးျပဳႏိုင္တဲ့ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမယ့္သူေတြကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္ဖို႔ အစိုးရအေနနဲ႔ ဘ႑ာေရး၊ ကုန္သြယ္ေရး၊ အိမ္ျခံေျမလုပ္ငန္းနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ေပၚလစီေတြကို ခ်ိန္ညွိေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။
လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ ၂၀ ကာလအတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ႀကီးမားတဲ့ ေျပာင္းလဲမႈႀကီးေတြကို ကြ်န္မတို႔ မ်က္ျမင္ေတြ႕ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒီႏွစ္မွာေတာ့ အႀကီးမားဆုံး ေျပာင္းလဲမႈ အေနနဲ႔ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (NLD) ပါတီ ေရြးေကာက္ပြဲမွာ အႏိုင္ရၿပီး အစိုးရသစ္အျဖစ္ ဖြဲ႔စည္းႏိုင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ NLD ဟာ ျပည္သူဆီက အျပည့္အဝ ေထာက္ခံအားေပးမႈရရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
NLD အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတဲ့ စီးပြားေရးမူဝါဒ အေသးစိတ္ကို မသိရွိရေသးေပမယ့္ လြန္ခဲ့တဲ့ ငါးႏွစ္အတြင္းက ရရွိလာတဲ႔ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးေရး တိုးတက္မႈေတြကို ဆက္လက္တိုုးျမွင့္ရရွိေအာင္ NLD အစိုးရက ေဆာင္ရြက္ႏိုင္လိမ့္မယ္လို႔ ယုံၾကည္ေနပါတယ္။
ဒီလိုတိုးတက္မႈရေအာင္ ဘယ္လိုလုပ္သင့္တယ္ဆိုတာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကၽြန္မရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္သက္ အႏွစ္ ၂၀ သက္တမ္း အေတြ႕အၾကံဳေတြကေန ထုတ္ႏုတ္ၿပီး တင္ျပခ်င္ပါတယ္။ အဓိကကေတာ့ ကြ်န္မတို႔လုပ္ငန္းနဲ႔ အမ်ားဆုံးသက္ဆိုင္တဲ့ နယ္ပယ္ေတြ ျဖစ္တဲ့ ေငြေၾကးအရင္းအႏွီး၊ ကုန္သြယ္ေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ အိမ္ျခံေျမလုပ္ငန္းနဲ႔ စီးပြားေရး လုပ္ငန္း စည္းမ်ဥ္းေတြအေပၚ အာ႐ံုထားၿပီး သံုးသပ္တင္ျပလိုပါတယ္။
ကြ်န္မရဲ႕ အဆိုျပဳခ်က္အမ်ားစုက ကန္႔သတ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ေရးျဖစ္ပါတယ္။ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းအသစ္ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြကို ထပ္မံၿပီး မျပ႒ာန္းေရးပါ။ ဒါကဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုေတာ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ မ်ားျပားလြန္းတာက တရားမဝင္ကုန္သြယ္မႈနဲ႔ တာဝန္မဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို သြယ္ဝိုက္ၿပီး အားေပးသလို ျဖစ္ေစတယ္လို႔ ယုံၾကည္လို႔ပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၱယားႀကီးဟာ အင္အားနည္းတဲ့ အေျခအေနမွာ ရွိေနေသးတယ္ဆိုတာ ကြ်န္မတို႔လက္ခံရပါမယ္။ သူတို႔ဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တည္ဆဲစည္းကမ္း၊ ဥပေဒ အမ်ားအျပားကို အာဏာသက္ေရာက္မႈရွိေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏိုင္ျခင္း အျပည့္အဝ မရွိေသးပါဘူး။ အဲဒီအေျခအေနရဲ႕ဂယက္ဟာ တာဝန္သိတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကေတာ့ တည္ဆဲစည္းမ်ဥ္း ဥပေဒေတြကို လိုက္နာဖို႔ ခက္ခက္ခဲခဲ စရိတ္မ်ားက်ခံၿပီး အားထုတ္ေနၾကရခ်ိန္မွာ တရားမဝင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြနဲ႔ တာဝန္ယူမႈနည္းတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကေတာ့ ဒီလိုစည္းကမ္း ဥပေဒေတြကို ေရွာင္ၾကဥ္ႏိုင္တဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ရွိေနတဲ့အတြက္ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈမွာ ၎တို႔ကို တစ္ပန္းသာေစပါတယ္။
လြန္ခဲ့တဲ့ အႏွစ္ ၂၀ ကာလအတြင္းက ဆိုရွယ္လစ္စီးပြားေရးစနစ္ကေန တံခါးဖြင့္ စီးပြားေရးအသြင္ ေျပာင္းလိုက္ၿပီးေနာက္ ပုဂၢလိကစီးပြားေရးက႑ဟာ တိုးတက္လာခဲ့ပါတယ္။ တံခါးဖြင့္စီးပြားေရးစနစ္ ပီပီျပင္ျပင္မဟုတ္ခဲ့ေပမယ့္ စီးပြားေရးတံခါးဖြင့္ျခင္းနဲ႔ ပုဂၢလိကစီးပြားေရး လုပ္ကိုင္ခြင့္ အစပ်ိဳးခဲ့ၿပီး တိုင္းျပည္စီးပြားေရး တိုးတက္သင့္သေလာက္ တိုးတက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အျခားဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးနဲ႔ ဖြံ႔ၿဖိဳးဆဲႏိုင္ငံေတြ၊ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးခရီးက အခုမွ အစပ်ိဳးကာစမွာပဲ ရွိေနေသးတယ္လို႔ ေျပာၾကားေနၾကတဲ့ ကၽြမ္းက်င္သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားရဲ႕ အဆိုကို ကြ်န္မသေဘာတူပါတယ္။
ႏိုင္ငံရဲ႕ ႂကြယ္ဝမႈဟာ လူနည္းစုရဲ႕ လက္ထဲမွာပဲရွိေနခဲ့တာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ၾကာေနခဲ့ပါၿပီ။ ဒီလိုျဖစ္ေနတာက တိုင္းျပည္ေရရွည္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ အႏုတ္လကၡဏာ သက္ေရာက္မႈ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ ကြ်န္မတို႔ ကိုယ္ေတြ႔ ျမင္ခဲ့ၿပီးပါၿပီ။ ႏိုင္ငံရဲ႕ ႂကြယ္ဝမႈကို ျပည္သူအမ်ားထံ မွ်ေဝႏိုင္ဖို႔က အေရးႀကီးသလို အဲဒီလိုျဖစ္ဖို႔အတြက္ အခ်ိန္ေတာ့ယူရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ဖက္မွာလည္း စီးပြားေရးေပၚလစီေတြကို ခ်မွတ္တဲ့အခါ ခ်မွတ္သူေတြအေနနဲ႔ ျပည္သူအမ်ား အက်ိဳး ရွိႏိုင္ေရး (Inclusiveness)၊ ညီတူညီမွ် တိုးတက္ႏိုင္ေရး (Shared Growth) ေတြျဖစ္ဖို႔ကို အာ႐ုံစိုက္ဖို႔ မျဖစ္မေန လိုအပ္ပါတယ္။
ျမန္မာစြန္႔ဦးတီထြင္ လုပ္ငန္းရွင္ေတြအေနႏွင့္ ႏိုင္ငံရဲ႕ စက္႐ုံေတြ၊ အေျခခံ အေဆာက္အအံုေတြ၊ ဆိုင္ေတြ၊ ဟိုတယ္ေတြနဲ႔ စီးပြားေရးက႑ေတြမွာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံဖို႔၊ စီးပြားေရးလုပ္ကိုင္ဖို႔ ဆႏၵအိပ္မက္ေတြ ရွိပါတယ္။ သူတို႔ေတြသာ သူတို႔ရဲ႕ ဆႏၵအိပ္မက္ေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ ႏိုင္မယ္ဆိုလွ်င္ ဒါဟာ အလြန္မ်ားျပားတဲ့ အလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမ်ားစြာကို ျဖစ္ေပၚေစၿပီး ႏိုင္ငံအတြက္ တူညီတဲ့ ႂကြယ္ဝမႈဆီကို ဦးတည္ပါလိမ့္မယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔ဒီလိုလုပ္ဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ႔ ေငြေၾကးအရင္းအႏွီးကို ရႏိုင္တဲ့အခြင့္အေရး အလြန္နည္းေနပါတယ္။ အေၾကာင္းရင္း ႏွစ္ခု ရွိပါတယ္။ တစ္ခုက သူတို႔ဟာ ႏိုင္ငံတကာဘဏ္ေတြဆီက ေငြမေခ်းႏိုင္ပါဘူး။ ဒုတိယ တစ္ခ်က္ကေတာ့ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြ အေပၚခ်မွတ္ထားတဲ့ ဗဟုိဘဏ္ရဲ႕ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြက တင္းက်ပ္လြန္းပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘဏ္ခြဲဖြင့္ဖို႔ ႏိုင္ငံတကာဘဏ္ေတြကို လိုင္စင္ခ်ထား ေပးခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျမန္မာေတြပိုင္တဲ့ ကုမၸဏီေတြကို တိုက္႐ိုက္ေငြေခ်းခြင့္ကိုေတာ့ ပိတ္ပင္ထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာကုမၸဏီေတြက ေငြေခ်းဖို႔ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြကသာ ေခ်းခြင့့္ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း လုပ္ငန္းေတြက လိုအပ္တဲ့ပမာဏကို ေငြေခ်းေပးဖို႔ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြကို တင္းက်ပ္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြနဲ႔ တားျမစ္ထားျပန္ပါတယ္။ အသိသာဆုံးစိန္ေခၚမႈကေတာ့ ဘဏ္ေတြအေပၚ သတ္မွတ္ထားတဲ့ အျမင့္ဆုံးေငြေခ်းႏႈန္း ၁၃ ရာခိုင္ႏႈန္းနဲ႔ ေခ်းရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။
ျပည္ပရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈေတြကို ဖိတ္ေခၚေနသလို ျပည္ပစီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ျမန္မာျပည္ထဲ တျဖည္းျဖည္း ဝင္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ျပည္တြင္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြကေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ဖို႔အတြက္ ႐ုန္းကန္ေနရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ ကြ်န္မတို႔က အရင္းအႏွီး ရရွိႏိုင္ဖို႔အတြက္ ခက္ခဲလွသလို အတိုးႏႈန္းကလည္း ျမင့္မားတာေၾကာင့္၊ အရင္းအႏွီး ရရွိႏိုင္ဖို႔၊ ရင္းႏွီးဖို႔ခက္ခဲေနတာနဲ႔တင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ဖို႔ ခက္ခဲလွပါတယ္။ ႏိုင္ငံတစ္ခုဟာ သူရဲ႕ ျပည္တြင္းစီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြအေပၚ ခြဲျခား မဆက္ဆံသင့္ပါဘူး။
ေငြေခ်းယူရတဲ့ အတိုးႏႈန္းျမင့္မားမႈဟာ ေငြေၾကးအရင္းအႏွီး ရႏိုင္ဖို႔အတြက္ တစ္ခုတည္းေသာ စိန္ေခၚမႈေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြက ေငြေခ်းဖို႔ဆိုရင္ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ မေျပာင္းေရႊ႕ႏိုင္တဲ့ အိမ္ျခံေျမေတြကို အေပါင္ထားရပါတယ္။ တျခားႏိုင္ငံေတြနဲ႔ မတူတာက အျခား ကုန္ပစၥည္းေတြလို၊ ေငြစာရင္းေႂကြးက်န္လို ေရႊ႕ေျပာင္းႏိုင္တဲ့ပိုင္ဆိုင္မႈေတြကို အာမခံအျဖစ္ထားၿပီး ေငြေခ်းယူလို႔ မရပါဘူး။ ဒါ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာလုပ္ငန္းေတြအေနနဲ႔ ေခ်းယူႏိုင္တဲ့ေငြပမာဏက အိမ္ျခံေျမ ပိုင္ဆိုင္မႈအေပၚမွာပဲ အကန္႔အသတ္ျဖစ္ေနပါတယ္။
ေငြေၾကးအရင္းအႏွီးအခက္အခဲအတြက္ ကၽြန္မမွာ အဆိုျပဳခ်က္ႏွစ္ခု ရွိပါတယ္။ ပထမတစ္ခုက ျပည္တြင္းကုမၸဏီေတြကို ႏိုင္ငံတကာဘဏ္ေတြဆီက ေငြေခ်းယူခြင့္ျပဳေပးဖို႔ျဖစ္ၿပီး ဒုတိယကေတာ့ ျပည္တြင္းဘဏ္မ်ားက ေငြေခ်းေပးတဲ့အေပၚ ခ်မွတ္ထားတဲ့ စည္းမ်ဥ္းေတြကို ေျဖေလွ်ာ့ေပးဖို႔ပါ။ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြကို ေခ်းေငြစြန္႔စားမႈ (Credit Risk) အေပၚ အကဲျဖတ္ခြင့္ ေပးသင့္ၿပီး သင့္ေလ်ာ္တဲ့ အတိုးႏႈန္းလည္း ခ်မွတ္ခြင့္ ေပးသင့္ပါတယ္။
တျခားႏိုင္ငံက ဘဏ္လုပ္ငန္းေတြလိုပဲ ေခ်းေငြရာဇဝင္မရွိတဲ့ တစ္ဦးခ်င္းစီအတြက္ အတိုးႏႈန္း ၁၃ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ဟာ သင့္ေတာ္ႏိုင္ေပမယ့္ လက္က်န္ေငြလည္း အားေကာင္းၿပီး ရွည္လ်ားတဲ့ ကုန္သြယ္ေရးသမိုင္းေၾကာင္းရွိတဲ့ လုပ္ငန္းမ်ိဳးေတြကိုေတာ့ ယခုထက္ပိုသက္သာတဲ့ အတိုးႏႈန္းမ်ိဳး သတ္မွတ္တာသာ ျဖစ္သင့္ပါတယ္။ ေရႊ႕ေျပာင္းႏိုင္တဲ့ ပိုင္ဆိုင္တဲ့အရာေတြကိုလည္း အာမခံအျဖစ္ လက္ခံေပးဖို႔ ျပည္တြင္းဘဏ္ေတြကို ခြင့္ျပဳသင့္ပါတယ္။
စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြ မ်ားျပားလြန္းျခင္းက ကုန္သြယ္ေရးက႑အေပၚ ႀကီးမားတဲ႔ ဆိုးက်ဳိး႐ိုက္ခတ္မႈရွိေနၿပီး တရားမဝင္ကုန္သြယ္ေရးကိုလည္း သြယ္ဝိုက္အားေပးေစပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ တရားမဝင္ကုန္သြယ္ေရး ပမာဏကို ဘယ္သူမွ မသိႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေပမယ့္ အေမရိကန္ေဒၚလာ ဘီလ်ံမ်ားစြာရွိမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းႏိုင္ပါတယ္။ ႀကီးမားတဲ့ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈေတြေၾကာင့္ ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ မ်ားစြာဆံုးရႈံးေစသလို စီးပြားေရးလုပ္ကိုင္သူေတြ အားလံုးအတြက္လည္း ႀကီးမားတဲ့ ျပႆနာေတြကိုျဖစ္ေစပါတယ္။
တရားမဝင္ကုန္သြယ္မႈေၾကာင့္ ျပည္သူ႔ဝန္ေဆာင္မႈနဲ႔ တိုင္းျပည္ရဲ႕ အေျခခံအေဆာက္အအုံေတြ တည္ေဆာက္ဖို႔အတြက္ လိုအပ္တဲ႔အခြန္ဘ႑ာေတြ ေပ်ာက္ဆုံးေနပါတယ္။ တရားဝင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကလည္း ဒုကၡေရာက္ေနပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လည္းဆိုေတာ့ တရားမဝင္ ကုန္သည္ေတြနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ဖို႔ သူတို႔အတြက္ ခက္ခဲေနလို႔ပါ။ တရားဝင္ မတင္သြင္းႏိုင္တဲ့ ကုန္ေတြ၊ အခြန္မဲ့ကုန္ေတြကို တရားမဝင္တင္သြင္းေနေတာ့ ယွဥ္ၿပိဳင္ၿပီးလုပ္ကိုင္ဖို႔ မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ေနာက္ၿပီး အဲဒီပစၥည္းေတြက အရည္အေသြးနိမ့္ၿပီး အႏၱရာယ္မကင္းတဲ့ပစၥည္းလည္း ျဖစ္ႏိုင္ေတာ့ စားသုံးသူေတြအတြက္လည္း ေဘးဥပါဒ္ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။
ပထဝီအေနအထားအရ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈအတြက္ နယ္စပ္ေတြကို ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ၾကပ္ရာမွာ စိန္ေခၚမႈေတြရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ပိုမိုေကာင္းမြန္တဲ့ စီမံမႈေတြျပဳလုပ္ၿပီး တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈကို ကန္႔သတ္လို႔ရပါတယ္။ ပထမဆုံးက ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္မႈနဲ႔ ျပည္ပကေန ကုန္ပစၥည္းတင္သြင္းမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒေတြက မ်ားျပား ႐ႈပ္ေထြးလြန္းပါတယ္။ ျပည္တြင္းကုန္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္သူေတြေတာင္ စည္းမ်ဥ္းအားလုံးကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မသိၾကပါဘူး။
ကုန္ပစၥည္းတင္သြင္းတဲ့အပိုင္းမွာ စိန္ေခၚမႈေတြက ပိုၿပီးႀကီးမားပါတယ္။ သြင္းကုန္ အခြန္ေတြနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ေစ်းႏႈန္းသတ္မွတ္မႈေတြက အမ်ိဳးမ်ိဳးကြဲျပားေနပါတယ္။ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမႈနဲ႔ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈေတြက ျဖစ္ေပၚေနဆဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အစားအစာနဲ႔ ေဆးဝါး ကုန္ပစၥည္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ေျပာရရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အစားအေသာက္ႏွင့္ ေဆးဝါးႀကီးၾကပ္ကြပ္ကဲေရးဦးစီးဌာန (FDA) ဆီက ေထာက္ခံခ်က္ရရွိေရးလုပ္ငန္းစဥ္က ႀကီးမားတဲ့ ၾကန္႔ၾကာမႈနဲ႔ အခက္အခဲေတြ ရွိပါတယ္။ ဆိပ္ကမ္းေတြမွာ ျပည့္က်ပ္ပိတ္ဆို႔မႈေတြ၊ စြမ္းေဆာင္ရည္ အားနည္းတာေတြကိုလည္း ေတြ႔ရွိေနရပါတယ္။
ဥပေဒကို လိုက္နာက်င့္သုံးေအာင္ ထိန္းမတ္ေပးမယ့္ လူေတြအမွန္တကယ္ လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။
ဒါကေတာ့ တရား႐ုံးေတြနဲ႔ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ အခန္းက႑ပါပဲ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြက တရားစီရင္မႈစနစ္ကို ယုံၾကည္မႈမရွိၾကပါဘူး။
အေျခအေနကို သံုးသပ္ရမယ္ဆိုလွ်င္ စနစ္တက်နဲ႔ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားနဲ႔အညီ လုပ္ကိုင္လိုသူေတြအတြက္ အရမ္းတင္းၾကပ္တဲ့ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းေတြနဲ႔ ခက္ခဲမႈေတြကိုျဖစ္ေစၿပီး အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈကို မတိုက္ဖ်က္ႏိုင္ျခင္း၊ စီမံခန္႔ခြဲမႈအားနည္းျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ဥပေဒျပင္ပကေန လုပ္ကိုင္လိုသူေတြအေနျဖင့္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္း လုပ္ကိုင္လိုသူမ်ားထက္ ပို၍အဆင္ေျပ လုပ္ကိုင္ႏိုင္သည့္ အေနအထားမ်ိဳး ျဖစ္ေစပါတယ္။ ဥပမာအားျဖင့္ တရားဝင္တင္သြင္းသည့္ စားေသာက္ကုန္ပစၥည္းမ်ားအတြက္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအဆင့္ဆင့္ကို ခက္ခဲစြာ အခ်ိန္ယူ ေငြကုန္ ေဆာင္ရြက္မွသာလွ်င္ တင္သြင္းခြင့္ျပဳေသာ္လည္း၊ ျပည္ပကေန တရားမဝင္တင္သြင္းလာတဲ့ စားေသာက္ကုန္ေတြ၊ ျပည္တြင္းထုတ္ ေဘးအႏၱရာယ္ကင္းရွင္းျခင္းမရွိေသာ က်န္းမာေရးႏွင့္ ညီညြတ္မႈမရွိေသာ စားေသာက္ကုန္ေတြက ျမန္မာႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ေရာက္ရွိျပန္႔ႏွံ႔ေနသည့္ အေနအထားအတြက္ မည္သူကမွ တာဝန္ယူ၍ မည္သူက တာဝန္ရွိသည္ကို ယခုအခ်ိန္ထိ ကြဲျပားစြာ အေျဖထုတ္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသးေသာ အေျခအေနျဖစ္ပါတယ္။ အေရးယူမႈေတြ ျပဳလုပ္ရာမွာလည္း တေျပးညီမရွိျခင္း၊ တစ္သတ္မတ္တည္း မရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕ကုန္သည္မ်ားသာ ပစ္မွတ္ထားခံရၿပီး အခ်ိဳ႕ကုန္သည္ေတြကိုေတာ့ မသိက်ိဳးကၽြန္ ျပဳထားပါတယ္။ အေရးယူမႈေဆာင္ရြက္ရန္ လိုအပ္ခ်ိန္တြင္္ အေရးယူလိုသူေပၚတြင္သာ ပစ္မွတ္ထား ေဆာင္ရြက္ၿပီး မွ်တမႈမရွိေသာ အေနအထား ျဖစ္သည့္အတြက္ေၾကာင့္ အစိုးရအုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားႏွင့္ ျပည္သူလူထုအၾကား ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ႏိုင္ျခင္း မရွိေသးပါ။
အထက္ပါစိန္ေခၚမႈေတြရွိေနတဲ့ တရားမဝင္ကုန္သြယ္မႈကို ကိုင္တြယ္ဖို႔ အစိုးရက ဘာေတြ လုပ္ႏိုင္မလဲ။ ကၽြန္မေစာေစာက ေျပာခဲ့သလို အဓိကေျဖရွင္းေပးႏိုင္တဲ့ အခ်က္က စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ေလွ်ာ့ခ်ေရးပါပဲ။ တကယ္လို႔သာ အစိုးရက ကုန္သည္ေတြအတြက္ တရားဝင္ လမ္းေၾကာင္းေတြကို အသုံးျပဳႏိုင္ဖို႔ လြယ္ကူသက္သာေအာင္ လုပ္ေပးမယ္ဆိုရင္ ကုန္သည္ အမ်ားစုကလည္း အဲဒီလမ္းေၾကာင္းေတြအတိုင္း သြားၾကမွာပါ။ အစိုးရယႏၱယား ျပဳျပင္ရာမွာ အခ်ိဳ႕ေသာ အစိုးရလုပ္ငန္းက႑ေတြမွာ One Stop Service ထူေထာင္ၿပီး တစ္ေနရာတည္းမွာ သက္ဆိုင္တဲ့ လုပ္ငန္းမ်ားအားလံုး ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေအာင္နဲ႔ ရွင္းလင္းလြယ္ကူေစတဲ႔ လုပ္ငန္းစဥ္ ေတြ ရွိေနျခင္းတို႔ရဲ႕ အက်ဳိ္းေက်းဇူးကို ကၽြန္မတို႔ ရရွိထားပါတယ္။ အဲဒီလိုပဲ ကုန္သြယ္ေရး က႑မွာလည္း ဒါမ်ဳိးျပဳျပင္မႈေတြ ရွိသင့္ပါတယ္။
ျပည္ပက တရားမဝင္တင္သြင္းဖို႔ ပိတ္ပင္ထားတဲ့ ေစ်းကြက္အတြင္း ဝယ္လိုအားရွိေနတဲ့ သြင္းကုန္ပစၥည္းေတြ ရွိေနပါတယ္။ သာဓကျပရရင္ေတာ့ ႏိုင္ငံျခားဝီစကီလို အရက္ေတြေပါ့။ ဒီလို ႏိုင္ငံျခားအရက္ေတြဟာ အေကာက္ခြန္မဲ့ဆိုင္ေတြနဲ႔ ဟိုတယ္လမ္းေၾကာင္းေတြအတြက္ပဲ တရားဝင္ တင္သြင္းခြင့္ေပးထားပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အားလံုးသိေနတဲ့အတိုင္း ဒီကုန္ပစၥည္းေတြဟာ တစ္ႏိုင္ငံလံုးမွာ ေရာင္းခ်ေနၿပီး ေမွာင္ခိုေစ်းကြက္ႀကီး ျဖစ္ေနပါတယ္။ တကယ္လို႔သာ အစိုးရက တရားဝင္ တင္သြင္းခြင့္ေပးလိုက္ရင္ အခြန္ေတြအမ်ားႀကီးရၿပီး ကုန္ပစၥည္းေတြအေပၚမွာ သင့္ေလ်ာ္တဲ့ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြကိုလည္း လုပ္ႏိုင္ပါလိမ္႔မယ္။
အိမ္ျခံေျမလုပ္ငန္းကလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူေတြ ၾကံဳေတြ႕ေနရတဲ႔ ေနာက္ထပ္ စိန္ေခၚမႈတစ္ခုပါ။ ကြ်န္မတို႔မွာ ေျမယာကို မွတ္ပုံတင္ဖို႔အတြက္ ေကာင္းမြန္တဲ႔စနစ္တစ္ခု မရွိပါဘူး။ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူတစ္ဦးက ေျမကြက္ကို ဝယ္ယူရင္ ပိုင္ဆိုင္မႈအမည္လႊဲေျပာင္းမႈက ေျခာက္လေက်ာ္ေလာက္ ၾကာတတ္ပါတယ္။ အာရွရဲ႕ တျခားႏိုင္ငံေတြကလို ေခတ္မီ အီလက္ထေရာနစ္ ေျမယာစနစ္တစ္ခု ဖြံ႔ၿဖိဳးလာေအာင္ ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရက လုပ္ေပးေစခ်င္ပါတယ္။
ဒါနဲ႔ဆက္ႏြယ္ၿပီးေျပာရရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အလႊာအထပ္ အမည္ေပါက္ဝယ္ယူဖို႔ (Strata Title) စနစ္ စနစ္တက် မရွိပါဘူး။ ဒါကဘာကိုဆိုလိုသလဲဆိုေတာ့ အေဆာက္အအုံတစ္ခုက တိုက္ခန္းတစ္ခုကို ဝယ္ခ်င္တဲ႔ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူတစ္ဦးဟာ တရားဝင္အမည္ေပါက္ကို အစိုးရဆီမွာ မွတ္ပံုတင္လို႔ မရႏိုင္ပါဘူး။ သင့္ေလ်ာ္တဲ့တိုက္ခန္း ပိုင္ဆိုင္ခြင့္နဲ႔ ဘုံပိုင္ဆိုင္မႈစနစ္တစ္ခုကို မိတ္ဆက္သင့္ပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အသုံးမျပဳတဲ့ ေျမျပႆနာေတြကိုလည္း ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႔ျမင္ႏိုင္ပါတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း၊ စက္မႈလုပ္ငန္းအတြက္ အသုံးျပဳႏိုင္တဲ့၊ အသံုးျပဳသင့္တဲ့ ေျမကြက္အလြတ္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီေျမကြက္ေတြေပၚမွာ လုပ္ငန္းေတြလုပ္ဖို႔ ေစ်း အဆမတန္ ႀကီးျမင့္တဲ့အတြက္ အသံုးမျပဳႏိုင္ၾကပါဘူး။ စီးပြားေရးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ ႀကီးမားစြာ အဟန္႔အတားျဖစ္ေစတဲ့ အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ေျမပိုင္ရွင္ေတြကို သူတို႔ရဲ႕ေျမကို တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖိဳးေအာင္ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္တာ၊ ေျမေပၚမွာ အေဆာက္အဦး ေဆာက္တာ၊ ေရာင္းတာ၊ ငွားတာေတြ အစရွိတဲ့ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ခ်င္လာေအာင္ တြန္းအားေပးတဲ့ မက္လုံးေတြနဲ႔ ေပၚလစီခ်မွတ္သူေတြက ကိုင္တြယ္ေစခ်င္ပါတယ္။ အစိုးရအေနနဲ႔ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈမရွိတဲ့ စက္မႈဇုံေျမနဲ႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေျမေတြအေပၚမွာ ေျမခြန္ေကာက္ႏိုင္ဖို႔အတြက္လည္း ထည့္သြင္း စဥ္းစားသင့္ပါတယ္။
ေနာက္ဆုံးအေနနဲ႔ တင္ျပခ်င္တာကေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ ေယဘုယ် နည္းဥပေဒသ၊ လုပ္ထံုးလုပ္နည္း စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ျပႆနာေတြပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ကမၻာ့ဘဏ္ရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ေဆာင္ဖို႔ လြယ္ကူတဲ့ႏိုင္ငံမ်ား စစ္တမ္း- ၂၀၁၆ အရ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေပါင္း ၁၉၀ ႏိုင္ငံမွာ အဆင့္ ၁၇၀ ရွိၿပီး အာဆီယံႏိုင္ငံေတြအားလံုးရဲ႕ ေအာက္ဆံုးအဆင့္မွာ ရွိေနပါတယ္။
စာခ်ဳပ္စာတမ္းမ်ားအား အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈရွိေစတာေတြ၊ အနည္းစု ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူေတြကို အကာအကြယ္ေပးတာေတြနဲ႔ ေဒဝါလီခံမႈေတြကို ေျဖရွင္းေပးတာလို အခက္အခဲေတြကို ကုစားေပးဖို႔စတဲ့ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး အပိုင္းေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ မ်ားျပားတဲ့ ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြကို အစိုးရက လုပ္ရမွာပါ။ ဒီႏွစ္အေစာပိုင္းကပဲ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အႏုညာတ စီရင္ဆံုးျဖတ္ျခင္းဥပေဒကို ျပ႒ာန္းခဲ႔ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈဥပေဒဟာ အတည္ျပဳမယ့္ လုပ္ငန္းစဥ္ထဲမွာ ရွိေနပါတယ္။ ကုမၸဏီမ်ားဆိုင္ရာ ဥပေဒအသစ္ကို မၾကာမီ ျပ႒ာန္းမယ္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။ ဒါေတြအားလုံးဟာ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ေျခလွမ္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းတယ္ဆိုတာက အစပိုင္းပဲ ရွိပါေသးတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက ဥပေဒကို မွန္မွန္ကန္ကန္ က်င့္သုံးေဆာင္႐ြက္ဖို႔အတြက္ ဌာနဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္းေတြမွာ အခက္အခဲေတြ ရွိေနပါေသးတယ္။ ဝန္ထမ္းေတြကို တစ္စိုက္္မတ္မတ္နဲ႔ အထူးတလည္ သင္ၾကားေပးေနဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒါမွ မူေဘာင္အသစ္ကို ေလးေလးနက္နက္ နားလည္တတ္ကၽြမ္းလာၾကပါလိမ့္မယ္။ ဥပေဒေတြကို ျပဌာန္းရာမွာလည္း ရွင္းလင္းျမင္သာဖို႔၊ တစ္သတ္မတ္တည္းရွိဖို႔၊ လိုက္ေလ်ာ ညီေထြရွိဖို႔နဲ႔ အေျပာင္းအလဲမမ်ားဖို႔ကလည္း အေရးႀကီးပါေသးတယ္။ ဒါက အစိုးရဌာနေတြမွာ အက်င့္ပ်က္ လာဘ္စားမႈေတြ ပေပ်ာက္ေအာင္ လုပ္တဲ့ေနရာမွာ အေရးႀကီးတဲ့ ကြင္းဆက္တစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။
ၿပီးေတာ့ ဥပေဒကို လိုက္နာက်င့္သုံးေအာင္ ထိန္းမတ္ေပးမယ့္ လူေတြအမွန္တကယ္ လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။ ဒါကေတာ့ တရား႐ုံးေတြနဲ႔ တရားသူႀကီးေတြရဲ႕ အခန္းက႑ပါပဲ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြက တရားစီရင္မႈစနစ္ကို ယုံၾကည္မႈမရွိၾကပါဘူး။ ၾကန္႔ၾကာေႏွာင့္ေႏွးမႈေတြနဲ႔ ႐ွဳပ္ေထြးတဲ့ လုပ္ငန္းစဥ္ေတြက စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အျငင္းပြားမႈ ျပႆနာေတြကို တရား႐ုံးေတြက မေျဖရွင္းႏိုင္ေသးဘူးလို႔ အဓိပၸာယ္သက္ေရာက္ေနပါတယ္။
ေနာက္ျပႆနာတစ္ခုက အခြန္ေပးေဆာင္တဲ့ကိစၥပါပဲ။ အရင္အစိုးရက အႀကီးစား အခြန္ထမ္းေတြအတြက္ အခြန္႐ုံးသီးသန္႔ ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အႀကီးစား အခြန္ထမ္းေတြက အခုဆို ကိုယ္တိုင္ဆုံးျဖတ္ၿပီး က်သင့္ခြန္ေဆာင္တဲ့ပုံစံ (Self Assessment System) လိုက္နာရပါတယ္။ ဒါဟာသိပ္ကို အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ တိုးတက္မႈတစ္ရပ္ပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ ကိုယ္တိုင္ဆုံးျဖတ္ အခြန္ေဆာင္မႈကို အခြန္ဌာန ဝန္ထမ္းေတြ နားလည္ သေဘာေပါက္ေအာင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးဖို႔ အမ်ားႀကီး လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။ အခြန္ဥပေဒျပင္ဆင္မႈေတြ ဆက္လုပ္ဖို႔လည္း လိုအပ္ေနပါေသးတယ္။ ကမၻာ့ႏိုင္ငံေတြနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြျဖစ္မယ့္ အခြန္အေကာက္ဆိုင္ရာ အေကာင္းဆုံး ႏိုင္ငံတကာက်င့္ထုံးေတြကို ျမန္မာႏိုင္ငံက လိုက္နာက်င့္သုံးဖို႔ ေမွ်ာ္မွန္းထားရပါမယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ လုပ္ငန္းတစ္ခုကို အႏွစ္ ၂၀ ေလာက္ လုပ္ေဆာင္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ကၽြန္မတို႔ဟာ စိန္ေခၚမႈ အေျမာက္အျမားနဲ႔ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရၿပီးျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအထဲက အမ်ားအျပားကို ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ လက္ထက္မွာစၿပီး ျပဳျပင္ျပင္ဆင္မႈႈေတြ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အခုအခ်ိန္ဟာ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ေျဖေလွ်ာ့မႈေတြလုပ္ဖို႔ လိုအပ္လာပါၿပီ။ အဲဒီလိုျဖစ္မွသာ သက္ဆိုင္ရာစီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ တိုးတက္ဖြံ႔ၿဖဳိးလာေအာင္ ေထာက္ကူေပးပါလိမ့္မယ္။
ေငြေၾကးအရင္းအႏွီးေတြ ရရွိႏိုင္မယ့္ အခြင့္အလမ္းေတြ ကၽြန္မတို႔ လိုခ်င္ပါတယ္။ တရားမဝင္ ကုန္သြယ္ေရာင္းဝယ္မႈမ်ဳိး ေပ်ာက္ကြယ္ပ်က္သုဥ္းသြားတာကို ကၽြန္မတို႔ ျမင္ခ်င္ပါတယ္။ ဒါမွသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအားလံုး တေျပးညီ ယွဥ္ၿပဳိင္ႏိုင္မယ့္ ေျမျပင္ (Level playing field ) ကို ေဖာ္ထုတ္ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြကို ေရွ႕မတိုးသာေအာင္ ဆြဲထားတာမ်ဳိးမဟုတ္တဲ့ အေထာက္အကူ ျပဳေစမယ့္ ဥပေဒစည္းမ်ဥ္းေတြကို ကၽြန္မတို႔ ျမင္ခ်င္ပါတယ္။ တိုင္းျပည္အနာဂတ္အတြက္ ကြ်န္မတို႔ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေတြ လုပ္ခ်င္ပါတယ္၊ အဆင္သင့္လည္း ျဖစ္ေနၾကပါတယ္။ ကၽြန္မတို႔ ျပည္သူလူထုအားလံုးအတြက္ အက်ိဳးရွိေစမယ့္ ပန္းတိုင္ေတြဆီ အေရာက္လွမ္းဖို႔ အားလံုး လက္တြဲလုပ္ေဆာင္ႏိုင္ၾကလိမ့္မယ္လို႔ ကၽြန္မ ေမွ်ာ္လင့္ပါတယ္။
(ေအာက္တိုဘာ ၆ ႏွင့္ ၇ ရက္က ရန္ကုန္ၿမဳိ႕၌ က်င္းပခဲ့သည့္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဖိုရမ္တြင္ ေဒၚဝင္းဝင္းတင့္ ေျပာၾကားသည့္မိန္႔ခြန္းကို တည္းျဖတ္ေဖာ္ျပျခင္း ျဖစ္ပါသည္။)
ေအာင္ေက်ာ္ဦး ဘာသာျပန္သည္။
http://frontiermyanmar.net/mm/news/3338
EmoticonEmoticon